דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שרת האוצר האמריקאית רומזת להעלאת המס על הון

ילן קראה ל"השקעה באזרחים והשקעה בתשתיות שיעזרו לייצר מקומות עבודה חדשים וטובים" | מחקר: האנשים העשירים ביותר בארה"ב מתחמקים מתשלום מיסים על חמישית מהונם

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן (צילום: REUTERS/Tom Brenner/File)
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן (צילום: REUTERS/Tom Brenner/File)
יונתן קירשנבאום

הדיון על מיסוי ההון בארה"ב מתחמם. שרת האוצר האמריקאית ג'נט יילן אמרה אתמול שהתכנית הכלכלית שמגבש הצוות של הנשיא ביידן בימים אלו תכלול העלאת מיסים שלא תפגע במשקי בית ממוצעים ובעסקים קטנים.

הדברים שנאמרו בדיון של וועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים עשויים להוות רמיזה לכוונת הממשל הנוכחי להרחיב את מס רווחי ההון ולהעלות בחזרה את מס החברות שהוריד ממשל טראמפ ב-2017.

בתגובה לטענותיהם של מתנגדי הרחבת המיסוי על רווחי הון, דיברה יילן על "תכנית כלכלית שתכלול השקעה באזרחים והשקעה בתשתיות שיעזרו לייצר מקומות עבודה חדשים וטובים במשק האמריקאי, ושינוי במדיניות המיסוי שלנו יכול לסייע במימון התכניות האלו".

לאחרונה הציעה שרת האוצר גם הצעה שנועדה לעצור את "המירוץ לתחתית" שאפיין את מס החברות בשנים האחרונות. כבר בהשבעתה הביעה יילן רצון לקדם הסכם בינלאומי בנושא מיסוי, וסימנה את הנושא כחלק ממדיניות החוץ הכלכלית של ארצות הברית.

ההצעה, שעלתה בעבר בארגון ה-OECD, היא הסכמה לא מחייבת על אימוץ מס חברות מינימלי בכל המדינות, תוך נתינת אפשרות למדינות למסות פעילות שמתקיימת בשטחן, גם אם החברה רשומה במקום אחר.

הפערים בארה"ב גדולים יותר מכפי שהיה ידוע

על רקע הדיון הגובר בנושא מיסוי רווחי הון והסתרת הון במקלטי מס, קבוצת כלכלנים ממספר אוניברסיטאות אמריקאיות, ביניהם הכלכלן גבריאל זוקמן, פרסמו השבוע מחקר ממנו עולה כי עשירי העולם משלמים פחות מיסים ממה שהוערך עד כה.

על פי החוקרים, 1% האמריקאים העשירים ביותר בארה"ב מצליחים להתחמק מתשלום מיסים על כחמישית מהונם על ידי התחמקות מדיווח על הכנסות לרשויות המס האמריקאיות, מה שמצביע על כך שרמות אי השוויון האמיתיות בן אזרחי ארה"ב גדולות בהרבה מכפי שהיה מקובל להניח.

מהמחקר עולה ששיטת רישום ההון הנהוגה בארה"ב, דרך סקרים אקראיים, מפספסת חלקים גדולים מהכנסותיהם של העשירים ביותר ומאפשרות לבעלי הון להסתיר בדרכים קלות יחסית את הכנסותיהם והונם במקלטי מס. החוקרים מעריכים כי במצב הקיים, כ-175 מיליארד דולרים שאמורים להיות ממוסים מדי שנה נעלמים מעיניהן של רשויות המס.

עם זאת, כיוון שהיקף רווחי ההון האמיתיים אינו ידוע, והדבר נכון בעיקר בקרב העשירים ביותר, מדובר בהשערה "שמרנית" של החוקרים, המעריכים כי "היקף ההתחמקות האמיתי ממיסים עשוי להיות גבוה בהרבה".

העשירים נהיו עשירים יותר

על פי נתוני הבנק הפדרלי של ארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר, 1% העשירים ביותר בארה"ב הגדילו את הונם בשנת 2020 ב-4 טריליון דולר, שמהווים שליש מכל ההון החדש שנוצר בארה"ב בשנה זו.

עם זאת, יש להדגיש שגם במקרה זה מדובר בהשערות שמבוססות על נתונים חלקיים, והיקף הגידול בהון בפועל גדול יותר. לעומת זאת, שוויים של 50% משקי הבית העניים ביותר בארה"ב עלה רק ב-471 מיליארד דולרים בשנת 2020.

בעוד שמס הכנסה, שנגבה מתוך שכר עובדים שכירים, ממוסה באופן שיטתי וזוכה למעקב אדוק, רווחי הון קשים יותר למעקב במסגרת החוקים הנוכחיים במרבית מדינות המערב. על פי החוקרים, בעלי הון יכולים בקלות יחסית להעביר את רישום רווחיהם אל מחוץ לארה"ב, אל מדינות בהם שיעור המס הוא אפסי, לעיתים באופן חוקי, ולעיתים באופן שעובר במובהק על החוק.

החוקרים טוענים שכדי לאכוף באופן אפקטיבי את המיסים על רווחי ההון יש צורך בהרחבה דרמטית של מערכת מס ההכנסה,. צעד כזה עשוי להשתלב בשיח הגובר בארה"ב מאז היבחרותו של הנשיא ביידן, בנוגע לרפורמה מקיפה במערכת מיסוי ההון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!