דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אי אפשר לחכות כבר": תנועות הנוער מחדשות את טיולי פסח

הטיולים המסורתיים והמוניים הוחלפו בטיולים חד-יומיים במסגרת הסניף, פעילויות מקומיות ללא לינה ומחנות ללא לינה | מאיה קוצר, מדריכה בתנועת הנוער העובד והלומד: "זה מאפשר חזרה הדרגתית שלא מוותרת על הכיף התנועתי"

טיולי פסח בתנועת הנוער המחנות העולים (צילום: המחנות העולים)
טיולי פסח בתנועת הנוער המחנות העולים (צילום: המחנות העולים)
דוד טברסקי

בהתאם להחלטת הממשלה מוקדם יותר החודש, תנועות הנוער המירו את טיולי פסח ההמוניים בטיולים קטנים יותר בלי לוותר הטבע וההפעלות. מחנות ללא שינה, טיולים אזוריים של הסניפים ודחיית המפעלים עד אחרי החגים יאפשרו למאות אלפי החניכים לחזור לשגרת פעילות כבר בחופשת הפסח הנוכחית.

הנוער העובד והלומד: מפגשים דו-יומיים ומחנות ללא לינה

ההיערכות למפעלי הפסח בתנועת הנוער העובד והלומד התחילה כבר בחג החנוכה, עם ההבנה שהפעילות תצטרך להתעדכן לקראת הביצוע. אחרי מחשבה מרובה הוחלט לייצר מפעלים חד יומיים בתוך היישובים עצמם, כאלו שידרשו מעט אישורים ואפשרות ליציאה גם במצב של סגר חלקי או באופן מותאם לתכנית הרמזור.

"פתחנו ערכות פעילות קבוצתיות בה לכל אחד מהחניכים יש תפקיד ועזרים", מספר ל'דבר' יובל ארד, רכז מחוז גליל בתנועה, "כל קבוצה בקני התנועה קיבלה ערכה מיוחדת למפגש חווייתי דו יומי. ביום הראשון החניכים  לומדים את התפקידים שלהם, ביום השני הם יוצאים ליישוב או לשכונה ומיישמים אותם בפועל. לדוגמה, שכבה ט' עושה התנדבות חקלאית ועושה את טקס תל חי, כפי שהיה נהוג בשנים ללא קורונה, רק במתכונת מקומית".

מפעלי פסח בנוער העובד והלומד (צילום: הנוער העובד והלומד)
מפעלי פסח בנוער העובד והלומד (צילום: הנוער העובד והלומד)

בקן ראש העין, מאיה קוצר וחברותיה, חניכות שכבה י', מכינות כבר את ה'פסחת' המסורתית של הקן, רק שהשנה היא תתקיים ללא לינה. "בנינו ספינקס בשביל שכולם יהיו באווירת פסח, גם אם אין שינה" אומרת קוצר, שזה המחנה הראשון שהיא עושה לחניכיה בתור מדריכה, "בהתחלה התאכזבנו שלא תהיה שינה אבל אחר כך ראינו שזה מוריד לחץ ודאגה מחניכים וההורים שלהם, וגם מאתנו. הרבה חניכים פחדו לחזור וזה מאפשר חזרה הדרגתית שלא מוותרת על הכיף התנועתי".

הצופים: טיולים חד-יומיים בכל רחבי הארץ

חניכי וחניכות הצופים יצאו השנה למאות טיולים חד-יומיים בכל רחבי הארץ. הטיולים יתקיימו בהתאם לאישור מתווה הטיולים החדש, שמארגן את השבטים בקפסולות, תוך הפרדה בין קבוצה לקבוצה וכולל שילוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים.

