דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אנחנו עושים לעיריית טבריה את העבודה שלהם, ולא מבקשים כלום, רק מבנה"

עמותת 'שכן טוב', שמחלקת סלי מזון למאות משפחות בטבריה, תאבד בקיץ את המבנה בו פעלה 15 שנה לטובת בית ספר של חב"ד | יוסף בן חמו, רכז הפעילות: "יש פה אינטרסים של שני הצדדים, והעירייה מנסה לשסות אלה באלה"

מתנדבים במחסן של עמותת 'שכן טוב' בטבריה (צילום: עמותת 'שכן טוב')
מתנדבים במחסן של עמותת 'שכן טוב' בטבריה (צילום: עמותת 'שכן טוב')
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

סניף טבריה של עמותת 'שכן טוב', העוסקת בחלוקת סלי מזון ליחידים ולמשפחות נזקקות, נמצא בסכנת סגירה בקיץ הקרוב. הקצאת המבנה לעמותה שמשרתת מאות משפחות נזקקות בעיר תסתיים בספטמבר, והוא יעבור לשמש בית ספר של תנועת חב"ד, מבלי שהוקצה לה מבנה אחר להמשך הפעילות.

"יש פה אינטרסים של שני הצדדים, והעירייה בתווך, מנסה לשסות אלה באלה", אומר ל'דבר' יוסף בן חמו (30) רכז הפעילות של העמותה בעיר ופעיל בה מנעוריו.

יוסף בן חמו, רכז הפעילות של עמותת 'שכן טוב' בטבריה. "אנחנו ארבעה חודשים סביב הדבר הזה" (צילום: אלבום פרטי)
יוסף בן חמו, רכז הפעילות של עמותת 'שכן טוב' בטבריה. "אנחנו ארבעה חודשים סביב הדבר הזה" (צילום: אלבום פרטי)

'שכן טוב' מעניקה סלי מזון ל-400 משפחות בעיר בממוצע בחודש, ול-800 משפחות בחגים. 45-40% מהמשפחות מתגוררות בשכונה ד', שבה ממוקם כרגע מבנה העמותה. הקרבה בין בתי המשפחות למבנה מקלה על שינוע סלי המזון למשפחות, ומאפשרת לתושבי השכונה לבוא לקחת אותם בעצמם או להתנדב בעצמם, ובכך להגדיל את תחושת האחריות בקרב תושבי השכונה. בעמותה מתנדבים  בני נוער במסגרת תכנית 'מחויבות אישית' בבית הספר.

העמותה פועלת בטבריה מזה חמש עשרה שנים, במבנה ששימש בעבר בית ספר יסודי וחולק בין העמותה לישיבה חרדית. כעבור חמש שנים ביקשה תנועת חב"ד מהעמותה להשתמש בחדרים במתחם של 'שכן טוב' שלא היו בשימוש, כדי להקים בית תמחוי. בעמותה נעתרו לבקשה. שנתיים לאחר מכן, ביקשו בחב"ד ביקש להקים בית ספר במקום בית התמחוי. "המהלך הדליק לנו נורות אדומות", אומר בן חמו, "אבל כבר נתנו להם את המבנה, אז זה לא היה מענייננו, אלא בהחלטת עיריית טבריה". העירייה אישרה את הקמת בית הספר וניתן לו סמל מוסד.

בשנה שעברה, שבע שנים לאחר שהוקם בית הספר, עלה צורך בהרחבתו לכיתות נוספות. בחב"ד אומרים שכיתה אחת תספיק להם, אך בעירייה טוענים כי נדרשות שתי כיתות. העירייה אישרה את הבקשה וביקשה מ'שכן טוב' לפנות את החדרים, בנימוק כי המבנה נועד לשמש מוסד חינוכי. 'שכן טוב' סירבו לבקשה, מתוך חשש לפגיעה בפעילות העמותה.

"אנחנו ארבעה חודשים סביב הדבר הזה", נאנח בן חמו, "נפגשנו עם מנכ"ל העירייה, עופר אזרד, היינו בוועדת ההקצאות ולא מצאנו חלופה מתאימה". בן חמו מסביר שלמבנה נדרשים תנאים ספציפיים מאוד, שכוללים בין השאר חללים גדולים לאחסון וללא מדרגות.

אריזת סלי מזון בעמותת 'שכן טוב' בטבריה (צילום: עמותת 'שכן טוב')
אריזת סלי מזון בעמותת 'שכן טוב' בטבריה (צילום: עמותת 'שכן טוב')

לבן חמו אין טענות כלפי חב"ד. "הם אומרים לנו 'אנחנו איתכם', ואני מבין אותם, הם צריכים מבנה ראוי לתלמידים. חלק מהמשפחות של התלמידים משתמשים בסלי המזון שלנו. הטענות שלי הן נגד העירייה: זה נשמע אולי כואב ומתנשא, אבל אנחנו עושים לעיריית טבריה את העבודה שלהם, ואנחנו לא מבקשים כלום, רק מבנה."

מעיריית טבריה נמסר בתגובה: "אנו מעריכים את פועלה של עמותת שכן טוב למען תושבי טבריה, אך עם זאת המבנה בו הם נמצאים כרגע מיועד, על פי ייעודי המקורי, לכיתות של בית הספר יסודי ממלכתי הפועל במקום שנבנו על ידי משרד החינוך. בהתאם לאישור מועצת העיר משנת 2016, הקצאת הקרקע מסתיימת בספטמבר 2021. על העמותה להגיש בקשה לחידוש ההקצאה על פי חוק, ואנו נפעל למציאת מקום חלופי על מנת שימשיכו את פועלם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!