דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חדרי הכושר מתקשים לחזור לשגרה: "זקוקים לחמצן לשלושה עד שישה חודשים"

ירון סלע, יו"ר איגוד בעלי חדרי הכושר ל'דבר': "כ-60% מההכנסות שלנו ירדו. בשגרה יש כ-110 אלף עובדים בחדרי הכושר והיום חסרים לנו בין 30 ל-40 אלף עובדים"

מתאמנת בחדר כושר."כ-80% מהלקוחות הם לקוחות חדשים" (צילום: אבשלום: ששוני/פלאש90)
מתאמנת בחדר כושר."כ-80% מהלקוחות הם לקוחות חדשים" (צילום: אבשלום: ששוני/פלאש90)
הדס יום טוב

"כ-60% מההכנסות שלנו ירדו וחסרים כ-40 אלף עובדים בענף" אומר ירון סלע, יו"ר איגוד בעלי חדרי הכושר ל'דבר' "אנחנו זקוקים לחמצן לשלושה עד שישה חודשים". בעוד חלק מענפי המשק כבר חוזרים לפעילות ומראים התאוששות מהירה, המצוקה של חדרי הכושר נמשכת. בעלי חדרי הכושר מדווחים על מצוקה תזרימית, מחסור בעובדים, אבדן מינויים ואי קבלת מענקים, מה שגורם לסגירתם של עשרות מועדוני כושר מדי שבוע.

בימם אלה עסוק סלע במציאת פתרון לפתיחת חדרי הכושר אחרי שמתווה הבדיקות המהירות כשל, בשל עלותן הגבוהה. "אנחנו ממשיכים להיות בקשר עם ראש המטה של משרד הבריאות, קובי צורף, שבאמת עושה ככל שביכולתו לקדם פתרון לפתיחת המכונים והבטיח שתהיה תשובה עד סוף פסח", הוא אומר, "אבל בינתיים זה עולה בקריסה כלכלית.

"אנחנו מתחת למקדם הדבקה של 5.5, בחדרי כושר מתאמנים, ב-99% מהמקרים, אנשים בריאים. חייבים למצוא פתרון רלוונטי לחדרי הכושר, ואנחנו מחכים לאחר פסח ואני מקווה שזה יעבור, כי הזמן הזה עולה לנו ביוקר. בנתיים, בזמן שאנחנו מחכים לפתרון, בכל שבוע נסגרים בין 15 ל-20 מועדוני כושר ברחבי הארץ, כאשר לכל מועדון יש בממוצע כ-20 עובדים".

הלקוחות חוששים להתחייב למנויים תקופתיים

מעבר למשבר התו הירוק, סלע מתאר קושי עמוק יותר שיקשה על חדרי הכושר לחזור לפעילות גם אם המשבר ייפתר: "אנשים מאוד מפחדים להתחייב עכשיו על מנויים. הם לא יודעים איזו ממשלה יש, אז עכשיו לעשות מינוי לשנה לחדר כושר? ומה אם יהיה וריאנט? אם יהיה עוד סגר? יש עדיין הרבה חוסר וודאות", הוא אומר בציניות מהולה בייאוש, "אנחנו מנסים להתגבר על זה עם שלל הנחות ומבצעים בדמי הרישום, הטבות של חודש ראשון חינם ותקופות ניסיון, מינוי ללא התחייבות. אבל מאוד קשה להתגבר על החשש".

ירון סלע, יו"ר איגוד בעלי חדרי הכושר (צילום: אלבום פרטי)
ירון סלע, יו"ר איגוד בעלי חדרי הכושר (צילום: אלבום פרטי)

גם המצב הכלכלי משפיע מאוד על הלקוחות שלא ממהרים להוציא כסף. "אנחנו רואים את הקושי הכלכלי של האנשים. מאז הפתיחה אנחנו מוצאים את עצמינו עושים יותר ויותר מינויים בהוראות קבע שלא תופסות מסגרת אשראי, ועושים כל מה שאפשר כדי להקל על לקוחות. נתקלנו בהרבה מאוד מקרים שהכרטיס פשוט לא עובר. אני גם סבור שלא מעט אנשים לא מחדשים את המינויים בגלל שנקלעו למצב כלכלי פחות טוב מבעבר בעקבות הקורונה".

