דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב וסין סיימו יומיים של שיחות מתוחות בחילופי האשמות

ארה"ב העלתה במפגש הראשון בין המדינות תחת הנשיא ג'ו ביידן שורת נושאים במחלוקת, בהן הפרות זכויות אדם בשטח סין | מחלקת המדינה: "הסינים באו לעשות הצגות", משרד החוץ הסיני: האמריקאים עוררו "ריח חזק של אבק שריפה ודרמה"

מפגש בין ארה"ב לסין באלסקה, מרץ 2021. (צילום: Frederic J. Brown/Pool via AP)
מפגש בין ארה"ב לסין באלסקה, מרץ 2021. (צילום: Frederic J. Brown/Pool via AP)

ארה"ב וסין סיימו הלילה (שבת) יומיים של שיחות מתוחות באלסקה, אחרי חילופי ביקורת פומביים ויוצאי דופן בין נציגים בכירים של המדינות. על רקע המגעים הראשונים ביניהן מאז כניסתו לתפקיד של הנשיא ג'ו ביידן, העלו הבכירים נקודות מבט שונות מאוד על מקומן של כל אחת המדינות בסדר העולמי.

שני הצדדים סיימו את המפגש אחרי מושב פתיחה בו תקפו זה את זה באופן פומבי. ארה"ב האשימה את המשלחת הסינית שהיא "עושה הצגות". המשלחת הסינית לא נשארה חייבת והשיבה כי יש יש באוויר "ריח חזק של אבק שריפה ודרמה", אשמתם המלאה של האמריקאים.

חילופי האשמות על שורת מחלוקות

המפגש בעיר אנקורג' היה נקודת מבחן חדשה ליחסים המדרדרים בין המדינות. ארה"ב וסין חלוקות על שורת נושאים החל מסחר בינלאומי ועד מצב זכויות האדם בטיבט, הונג קונג ומחוז שינג'יאנג בו מואשמת ברצח עם של בני המיעוט המוסלמי האויגורי. השתיים חלוקות גם על מעמדה הבינלאומי של טייוואן, הפעילות הסינית בים סין הדרומי ואפילו על מדפת הקורונה.

"קיבלנו תגובה מתגוננת לדברים שלנו", אמר מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בסיום המפגש.

"רצינו לחלוק איתם את החששות המשמעותיים שלנו לגבי מספר פעולות שנקטה סין, והתנהלות שעוררה חששות בקרב בני הברית והשותפים שלנו, ועשינו זאת", הוסיף, "רצינו גם להציג בפניהם, באופן ברור, את צעדי המדיניות שלנו, את סדרי העדיפויות שלנו, ואת השקפת העולם שלנו. גם את זה עשינו".

בהצהרה נפרדת לתקשורת אמר יאנג ג'יאשי, הממונה על יחסי החוץ במפלגה הקומוניסטית של סין, כי דו שיח הוא הדרך היחידה לפתור מחלוקות. עם זאת הוא הבהיר כי אין לבייג'ינג כל כוונה לסגת מעמדתה על כל נושא שהוא.

"סין מתכוונת לשמור על הריבונות הלאומית שלה, על הביטחון שלה ועל האינטרס שלה לפיתוח המדינה", אמר יאנג, "זוהי מגמה בלתי ניתנת להפיכה".

"אנחנו מקווים שארה"ב לא מתכוונת לחתור תחת המחויבות של סין לשמירה על שטחה, על ביטחון אזרחיה, ועל האינטרסים המוצדקים שלנו", הוסיף.

מפגש מתוח כבר מהפתיחה

בפתיחת המפגש ביום חמישי אמר בלינק כי ממשל ביידן ובני הרית של ארה"ב מאוחדים במטרה לפעול נגד ההתנהלות הסינית. בתגובה, האשים יאנג את וושינגטון בצביעות סביב זכויות אדם וסוגיות אחרות שהזכיר בלינקן בדבריו.

"ההתנהלות הסינית בשינג'יאנג, הונג קונג וטאייוואן, כמו גם מתקפות סייבר נגד ארה"ב, מאיימות על הסדר החוקי הקיים שמאפשר יציבות עולמית", אמר בלינקן, "זו הסיבה שלא מדובר פשוט בענייניה הפנימיים של סין, וזו הסיבה לכך שאנחנו חשים מחויבות להעלות אותם כאן".

