דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

בג"ץ ביטל את הגבלת מספר הנכנסים לישראל ואת ועדת החריגים: "אינן חוקתיות"

ההגבלות יבוטלו משבת הקרובה | השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות קבעו כי ההגבלות אושרו מבלי להציג מידע רלבנטי, וללא ניסיון ליצור חלופות | השופט יצחק עמית: "ההגבלות יצרו פגיעה קשה באתוס הישראלי"

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אסף צבי

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) כי ההגבלה שקבעה הממשלה על מספר הנכנסים לישראל ל-3,000 ביום, והדרישה לאישור ועדת חריגים בטרם היציאה מישראל עבור אנשים שלא חוסנו מקורונה או החלימו ממנה, אינן חוקתיות. נשיאת העליון אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט יצחק עמית על הממשלה להאריך את ההגבלות מעבר לשבת הקרובה, שבה יפוג תוקפן.

ההחלטה קובעת גם התראת בטלות, לפיה ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית, ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים.

ההגבלות על הכניסה והיציאה של ישראלים מישראל הוטלו מאז ינואר 2021, עקב גילוי וריאנטים חדשים של נגיף הקורונה, שלגביהם קיים חשש בדבר יעילותו של החיסון. הגבלות אלו עברו גלגולים רבים: בתחילה נסגר נתב"ג לחלוטין, לאחר מכן הותרה כניסתם של 600 נכנסים ביום באישור ועדת מנכ"לים, ובסוף פברואר הוקמה ועדת חריגים שקיבלה מכסה של 2,000 נכנסים לישראל ביום, על פי אמות מידה שהוגדרו.

בעקבות ביקורת ציבורית על פעילות הוועדה, הוחלט על הגבלת הגבלה כניסה לישראל של 3,000 נכנסים ביום ללא ועדת חריגים, בעוד המבקשים לצאת מישראל שלא התחסנו לקורונה או החלימו נדרשו לקבל אישור מוועדת החריגים. בכל התקופה הזו חלה גם חובת בידוד במלוניות לנכנסים בישראל, עקב קושי לאכוף את הבידוד שהם חייבים בו. רק בעקבות סירובו של יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר להאריך את התקנות, קידמה הממשלה פיילוט של פיקוח על בידוד באמצעות צמיד אלקטרוני, שהיום (רביעי) אושר סופית כחוק בכנסת והפך להיות ברירת המחדל לחוזרים מחו"ל.

"פגיעה בזכות החוקתית לכניסה לישראל"

הנשיאה חיות קבעה כי ההגבלות מהוות פגיעה בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה, ובזכויות נוספות המצויות בליבת מרקם החיים הדמוקרטיים. בית המשפט ציין עוד כי פרק הזמן הממושך והרצוף שבו חלות ההגבלות אשר הוטלו מבלי שניתנה שהות מספקת לאזרחים להתארגנות ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו במלואן; והסמיכות ליום הבחירות, מעצימים את הפגיעה בזכויות האזרח.

ההחלטה התקבלה ללא נתונים וללא הסבר

הנשיאה חיות הדגישה כי ההגבלות נקבעו מבלי שיהיו בפני הממשלה נתונים כלשהם על אודות מספר האזרחים המצויים בחו"ל והמבקשים לשוב ארצה, ובנוסף, לא התקבל הסבר מדוע הועמדה מכסת הנוסעים היומית על 3,000. "הרושם שנוצר", כתבה חיות, "הוא כי תחת השקעת מאמץ ומשאבים באמצעים שפגיעתם פחותה ותועלתם דומה – כגון הגדלת קיבולת שדות התעופה ושיפור הפיקוח על הבידוד, שהפרתו היא העומדת במוקד החשש מפני התפשטות וריאנטים – העדיפו משיבי הממשלה להפעיל משטר של מכסות כניסה לישראל והגבלת היציאה ממנה, שהוא משטר פשוט יותר לביצוע אך פגיעתו בזכויות יסוד קשה הרבה יותר".

השופטת חיות ציינה כי "איום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים. משכך, יש לתור כל העת אחר נקודת האיזון הראויה שבין פוטנציאל הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של וריאנט מסוכן ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה. איזון כזה, שאותו יש לבסס על מסד נתונים רלוונטי ועדכני, יאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף, תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך. ניהול נכון כזה מן הראוי שיביא בחשבון, בין היתר, את הסיכון המופחת הנשקף לאוכלוסיית המחוסנים והמחלימים וממנה, תוך מתן משקל מתאים להיות היוצא או הנכנס אזרח ישראל שהוא תושב המדינה ומרכז חייו בה."

"פגיעה קשה באתוס הישראלי"

השופט יצחק עמית ציין בהחלטה כי "כבר ביום שבו החליטה הממשלה על סגירת שערי נתב"ג "מהיום למחר" היה ברור כי סגירת השמיים אינה יכולה להיות פתרון לטווח ארוך, אף לא פתרון לזמן קצר, ויש למצוא פתרון מיידי לבעיה הקרדינלית של אכיפת הבידוד על הנכנסים לישראל".

השופט עמית ביקר במילים חריפות ביותר את החלת ההגבלות על חזרת ישראלים לארץ, החלטה שאף מדינה אחרת בעולם לא קיבלה, מבלי שהממשלה אספה את המידע הנדרש ופעלה ליצירת חלופות מתאימות. "ענייננו בפגיעה חוקתית קשה ביותר ופגיעה קשה גם באתוס הישראלי", כתב עמית בהחלטתו, "מאז ומעולם האזרח בישראל ידע כי יש על מי לסמוך. מדינת ישראל אינה כמו כל מדינות העולם. המדינה תשלח מטוס לחלץ את אזרחיה ש'נתקעו' בנפאל או בתורכיה לאחר רעידת אדמה והיא תשלח את שגרירה לסייע בחילוצו של מטייל שנקלע לצרה במדינה רחוקה."

השופט ניל הנדל הדגיש כי ההגבלות "אינן עומדות במבחן המידתיות במובן הצר", לנוכח העובדה שנתונים רלוונטיים לא עמדו לנגד עיני מקבלי ההחלטות, ועוד הדגיש כי עד תום תוקפן של התקנות יש ליתן פרשנות מקלה ככל האפשר למגבלה זו, בייחוד בהינתן הסמיכות למועד הבחירות.

איגוד רופאי בריאות הציבור: "הנחיות בלתי הגיוניות במקום פתרונות בני קיימא"

איגוד רופאי בריאות הציבור הגיב להחלטת בג"ץ: "מצער שבמקום לתכנן וליישם פתרונות בני קיימא בנתב"ג ובגבולות הממשלה הוציאה הנחיות בלתי הגיוניות ובלתי ישימות, תוך יצירת ועדות חריגים בעייתיות. מצב זה פגע גם בנוסעים וגם בבריאות הציבור. אנו מקווים שלאור החלטת בג"ץ הממשלה תיישם את הפתרונות המקצועיים המאוזנים לניהול מושכל של המעבר בגבולות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!