דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

תאונות עבודה / 2 בני נוער נפצעו השבוע בתאונות במסגרת עבודתם באתרי בניה

בתקופת החופשה בני נוער רבים מחפשים כסף מהיר בעבודה באתרי בניה ועולה השאלה האם הם מודעים לסיכונים ולדרישות הבטיחות והאם המעסיקים לא עוברים על החוק בעצם העסקתם?

אתר בנייה. צילום: פלאש 90.
אתר בנייה. צילום: פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שני בני נוער נפצעו השבוע, שניהם במצב בינוני, בתאונות בניין. על אף האיסור על העסקת נוער בגובה ובעבודות מסוכנות, בני הנוער המחפשים עבודה לקיץ, בייחוד במגזר הערבי, נלקחים לעבודה על ידי הקבלנים.

אתמול נפל נער בן 17 מגובה רב של למעלה מעשרה מטרים באתר בניה של קניון עזריאלי הראשונים בראשון לציון, המבוצע על ידי חברת דניה סיבוס. פועלים במקום מסרו לפעילי הקואליציה למניעת תאונות בניין כי הנער נפל מפתח לא מכוסה על גג מתכת עליו עבד. הנער היה לא רתום וללא קסדה. הנער פונה במצב בינוני עם חבלות בטן לבית החולים אסף הרופא. ביום רביעי נפל נער בן 16 מגובה חמישה מטרים באתר בניה בקריית מוצקין, ברחוב גבעת התחמושת. הנער פונה אף הוא במצב בינוני עם חבלת גב לבית החולים רמב"ם.

על פי התקנות, חל איסור על העסקתם של קטינים בגובה. כמו כן בענף הבניין, קובע החוק כי עבודת נוער במקצועות: ברזלנות, טייחות, טפסנות, רצפות, שרברבות וצבעות בניין היא אסורה – למעט במסגרת הכשרה בבית ספר מקצועי, הפועל מכוח חוק החניכות. אלה שנכון להיום, אין בישראל בית ספר מקצועי למקצועות הבניה. החוק קובע הגבלות נוספות, כך למשל מותר להעסיק נער בהעברת חפצים ממקום למקום, רק במידה ומשקל הציוד לא עולה על 12.5 ק"ג (ולנערה  8 ק"ג), ורק עד שעתיים ביום. ממנהל הבטיחות והבריאות במשרד הכלכלה נמסר כי המשרד פתח בבירור בשני המקרים, לרבות בדיקה לעצם העסקתם של הצעירים בניגוד לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), "עם קביעת מסקנות בנדון ניתן יהיה להעריך כיצד נפעל בפן המשפטי".

לפני כחודש נפצעו 2 קטינים נוספים בקריסת פיגום בן 7 קומות באתר בניה בטירת הכרמל. "אנחנו בעונה של חופש מבתי הספר, והרבה נערים יוצאים לעבוד", אמר נידאל ענתר, בעל חברת פיגומים מהישוב עראבה שבצפון ופעיל בתחום הבטיחות בעבודה. לדבריו ענף הבניין מושך נערים ערבים, בייחוד בחברות המשפחתיות. "בשנה שעברה נהרג בחור מהכפר שלי, מוחמד ואהיב חסן עליאן, שהיה בחופשת החורף. הוא יצא לחופשה והלך לעבוד. הוא התחשמל באתר בניה". לדבריו ענף הבניין מושך את בני הנוער בשל הכסף המהיר שניתן לעשות בו בימים ספורים. בני הנוער מועסקים בכל התחומים: טיח, ריצוף, פיגומים, שיפוצים. ענתר אומר שפציעות נוער בענף הבניין הן דבר שכיח יחסית, אבל שלא כל הפציעות מדווחות "מפחדים לדווח, כי מדובר בבני נוער. יש רשלנות, בני הנוער הללו לא רשאים לעלות לעבודה בגובה. הם לא יודעים את כללי הבטיחות ואת ציוד הבטיחות שמגיע להם. אני מזהיר בני נוער בנוגע לזכויות שלהם לבטיחות אבל אין מי שישמע אותי" אומר נידאל.