באופן מפתיע, הוא טוען שאלו שדווקא כן מגיעים, הם לקוחות חדשים. "אם בחודש שגרתי כחצי מהלקוחות הם לקוחות חדשים וכחצי מהם הם לקוחות חוזרים שמחדשים מנוי, החודש כ-80% מהלקוחות הם לקוחות חדשים. אנשים בתקופת הסגרים גילו את הספורט, התאמנו בבתים ובזום וברגע שפתחנו הם הגיעו. דווקא הלקוחות הוותיקים הם אלה שחוששים לחזור. הרבה מהם מתקשרים ורוצים להקפיא מנוי. אומרים נחזור, אבל אחר כך".

מאמנים מעדיפים לעבוד בצורה פרטית בפארקים

"בשגרה יש כ-110,000 עובדים בחדרי הכושר. היום חסרים לנו בין 30 ל-40 אלף עובדים", הוא אומר. "בקרב 1,700 מועדונים שאני מייצג, לכל מועדון חסרים כ-50%-40% ממצבת העובדים, אלה מספרים שלא יאמנו".

לדבריו, קשה מאוד למצוא מדריכי חוגים, מאמנים, פקידי קבלה ואנשי מכירות. "מנהלים וכוח אדם מוכשר שלנו הלכו ומצאו עבודה במקומות אחרים בשנה הזו, יש גם עובדים שאומרים, דברו אתנו ביולי או שתשלמו במזומן. אני מסתובב הרבה באזור השרון, בו אני גר, אני מכיר מדריכים שאמרו שהם לא רוצים לחזור עדיין, ואני רואה אותם בפארקים מאמנים אנשים. נראה שהם מעדיפים לקבל כסף במזומן, ולעבוד בלי לשמור על תווים ירוקים וסגולים".

ההוצאות חזרו ההכנסות פחות

סלע מעריך כי בחודש אפריל ומאי הקריסה של חדרי כושר תהיה גדולה אף יותר: "בחודש פברואר לא היו הוצאות שכר דירה, לא הייתה לנו ארנונה, לא שכר עבודה, לא חשמל, לא מים. ברגע שפתחנו במרץ, גם אם המועדונים הכניסו 40%, ההוצאות חזרו להיות כמעט 100%. זה לא משנה אם יש שני אנשים במועדון או חמישים, החשמל פועל, חברת הניקיון מנקה. כמו בשגרה. מאיפה לאנשים יהיה כסף לשלם על זה באפריל כשאין להם הכנסות?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר אוסטריה ורה"מ דנמרק בחדר כושר במודיעין. (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר אוסטריה ורה"מ דנמרק בחדר כושר במודיעין. (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

"חוץ מזה", הוא אומר בכעס, "כבר סוף מרץ ועדיין לא קיבלנו את המענקים של ינואר-פברואר. מאיפה יהיה לנו כסף? לצערי, בדרך שמתנהלים מולנו משרד הבריאות ומשרד האוצר, הענף שלנו יתקשה מאוד להחזיק. אנחנו חייבים את התמיכה של משרד הבריאות". סלע מספר ששר האוצר כ"ץ כבר הבין שמענק ההשתתפות בהוצאות קבועות עשה עוול לענף חדרי הכושר ונתן לפקידי האוצר את היד החופשית למצוא פתרון למענקים לחדרי הכושר.

אך למרות כל הקשיים, סלע עדיין אופטימי, ובעיקר מאוד מאמין בשרידות הענף. "אין לי ספק שבסך הכל, מה שאנחנו צריכים זה לעבור את הרבעון עד החצי שנה הקרובה", הוא מצהיר. "מועדוני כושר אלה עסקים שעובדים על תזרים, ואם יתנו לנו חמצן ל-3-6 חודשים, התעשייה תעמוד על הרגליים. אם לא יתמכו, זה מאות ואלפי עסקים ויפשטו את הרגל ועשרות אלפי עובדים מפוטרים, שגם שיעלו כסף למדינה בדמי אבטלה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!