טיולי פסח בתנועת הצופים. (צילום: תנועת הצופים)
טיולי פסח בתנועת הצופים. (צילום: תנועת הצופים)

"הופתענו מעוצמת ההיענות והביקוש של בני ובנות הנוער והוריהם לטיולים שהצענו", אומר רז פרל, יו"ר תנועת הצופים, "ההרשמה לכל הטיולים, בכל רחבי הארץ, הייתה עצומה". למרות המגבלות, הטיולים צפויים להתקיים בכל רחבי הארץ מנחלי הגולן, דרך אתרי מורשת במרכז ועד הנחלים והגבים בדרום.

המחנות העולים: טיולים סניפיים ופעילויות חקלאיות

"הדבר המרכזי שקורה בפסח הוא שחוזרים לטייל. טיולי צעירה, מתבגרת ובוגרת, ואפילו טיולי משפחות" מספר עמר שביט, רכז המפעלים של מרחב מרכז-דרום במחנות העולים.

טיולי פסח בתנועת הנוער מחנות העולים (צילום: מחנות העולים)
טיולי פסח בתנועת הנוער מחנות העולים (צילום: מחנות העולים)

הסמינרים הארוכים והטיולים שנערכו בשנים קודמות מוחלפים השנה בטיולים סניפיים בקרבת הסניף המחנה או בטיולים משולבים של מספר סניפים. כבכל מקרה, הטיולים יהיו רק חד-יומיים. "לצד הטיולים יהיו גם פעילויות חקלאיות, השבעות חניכים ומפקדי אש", מוסיף שביט.

הנוער הלאומי-בית"ר: טיול חד-יומי של כל הסניפים

"זה אתגר לא פשוט, יש היום 14 תנועות נוער בישראל שכל אחת מחויבת ליצור מסלולים לקבוצות מאוד קטנות", אומר יעקב ברקוביץ', רכז ארצי בתנועת הנוער הלאומי-בית"ר. ההגבלה על מספר המשתתפים העלתה משמעותית את עלות הטיולים, לכן הוחלט בתנועה לקיים טיול חד-יומי של כל הסניפים. "נעשתה ההיערכות מחודשת", הוא מסביר, "יצרנו  6-5 גרסאות שונות של אותו מפעל כדי לתת מענה כמה שיותר טוב ונכון לכל סניף וסניף".

טיולי פסח בתנועת הנוער הלאומי-בית"ר. (צילום: הנוער הלאומי-בית"ר)
טיולי פסח בתנועת הנוער הלאומי-בית"ר. (צילום: הנוער הלאומי-בית"ר)

לדבריו, המדריכים, הילדים ואפילו ההורים כבר "צמאים" לשוב לטייל. "אי אפשר לחכות כבר להרגיש את היערות והמסלולים", אומר ברקוביץ', "זה געגוע של שנה שלמה בה לא טיילנו, שמתבטא בכמות הנרשמים גבוהה משמעותית לממוצע".

בני עקיבא: הטיול נדחה ליום שאחרי החג

בבני עקיבא החליטו לדחות את מסע פסח, טיול הדגל של התנועה, ליום הראשון אחרי החג כדי להימנע מבידוד אפשרי של חניכים בליל הסדר. "ההחלטה לדחיית מסע פסח נעשתה לאחר חשיבה משמעותית ובחינת הדברים", אומר מזכ"ל התנועה יאיר שחל, "אנו חייבים לעשות הכל כדי שסיפור יציאת מצריים יסופר לחניכים וחניכות ללא בידודים ויתקיים יחד עם בני הבית והמשפחה המורחבת".

לדברי מאור כהן, ראש מחלקת המפעלים בתנועה, "השיא של טיול תנועתי הוא חניך שחווה מפגש עם אלפי חניכים אחרים מכל הארץ בסוף המסלול, זה דבר עוצמתי שמחבר אותך לגודל". עם זאת, השנה הוחלט בתנועה לכוון פנימה, אל תוך הסניף. "היינו מנותקים מחברים שלנו הרבה זמן ואפשר לוותר על הגודל הפעם לטובת המפגש עם החברים, השיחה המשותפת והזמן אחד עם השני", מסביר כהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!