יעקב אביד, רכז האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הסביר ל'דבר ראשון' "ההגבלות הללו על עבודת נוער הן לא סתם. לנוער יש שילוב של פחות ניסיון והכשרה, ומהצד השני – הם לא מודעים לזה שהכלים הללו חסרים להם. והם מנסים להוכיח, דווקא בגלל שהם צעירים, שהם כן יכולים, והם לא מודעים לזה שזה אסור ומסוכן". לדבריו במסגרת פרוייקט משותף עם קרן מנוף לעידוד העסקה בטוחה של הביטוח הלאומי, הפיק בשנה האחרונה האיגוד המקצועי לנוער חומרי הסברה ייעודיים בנושא הזכות לבטיחות בעבודה. "אנחנו רואים שחוסר הידע בתחומי השמירה על החיים הוא אפילו יותר חמור מאשר בתחומי הזכויות הכספיות והסוציאליות. יש גם מחקרים בנושא – בני נוער נוטים להיפגע באחוזים גבוהים יותר ממבוגרים". אביד מביע גם חשש שבני נוער, ובייחוד במגזר הערבי, אינם עובדים רק בחופשות אלא נושרים למעשה מבית הספר על מנת לעבוד בבניין לאורך כל השנה, וזאת בניגוד להוראות חוק עבודת הנוער וחוק חינוך חובה.

אביד מסביר כי הפיקוח על נושא זה של העסקת נוער בעבודות אסורות בכלל, ובענף הבניין בפרט, הוא באחריות משרד הכלכלה. לדבריו אין מספיק טיפול מונע בנושא זה.

התאונות לא מפסיקות

הבוקר נפצע קשה פועל כבן 37 בנפילה מגובה של ארבע קומות באתר בניה בשדרות בורוכוב בקרית אתא. הפועל פונה לבית החולים רמב"ם עם פגיעה רב מערכתית כשהוא מורדם.

ביום רביעי נפצע פועל כבן 52 במצב בינוני עם חבלות ראש מנפילה מגובה 2 מטר באתר בניה ברחוב גבעת התחמושת בתל אביב.

ביום שלישי בבוקר נפל פועל, אזרח אריתראי כבן 40 באתר הבניה של בית החולים אסותא ברמת החייל תל אביב לפיר בעומק 4 מטרים. הפועל פונה במצב בינוני עם פציעה רב מערכתית לבית החולים איכילוב, לאחר שחולץ על ידי צוות היחידה לחילוצים מיוחדים של יחידת כיבוי והצלה תל אביב. על פי הקואליציה למאבק בתאונות בניין התאונה גרמה לשבירת עמוד השדרה של העובד ולדימום ניכר שכמעט גרם למותו. נכון לאתמול עדיין היה מאושפז בסכנת חיים בבית החולים איכילוב.

באותו הבוקר נפל פועל נוסף, כבן 28 מפיגום בקומה השלישית באתר בניה ברחוב שמואל הנביא בירושלים ופונה במצב בינוני עם פציעות בכל חלקי גופו לבית החולים שערי צדק. יונתן אורן מהקואליציה למאבק בתאונות בניין דיווח כי באתר לא היה שלט המציין את קבלן הביצוע, וכי באתר נראו פיגומים מסוכנים ולא תקינים.

ביום שני דיווחה הקואליציה למאבק בתאונות בניין על כך שראעד עוואד מחמוד, כבן 28 מהכפר בלעא שליד טול כרם, אשר התחשמל יום קודם לכן ונפצע באורח אנוש באתר בניה בראש העין, נפטר מפצעיו בבית החולים בילינסון. מחמוד הוא ההרוג ה-26 בתאונות בניין מאז תחילת השנה, על פי הנתונים שבידי הקואליציה. הוא התחשמל במהלך עבודתו בקומה השביעית באתר הבניה "תדהר על הפארק", המבוצע על ידי החברה תדהר, ברחוב שייקה אופיר בראש העין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!