דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דו"ח האושר השנתי: פינלנד במקום הראשון, ישראל במקום ה-12

מחברי הדו"ח מצאו כי רבים בעולם הראו חוסן נפשי מול מגפת הקורונה, וכי ההערכות ארוכות הטווח שלהם לא הושפעו מהמשבר | פינלנד שמרה על המקום הראשון זו השנה הרביעית ברציפות, את הרשימה סוגרת אפגניסטן

אנשים נהנים ממזג האוויר שטוף השמש על הקרח על קו החוף של הלסינקי, פינלנד, פברואר 14, 2021. (צילום: Lehtikuva/Jussi Nukari via REUTERS)
אנשים נהנים ממזג האוויר שטוף השמש על הקרח על קו החוף של הלסינקי, פינלנד, פברואר 14, 2021. (צילום: Lehtikuva/Jussi Nukari via REUTERS)

הקורונה הביאה עימה שנה של חרדות, בדידות, מוות וסגרים, אך הדו"ח השנתי על רמת האושר בעולם שפורסם ביום שישי האחרון מראה כי  המגפה לא הצליחה לשבור את הרוח האנושית. המדינה המאושרת ביותר בעולם, זו השנה הרביעית ברציפות: פינלנד. ישראל ממוקמת במקום ה-12.

עורכי דו"ח העושר 2021 מצאו כי למרות השינוי במצב הרוח עם התארכות המגפה, שביעות הרצון ארוכת הטווח הושפעה הרבה פחות מהמצב החדש. "מה שמצאנו זה שאנשים מסתכלים לטווח הרחוק, הם הראו הרבה חוסן נפשי בשנה החולפת", אמר ג'פרי סאקס, כלכלן מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב ואחד ממחברי הדו"ח.

הדו"ח השנתי שמפרסם האו"ם מדרג 149 מדינות ברחבי העולם על בסיס התוצר המקומי לנפש, צפי תוחלת חיים בריאים וחוות הדעת של התושבים. הסקר שאלה את המשיבים לציין, בין 1 ל-10, כמה תמיכה חברתית הם חשים שיקבלו אם ייקלעו למצוקה, מידת החופש שהם חשים לבחור בכל הנוגע לחייהם האישיים, התחושה שלהם לגבי מידת השחיתות בחברה בה הם חיים ועד כמה הם נדיבים.

פינלנד ראשונה, אפגניסטן אחרונה

בגלל המגפה, דו"ח האושר השנה, התשיעי במספר, התבסס על סקרים ממעט פחות ממאה מדינות. דירוג יתר המדינות נעשה על בסיס הערכות של מידע משנים קודמות. שתי שיטות הדירוג הציבו מדינות אירופאיות ב-9 מעשרת המקומות הראשונים. המדינה הלא אירופאית היחידה בעשירייה הפותחת היא ניו זילנד.

לפי הדו"ח, עשר המדינות המאושרות ביותר בעולם, בסדר יורד, הן: פינלנד, דנמרק, שווייץ, איסלנד, הולנד, נורבגיה, שבדיה, לוקסמבורג, ניו זילנד ואוסטריה.

עשר המדינות הכי פחות מאושרות בעולם, בסדר יורד, הן: בורונדי, תימן, טנזניה, האיטי, מאלווי, לסוטו, בוטסואנה, רואנדה, זימבבואה ואפגניסטן.

"שנה אחרי שנה אנחנו רואים ששביעות הרצון הגבוהה ביותר מהחיים נמצאת במדינות הסוציאל-דמוקרטיות של צפון אירופה", אמר סאקס, "אנשים מרגישים בטוחים במדינות האלה, רמת האמון בהן היא גבוהה. הממשלה נתפסת שם כאמינה וישרה. גם רמת האמון בין האזרחים היא גבוהה".

ההערכות לטווח הרחוק לא השתנו משמעותית

באופן כללי, נרשם בדו"ח שינוי קל בלבד ברמת האושר לעומת הדו"ח שפורסם בשנה שעברה והתבסס על נתונים שנאספו לפני התפרצות המגפה.

"שאלנו שני סוגים של שאלות. אחת על החיים באופן כללי, אנחנו מכנים את זה 'הערכת החיים'. איך הולכים החיים שלך? הסוג השני היה על מצב הרוח, רגשות, מתח וחרדה", אמר סאקס, "כמובן שאנחנו עדיין באמצעו של משבר עמוק. אבל התגובות לגבי הערכת החיים בטווח הארוך לא השתנו בצורה משמעותית. למרות שההפרעה לחיים שלנו הייתה כל כלך עמוקה".

מנגד, אמר סאקס, התפיסה של אזרחי מדינות מסוימות את האופן בו התמודדו ממשלותיהם עם המגפה תרמה לעלייה כללית תחושת הרווחה הנפשית. מספר מדינות באסיה שיפרו את מיקומן ברשימה לעומת השנה שעברה. סין, למשל, טיפסה מהמקום ה-94 למקום ה-84.

סבלו מהמגפה, אך נהנו מרשת ביטחון חברתית

ההצלחה היחסית של פינלנד בהתמודדות עם מגפת הקורונה תרמה לאמון המתמשך של אזרחי המדינה בממשלה. המדינה נקטה בצעדים מהירים ורחבי היקף לעצירת התפשטות המגפה, והמדינה רשמה את אחד משיעורי התמותה הנמוכים באירופה.

"גם בפינלנד אנשים סבלו, כמובן", אמרה אנו פרטאנן, מחברת הספר 'התיאוריה הנורדית של הכל', "אבל שוב, בפינלנד ובמדינות הנורדיות, אנשים הם מאוד ברי מזל, כי יש בהן עדיין מערכות תמיכה שעוזרות להתמודד עם מצבי מצוקה כאלה".

הפילוסוף הפיני אסה סארינן, שלא היה מעורב בחיבור הדו"ח, חושב שהאופי הפיני עצמו יכול להסביר את ההובלה המתמשכת של המדינה בדו"ח האושר.

"אני חושב שהפינים די מרוצים, ברמה מסוימת, מלהיות פשוט מי שאנחנו", הסביר, "אנחנו לא באמת רוצים צריכים להיות יותר מזה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!