דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

אחוז ההצבעה: התעלומה שתכריע

כ-12 מנדטים תלויים, על פי הסקרים, בהחלטותיהם של המתלבטים אם ולמי להצביע. אחוז ההצבעה, שגדל בכל אחת משלוש מערכות הבחירות הקודמות, הוא נעלם בבחירות הקורונה, כשכ-90 אלף בוחרים חולים או נמצאים בבידוד

אולם ספירת הקולות. ממתינים לבוחרים (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
אולם ספירת הקולות. ממתינים לבוחרים (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
אורן דגן

שר בכיר אמר פעם שפוליטיקה היא כמו חקלאות, כל השנה הפוליטיקאי שותל, מדשן ומשקה וביום אחד הוא צריך לקטוף את כל הפירות. אם הוא מפספס, אז "הלכה הסחורה" ואין מה לקטוף. הפוליטיקאים הישראלים לא הספיקו לזרוע בשנת המגיפה שחלפה מאז הבחירות הקודמות, וכבר הם צריכים לקטוף. אבל האם יהיו להם קונים? האם המצביעים יגיעו?

בכל הסקרים האחרונים בלט השיעור הגבוה של אלה שעדיין לא החליטו למי להצביע. הנתונים מראים שישנם כ-12 מנדטים של מתלבטים, שעדיין לא הכריעו אם יצביעו ולמי, וההחלטה שלהם יכולה לשנות את המפה הפוליטית.

יותר מכל סקר מקדים חשובה התוצאה בקלפיות, ולאחוז ההצבעה יש על כך השפעה משמעותית. לא רק עבור ארבע המפלגות – מר"צ, כחול לבן, הצינות הדתית ורע"ם- שעל פי הסקרים מתנדנדות סביב אחוז החסימה; אלא גם עבור המפלגות הגדולות, שיעשו ביום הבחירות מאמץ גדול להביא מצביעים. על פי אחד הדיווחים הליכוד חתמו על חוזה של 200 אלף שקל עם "גט טקסי" להסעת מצביעים לקלפיות. ברשתות החברתיות מפרסמים מתנדבים במפלגות שונות שהם נכונים להסיע בוחרים לקלפי.

***

למרות התדירות הגבוהה של מערכות הבחירות בישראל, בשלוש המערכות האחרונות שיעור ההצבעה הלך וגדל: בבחירות לכנסת ה-21 הוא עמד על 68.46%; בבחירות לכנסת ה-22 על 69.83%; ובבחירות לכנסת ה-23, רק לפני שנה, במרץ 2020, הוא עמד על 71.52%. הישראלים רצו להשפיע בכל אחד מהסבבים הקודמים.

אבל מערכת הבחירות הזאת מאתגרת במיוחד. הקורונה שינתה את תהליך ההצבעה: אחד מכל עשרה בוחרים מצביע בקלפי שאינה הקלפי המסורתית שלו. הקלפיות יפעלו לפי התו הסגול וצפויים בכניסה אליהן תורים ארוכים.

***

ועדת הבחירות המרכזית העריכה שיש כ-90 אלף מצביעים בבידוד או חולים כעת בקורונה, וישנם אלפי ישראלים ש"נתקעו" בחו"ל, עקב סגירת נתב"ג, ולא יספיקו להגיע ליום ההצבעה. ומעבר לכל אלה, בציבור נשמעים גם קולות של עייפות ממערכת בחירות רביעית תוך שנתיים, וחוסר אמונה ביכולת הפרטית להשפיע.

זו כמובן טעות. הצבעה בבחירות היא זכות אזרחית שאסור לוותר עליה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!