דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום סודן

דרום סודאן / האו"ם החליט לשלוח כוחות נוספים למלחמת האזרחים בדרום סודאן

מאז 2013 מתקיימת במדינה הצעירה מלחמת אזרחים עקובה מדם, המחולקת על בסיס אתני. ממשלת דרום סודן הודיעה כי לא תאפשר כניסת חייילים נוספים לשיטחה

ג'ובה, דרום סודאן (צילום: סוכנות AP)
ג'ובה, דרום סודאן (צילום: סוכנות AP)
אוריאל לוי

על רקע הדיווחים על הסלמה במלחמת האזרחים בדרום סודן ומשבר רעב המאיים על מיליונים מאזרחי המדינה, הודיע אתמול האו"ם על הגברת מעורבתו באזור. מועצת הביטחון של האו"ם החליטה אתמול (שישי) לשלוח 4,000 חיילים נוספים לכוח שמירת השלום בדרום סודאן, אך נמנעה מלקבל החלטה על איסור מכירת נשק למדינה. כוח השלום שעתיד למנות כ-16,000 חיילים, 1,500 שוטרים ועוד כ-2,500 אנשי סיוע צפוי להיות הכוח הצבאי של האו"ם השלישי בגודלו בעולם לאחר הכוחות הנמצאים בקונגו ובדארפור. ממשלת דרום סודאן הודיע היום (שבת) כי היא דוחה את החלטת מועצת הביטחון וכי לא תאפשר להכניס לשטחה חיילים נוספים.

מדינת דרום סודאן, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה על כוחותיו למרוד בה. צבא דרום סודאן התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: הדינקה נותרו נאמנים לנשיא דרום סודאן סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר.

חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך פרסם האו"ם הערכה לפיה נהרגו במלחמה כ-10,000 בני אדם. מאז לא פרסם האו"ם נתונים חדשים, ואף גוף ממשלתי אחר לא עשה כך. הארגון הבלתי ממשלתי Crisis Group  טען בינואר 2014 כי לאחר שנה של לחימה נהרגו לפחות 50,000 בני אדם. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כחצי שנה כי לפחות 300,000 קרבנות נהרגו בדרום סודאן מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, כ-2 מיליון בני אדם נעקרו מביתם.

 

המלחמה  אמורה הייתה להסתיים באוגוסט 2015,  כשלאחר מספר סבבים של שיחות בין הצדדים שהסתיימו ללא תוצאות, נחתם הסכם שלום בין הצדדים. לפי הסכם השלום ריק מאצ'ר חזר באפריל 2016 לשרת כסגן הנשיא וכ-1,400 חייליו שולבו בצבא דרום סודאן. על מנת לייצב את דרום סודאן, הקימו קיר ומצ'אר ממשלה זמנית, ובמשך חודשים שמרו חיילים משני הצדדים על דו־קיום מתוח בג'ובה. אלא שב–7 ביולי, אירעה תקרית ירי בין שני הצדדים היריבים, שהסתיימה במותם של חמישה חיילים הנאמנים לנשיא. למחרת נפתח ירי בארמון הנשיאות בשעה שקיר ומצ'אר קיימו שם פגישה. ב–10 ביולי נשמעו הפגזות של ארטילריה כבדה, ושני הצדדים חזרו למצב מלחמה. בקרבות שהתחדשו בג'ובה, בירת דרום סודאן, נהרגו בחודש האחרון כ-300 בני אדם מתוכם לפחות 73 אזרחים. כ-70,000 פליטים נמלטו לאחרונה מאזור ג'ובה לאוגנדה.

"מה שהביא אותי מג'ובה זה המלחמה שמתנהלת שם", אמרה אליס סאנדיי בת ה-16 לכתב אל-ג'אזירה. "הרבה אנשים מתו. זוהי הסיבה שבאנו לכאן להציל את חיינו."

חידוש הקרבות והמחסור במזון העמידו את משפחות העקורים בג'ובה בפני דילמה איומה: האם להישאר בתוך מחנה העקורים של האו"ם, ולהביט בילדיהם הגוועים ברעב, או לנסות לחפש מזון מחוץ למחנה, ולהסתכן בהתקפות מצד חיילים מפלגי הצבא השונים. בין ה-8 ל-25 ביולי תיעדו כוחות האו"ם 217 מקרים של התעללות מינית בהם חמושים תקפו נשים וילדים. לפי האו"ם כל הצדדים המעורבים בלחימה מבצעים פשעי מלחמה.

בכתבה שפרסם ניקולאי כריסטוף, בניו יורק טיימס, במרץ האחרון, תוארו חייהם של פליטים דרום סודאנים המתחבאים בביצות על מנת להימנע מלהיאנס ולהרצח על ידי החיילים.

"כשהחיילים מתקרבים אנחנו נכנסים למים עד הצוואר, ומתחבאים, כשרק האף שלנו מחוץ למים", תיארה ניאקיר גואטלוק, "אפילו אם תמות במים, עדיף למות מנחש או תנין מאשר מהחיילים".

לפי נתוני האו"ם, 6 מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.8 מיליונים מהם מצויים בסכנת רעב קשה. תנאי המלחמה מקשים על האו"ם ועל ארגוני סיוע נוספים לתת מענה למשבר. 261 צוותי סיוע של האו"ם הותקפו מאז ראשית 2016. "אני מודאג ביותר מהתפשטות המשבר ההומניטרי והנזק העצום שנגרם לאינספור חפים מפשע", אמר יוג'ין אווסו, מתאם הפעולות ההומניטריות של האו"ם בדרום סודאן. תכנית המזון העולמית של האו"ם נכשלת מלתת מענה להמוני המורעבים במדינה, אחרי שמחסני מזון נבזזו בחודש שעבר. מעשה הביזה הנחית מכה קשה על תכנית המזון של האו"ם, שגם ככה מתוקצבת מתחת לנחוץ. רק 40% מסכום שביקש האו"ם השנה (1.3 מיליארדי דולרים) גויס עד כה לתכנית. כעת יש לעדכן את הסכום הדרוש באופן שישקף את הצורך הגובר בעקבות הסלמת האלימות. בתוך כך הודיע האו"ם כי יותר ממיליון אזרחי דרום סודאן חלו במלריה השנה, וכי זוהי המחלה הקטלנית ביותר במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!