דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דו"ח: 84% מהצעות החוק שהגישו חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים פנים-ישראליים

מנתונים שאספה עמותת 'יוזמות אברהם' על פעילות הח"כים בכנסות האחרונות עולה ש-58% מהצעות החוק שיזמו נוגעות לכלל האוכלוסייה, ו-26% לאזרחים הערבים | מנכ"לי העמותה: "הטענה לפיה הח"כים הערבים לא דואגים לציבור שלהם, שקרית"

חד״ש, תע״ל, בל״ד מכריזות על ריצה משותפת (צילום: הרשימה המשותפת)
חד״ש, תע״ל, בל״ד מכריזות על ריצה משותפת (צילום: הרשימה המשותפת)
יהל פרג'

חברות וחברי הכנסת הערבים עסקו בכנסות האחרונות בעיקר בנושאים הקשורים בכלל אוכלוסיית ישראל, וכמעט לא בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני – כך עולה מדו"ח של עמותת 'יוזמות אברהם' המנתח את הצעות החוק וההצעות לסדר שהוגשו על ידי חברי הכנסת הערבים בכנסת ה-23, ובמושב הקיץ של הכנסת ה-20.

המסקנה החד משמעית מהדו"ח שערכה עבור העמותה חברת 'נאס' לייעוץ ומחקר כלכלי וחברתי היא שהרוב המוחלט של פעילות חברי הכנסת הערבים עוסקת בנושאים פנים-ישראלים הנוגעים לתחומים יומיומיים כגון שירותי רווחה, תחבורה ציבורית, השכלה גבוהה, תמיכה בעסקים קטנים, השפעות משבר הקורונה, תעסוקה, אלימות ופשיעה, וכן הלאה. הנתונים מתייחסים ל-22 חברי הכנסת הערבים בכנסות אלו.

מהנתונים עולה כי 97% מההצעות לסדר של חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים, כמו חינוך, תחבורה, קצבאות וכדומה. 62% מכלל ההצעות לסדר שהוגשו עסקו בקידום נושאים הרלוונטיים לכלל אוכלוסיית ישראל, ועוד 35% עסקו בנושאים שנועדו להתמודד עם מצוקות חייהם של האזרחים הערבים. שלושת האחוזים הנותרים של ההצעות לסדר עסקו בנושאי הסכסוך הישראלי-ערבי, הפלסטינים ויחסי חוץ.

84% מהצעות החוק שיזמו חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים. 58% מהצעות החוק שהח"כים הערבים היו יוזמיהן קידמו נושאים הרלוונטיים לכלל האזרחים, ועוד 26% עסקו בחברה הערבית. 10% נוספים מהצעות החוק עסקו ביחסי חוץ, 3% בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי או הפלסטינים, ו-3% בנושאים הנוגעים לערביי ישראל ולפלסטינים.

גם 93% מהצעות החוק עליהן היו חתומים חברי הכנסת הערבים כיוזמים נוספים עסקו בנושאים חברתיים – 72.5% עסקו בנושאים כלל ישראלים ועוד 20.5% בנושאי החברה הערבית עצמה.

לעומת זאת, במושב הקיץ של הכנסת ה-23 (הכנסת האחרונה) העלו הח"כים הערבים רק 2 הצעות לסדר הנוגעות לפלסטינים, לעומת 126 הצעות לסדר הנוגעות לכלל האוכלוסייה הישראלית ו-56 הצעות לסדר הנוגעות לאוכלוסייה הערבית בישראל. באותה התקופה, מספר הצעות החוק הנוגעות לפלסטינים אותן יזמו חברי הכנסת הערבים היו 10, לעומת 207 הצעות חוק הנוגעות לכלל האוכלוסייה הישראלית ו-94 הצעות חוק הנוגעות לאוכלוסייה הערבית בישראל.

בעמותת 'סיכוי' פרסמו סרטון המציג נתונים על פעילותם של חברי הכנסת הערבים, לצד התבטאויות של פוליטיקאים המאשימים אותם בהזנחת הציבור הערבי. הסרטון מצביע על חוקים והצעות חוק הנוגעות לכל אזרחי ישראל שקידמו חברי הכנסת הערבים. בעמותה מציינים בין היתר הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה שקידמה ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת, ועבר בקריאה ראשונה, המחייב גברים אלימים לקבל טיפול לפני שחרורם. ברשימה המשותפת מתגאים גם בהשיגיה של ח"כ סונדוס סאלח, שהצעת החוק הראשונה שהגישה נגעה לייצוג שוויוני של גברים ונשים כיושבי ראש ועדות בכנסת.

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים משותפים בעמותת יוזמות אברהם: "כבר למעלה מעשרים שנה שמתקיים קמפיין פייק ניוז שיטתי, בו גורמים המבקשים ליצור דה-לגיטימציה של נציגי הציבור הערבי בכנסת מפיצים את הטענה לפיה חברי הכנסת הערבים לא דואגים לציבור שלהם. מחקר זה מוכיח אחת ולתמיד שהטענה הזו שקרית. האמת היא פשוטה: הח"כים הערבים בכנסת מתרכזים בפעילותם הפרלמנטרית בפעילות למען הציבור הישראלי, ובכלל זה החברה הערבית. כל דבר אחר הוא פשוט שקר גס".

בעמותת 'סיכוי' פרסמו נתונים דומים מהשנים האחרונות, והדגישו חוקים והצעות חוק הנוגעות לכל אזרחי ישראל שחברי הכנסת הערבים קידמו. כדוגמה הציגו ב'סיכוי' את הצעת החוק לניעת אלימות במשפחה של ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת, שעברה בקריאה ראשונה, לפיה גברים אלימים יחויבו לקבל טיפול לפני שחרורם. ברשימה המשותפת מתגאים גם בהישגיה של ח"כ סונדוס סאלח, שהצעת החוק הראשונה שהגישה נגעה לייצוג שוויוני של גברים ונשים כיושבי ראש ועדות בכנסת .

ברשימה המשותפת אמרו על ממצאי הדו"ח: ״הנתונים מדברים בשם עצמם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!