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן הוסיף לביקורת האמריקאית, ואמר שסין פתחה ב"מתקפה על ערכים בסיסיים". לדבריו, "אנחנו לא מחפשים עימות, אבל נקבל בברכה מחלוקת קשה".

יאנג, הדיפלומט הסיני הבכיר ביותר, הגיב בזעם לדברים. הוא דרש שארה"ב תפסיק לנסות לכפות את הגרסה שלה לממשל דמוקרטי, בשעה שהיא עצמה במצב של אי-נחת אזרחית. הוא האשים את הממשל האמריקאי בכישלון בטיפול בבעיות זכויות האדם של ארה"ב, וטען להתנהלות "מתנשאת" מצד בלנקן, סאליבן ובכירים אמריקאים נוספים.

"אנחנו מאמינים שחשוב שארה"ב תשנה את התדמית שלה ושתפסיק לקדם את את הדמוקרטיה שלה בשאר העולם", אמר יאנג, "להרבה אנשים בארה"ב יש, למעשה, מעט מאוד ביטחון בדמוקרטיה של ארה"ב".

"סין לא תקבל האשמות חסרות בסיס מצד ארה"ב", הוסיף. לדבריו, ההתפתחויות האחרונות הכניסו את היחסים בין המדינות "לתקופה של קושי חסר תקדים שפגעה באינטרסים של שני העמים שלנו". עוד אמר כי "אין שום דרך לחנוק את סין".

נראה היה שהטון של הדברים ואורכם, למעלה מרבע שעה, הרגיזו את בלינקן. מזכיר המדינה אמר כי הרושם שקיבל משיחות עם מנהיגים במסע שסיים לאחרונה ביפן וקוריאה הדרומית היה שונה לחלוטין מהעמדות שהביעה סין.

"אני שומע סיפוק עמוק מכל שארה"ב חזרה לזירה, שהחלטנו לעסוק שוב בנושאים האלה", הגיב בלינקן לדבריו של יאנג, "אני שומה גם דאגה עמוקה מחלק מהפעולות שהממשלה שלך מבצעת".

עדות נוספת לעוינות בין הצדדים באה כשמחלקת המדינה גינתה את המשלחת הסינית על כך שהפרה את ההסכמה על דברי פתיחה של שתי דקות. על פי הודעת המחלקה, "נראה שהמשלחת הסינית באה בכוונה לעשות הצגות, והתמקדה בתיאטרליות ודרמה במקום בתוכן".

"גישתה של אמריקה מחוזקת על ידי הביטחון באופן בו אנו מנהלים את המגעים שלנו עם בייג'ינג – אליהם אנחנו מגיעים מעמדת כוח – למרות שיש לנו את הענווה לדעת שאנחנו מדינה ששואפת להפוך לטובה יותר מבחינה פנימית", נכתב בהודעה.

ג'או ליג'יאן, דובר משרד החוץ של סין, אמר מאוחר יותר בבייג'ינג כי ההתנהגות של בלינקן וסאליבן ו"ההתקפות חסרות הבסיס" מצד בכירים אמריקאים חייבו את המשלחת הסינית "בתגובה כבדת ראש".

"זה היה הצד האמריקאי שעורר את העימות, אז לשני הצדדים היה ריח חזק של אבק שריפה ודרמה מההתחלה בדברי הפתיחה", אמר ליג'יאן בתדרוך היומי לעיתונות, "זאת לא הייתה הכוונה המקורית של הצד הסיני".

סנקציו חדשות על סין

הקשרים בין ארה"ב לסין מעורערים כבר שנים ארוכות, וממשל ביידן עדיין לא אותת אם הוא מוכן, או מעוניין, לסגת מהקו הקשה שהוביל הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

יום אחד בלבד לפני הפגישה באלסקה הודיע בלינקן על סנקציות חדשות בתגובה לדיכוי הסיני של תנועת המחאה בהונג קונג. בתגובה, סין החמירה את הרטוריקה שלה נגד התערבות אמריקאית בענייניה הפנימיים.

"האם ההחלטה הזו של ארה"ב היא ניסיון להשיג יתרון מסוים במגעים שלה עם סין?" שאל וואנג יי, ראש מועצת העם הסינית,"מדובר, בבירור, בשגירה שרק משקפת את החולשה בפנימית של ארה"ב. ההחלטה הזאת לא תערער את העמדה הסינית או המחויבות הסינית בעניינים אלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!