דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה וסביבה

ירידה משמעותית בזיהום האוויר באזור חדרה

כתוצאה מצמצום השימוש בפחם לייצור חשמל, נרשמה ירידה של כ-86% בפליטת המזהמים המרכזיים: גופרית דו חמצנית ותחמוצת החנקן

תחנת הכח אורות רבין במבט מן הים (צילום: דבר ראשון)
תחנת הכח אורות רבין במבט מן הים (צילום: דבר ראשון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ירידה דרמטית בזיהום האוויר באיזור חדרה וחוף הכרמל. כך עולה מדו"ח שמפרסם איגוד ערים לאיכות הסביבה, שרון כרמל. השוואה בין נתוני 2020 לאלו שנאספו ב-2019 מעידה על ירידה של 19% בפליטה של גופרית דו חמצנית, 5% בתחמוצת החנקן ו-3% בפליטת חליקיקם.

השוואת נתוני הפליטות של 2020 לנקודת היחוס ב-2014 מעידה על ירידה של 86% בפליטת גופרית דו חמצנית ותחמוצת החנקן, וירידה של 63% בפליטת החלקיקים.

באיגוד קבעו כי הסיבות לשיפור הן המדיניות של משרד האנרגיה להפחתת השימוש בפחם לייצור חשמל בתחנת הכח אורות רבין, והתקנת האמצעים להפחתת פליטות בשתי יחידות היצור הגדולות בתחנה.

אסדת לוויתן לא גרמה לשינוי באיכות האוויר

הדו"ח כולל גם את ממצאי ניטור איכות האוויר שמבצע איגוד הערים לאורך קו החוף מול אסדת לוויתן. איכות האוויר נבדקה טרם הקמת האסדה ולאחר הקמתה, כשניטור האוויר כלל גם בדיקה לנוכחות של חומרים אורגנים נדיפים העלולים להיפלט מתהליך הפקת הגז בדגש על בנזן, המוכר כחומר מסרטן.

על פי ממצאי המדידות לא נרשמו שינויים משמעותיים בערכי הבנזן בשנת 2020 (לאחר הקמת האסדה) לעומת הבדיקות שנערכו בשנים קודמות, טרם הקמת האסדה.

באיגוד קוראים לגריטה מלאה של יחידות הייצור הוותיקות

בתחנת הכוח "אורות רבין", פועלות כיום שש יחידות ייצור חשמל המוסקות בפחם, ביניהן ארבע יחידות קטנות וותיקות, שהחלו לפעול בשנות ה-80 ושתי יחידות גדולות, שהוקמו מאוחר יותר ועליהן מותקנים מסנני המצמצמים משמעותית את הפליטות המזהמות.

ניר סהר מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
ניר סהר מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)

היחידות הוותיקות אמורות להפסיק לעבוד החל מאמצע שנת 2022, בהתאם ללוח הזמנים להקמת יחידת ייצור בגז בתוך אותו מתחם של חברת החשמל. באיגוד הערים קוראים למשרד האנרגיה להימנע מהעברת היחידות המיושנות למתכונת שימור, שכן היא מחייבת הפעלה של כל אחת מהן למספר שבועות בכל שנה, ללא מתקני סינון, שיגרמו לזיהום אוויר משמעותי.

על פי החלטת הממשלה, ההעברה למתכונת שימור נועדה ליצור גיבוי למשק החשמל במידה ותיווצר בעיה באספקת הגז למשק. מומחים ששוחחו עם "דבר" העידו כי אין ניסיון ממושך בעולם בנושא שימור יחידות ייצור פחמיות. מכיוון שמדובר ביחידות בנות כ40 שנה, יש ספק ביכולת שלהן לחזור להפעלה רציפה תוך זמן קצר במקרה חירום. גורם בחברת החשמל אמר ל"דבר" כי הערכת העלות להחזקת היחידות במצב שימור היא כ50-60% מעלות ההאחזקה שלהן כיום כשהן עדיין פעילות.​

מנכ"ל האיגוד ניר סהר: "האיגוד ימשיך לעמוד על המשמר הן ביבשה בניטור תחנות הכוח והן בחופים ובים – בניטור אסדת לוויתן, תעשיות ומיזמים נוספים המתוכננים לקום במרחב הימי. במקביל לכך, האיגוד פועל בוועדות התכנון – כבר בשלבים המוקדמים על מנת למנוע הקמת תעשיות ומיזמים העלולים לפגוע בסביבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!