דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנהיגי אירופה מנסים לעודד התחסנות, קרישי הדם מרחיקים את המתחסנים

רוב מדינות אירופה חידשו את השימוש בחיסון אסטרהזניקה לאחר שנקבע שהסיכונים מתגמדים לעומת התועלת

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן בחיסון של אסטרה-זנקה. 19 במרץ (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן בחיסון של אסטרה-זנקה. 19 במרץ (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
אוריאל לוי

איש רפואה בדנמרק מת מהתפתחות קרישי דם ודימום מוחי לאחר שקיבל את חיסון הקורונה של אסטרהזניקה, ואיש רפואה נוסף מאושפז ומטופל מסיבה דומה – כך דיווחה היום (שבת) סוכנות הידיעות רויטרס. שני המקרים הללו מצטרפים ל-30 מקרים קודמים של התפתחות קרישי דם לאחר קבלת החיסון, שפותח בשיתוף פעולה של אוניברסיטת אוקספורד וחברת התרופות הבריטית-שבדית אסטרהזניקה.

שני צוותים שונים שחקרו את כרישי הדם שנוצרו למתחסני אסטרהזניקה גילו את הנוגדן שנוצר על ידי החיסון ועורר את תופעת היווצרות קרישי הדם, כך דיווח אתמול (שישי) הוול סטריט ג'ורנל. צוותי חוקרים פעלו בנפרד זה מזה, האחד מבית החולים האוניברסיטאי באוסלו שבנורבגיה, והשני בבית הספר לרפואה גרייסוולד שבצפון גרמניה. הממצאים של שני המחקרים חושפים כי החיסון עלול לגרום לתגובה אוטואימונית הגורמת לקרישי דם במוח, מה שעשוי להסביר חלק מהמקרים שהתרחשו ברחבי אירופה בשבועות האחרונים.

המחקרים האלה פורסמו בשעה שלפחות עשרה מדינות הודיעו כי חזרו להשתמש בחיסון של אסטרהזניקה, לאחר שסוכנות התרופות האירופית ורגולטורים נוספים, ביניהם גם ארגון הבריאות העולמי הודיעו בימים האחרונים כי החיסון בטוח לשימוש והתועלת ממנו עולה על כל סיכון.

משרדי אסטרה-זניקה (צילום: Raphael Lafargue/ABACAPRESS.COM)
משרדי אסטרה-זניקה (צילום: Raphael Lafargue/ABACAPRESS.COM)

ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס, וראש הממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון קיבלו את החיסון של אסטרהזניקה אתמול בשידור חי במטרה לעודד את האזרחים לגשת להתחסן. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשל איטליה מריו דראגי הודיעו כי יקבלו את מנת החיסון הראשונה של אסטרהזניקה בימים הקרובים. בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד וספרד הודיעו אתמול כי ישובו לחסן את אזרחיהן בחיסון של אסטרהזניקה. דנמרק לעומת זאת, אמרה כי היא טרם הכריעה לגבי השימוש בחיסון.

עד כה זוהו באירופה כ-30 מקרים של קרישי דם מבין כ-20 מיליון מתחסנים שקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון אסטרהזניקה. בבריטניה אותרו 5 מקרים של קרישי דם מתוך 11 מיליון מנות חיסון שניתנו. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון קרא לכל האזרחים שמזומנים להתחסן לגשת לקבל את החיסון, זאת לאחר שקיבל את החיסון של אסטרהזניקה "בבקשה לכו לקבל אותו. זה הדבר הכי הטוב עבורכם, עבור משפחותיכם ועבור כל היתר". שג'ונסון בן ה-56 חלה בוירוס הקורונה בשנה שעברה, ואף אושפז בטיפול נמרץ.

חברת אסטרהזניקה פרסמה בחמישי הודעה שבה ביקשה להפיג את החשש מהשימוש בחיסון שהיא מייצרת. בהודעה נמסר כי בדיקה שנערכה ליותר מ-17 מיליון מתחסנים שקיבלו את החיסון בבריטניה ובאיחוד האירופי העלתה כי אין ראיות לכך שהחיסון מגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם, גם לא בקבוצות אוכלוסייה או מדינות ספציפיות.

"עד כה דווחו 15 אירועים של פקקת ורידים עמוקה ו-22 מקרים של תסחיף ריאתי בקרב מקבלי החיסון", נכתב בהודעת החברה. לדבריה מדובר בנתונים דומים לאלה של חיסונים אחרים נגד קורונה שאושרו לשימוש. דובר החברה אף אמר כי למעשה מספר המקרים מסוג זה בקרב מקבלי החיסון נמוך ממספר המקרים האלה הצפויים להירשם באופן טבעי באוכלוסייה הלא-מחוסנת.

השהיית החיסון של אסטרהזניקה ביותר מ-13 מדינות האיחוד האירופי האטה את מבצע החיסונים שכבר היה איטי ביותר ביבשת. ביבשת אירופה 37 מיליון נדבקו במחלה, מהם כ-900 אלף נפטרו. במדינות האיחוד (ללא רוסיה, בריטניה ועוד) בלבד היו 24 מיליון חולים מהם 577 אלף נפטרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!