דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מקורות האיצה את השקעותיה בפיתוח משק המים

חברת המים הלאומית מדווחת על גידול משמעותי ברווחיה ב-2020, ועל השקעות בסך 5.1 מיליארד שקלים

עובדי מקורות. החברה נאלצת לגייס חוב בשוק ההון (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדי מקורות. החברה נאלצת לגייס חוב בשוק ההון (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השקעותיה של חברת המים הלאומית מקורות גדלו ל-5.1 מיליארד שקלים ב-2020, כך לפי הדו"חות הכספיים שפירסמה היום (רביעי).

החברה האיצה משמעותית את תכנית ההשקעות שאושרה בממשלה לאחר הבצורת הממושכת שהסתיימה ב-2018. ההשקעות התמקדו באזורים בהם צפויה בעיה באספקת המים בטווח הארוך.

עוד דיווחה החברה שהכנסותיה גדלו ב-5% ל-9.4 מיליארד שקלים, והרווח הנקי שלה גדל בשיעור דומה ל-209 מיליון שקלים. הרווח לשנת 2020 נובע, בין היתר, מהתייעלות שהחברה ביצעה בציוד השאיבה, מקיטון בעלויות אחזקתם של מתקני אספקת מים ומביטול הפרשות לחובות מסופקים עקב גביית חובות משנים קודמות. הרווח הנקי לרבעון הרביעי של 2020 הסתכם ב- 61 מיליוני שקלים.

מקורות נדרשה לגייס חוב בשוק ההון, מכיוון שהמדינה נמנעת מהקצאת כסף בתקציב המדינה לפיתוח משק המים. גובה החוב באגרות החוב של מקורות בניכוי חלויות שוטפות הסתכם ב-8.7 מיליארד שקלים, לעומת 8 מיליארד שקלים בשנה שעברה.

למגפת הקורונה לא הייתה השפעה משמעותית על תוצאותיה העסקיות של החברה.

מים לירושלים וליהודה ושומרון והשקעה בפרויקט "המוביל ההפוך"

הפרויקט המרכזי של תכנית הפיתוח הוא המערכת החמישית לאזור ירושלים, שחלקה המערבי הושלם, וביצוע חלקו המזרחי יימשך עד 2022. הפרויקט על שני חלקיו חסר תקדים הן בהיקפו הכספי והן בהיבט ההנדסי-טכנולוגי, שמחייב הקמתה של מנהרה תת-קרקעית להובלת המים באורך של 13 ק"מ והקמתן של תחנות שאיבה מהגדולות בארץ ובעולם. הפעלת המערכת צפויה להתבצע במחצית הראשונה של שנת 2022.

בנוסף, המשיכה מקורות לבצע את פרויקט "המוביל ההפוך" להזרמת עודפי מים לכנרת. פרויקטים נוספים שבוצעו השנה הם העברת קולחי מט"ש חיפה למאגרי הקישון, מפעל תכנית אב גליל מערבי, הקמת מאגר רחלי ברזילי, הנחת צינורות בציר אלישמע-ברקן להגברת אספקת המים ליישובי יהודה ושומרון. בערבה החלה מקורות להתניע את שדרוג האספקה.

"למרות השנה המאתגרת ביותר בחייה של החברה, עשו עובדי מקורות לילות כימים כדי להמשיך את אספקת המים התקינה לאזרחי ישראל", אמר יו"ר מקורות, מרדכי מרדכי. "זאת, בד בבד עם ביצוע השקעות משמעותיות והקמתם של פרויקטי תשתית שנדרשים לצורך התמודדות עם תקופות בצורת מתמשכות".

מנכ"ל החברה, אלי כהן, הוסיף: "מקורות השכילה להיערך באופן מיטבי על מנת לשמור על בריאותם התקינה של עובדיה, ובכך למנוע כל סיכון שיאיים על האספקה הסדירה של המשאב החיוני לתושבי ישראל. בנוסף, מקורות הגבירה במהלך השנה את השקעותיה בהטמעה של טכנולוגיות ודיגיטציה של תהליכים, במטרה לייעל את תהליכי העבודה ולצמצם עלויות".

החברה הגישה השבוע עתירה לבג"ץ נגד הרגולטור המפקח עליה, רשות המים, בשל כוונת הרשות לחבר למי הכנרת אזורים מנותקים ממערכת האספקה הארצית באמצעות אגודות מים פרטיות.

מרשות המים נמסר כי החיבור הוא הפתרון הפשוט והזול ביותר בשנים שבהן יש עודף מים בכנרת, אבל הפרויקט לא יבוא על חשבון חיבור האזורים למערכת המים הארצית, בפרויקט שייעשה בעיקר על ידי מקורות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!