דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ביידן הזמין לוועידת אקלים 40 מנהיגי מדינות, ביניהם נשיא רוסיה וראש ממשלת סין

בממשל ביידן מקווים שהאירוע יאיץ את המאמץ הבינלאומי לצמצום השימוש בדלקים פוסיליים

הנשיא ג'ו ביידן, בבית הלבן. (צילום: AP/Evan Vucci)
הנשיא ג'ו ביידן, בבית הלבן. (צילום: AP/Evan Vucci)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הזמין אתמול (שישי) 40 ראשי מדינות לוועידת האקלים הראשונה שתיערך בתקופת כהונתו, ביניהם יריביו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת סין, שי ג'ינגפינג. הוועידה תיערך ב-22 וה-23 באפריל. בכירים בממשל ביידן אמרו לסוכנות הידיעות AP שהם מקווים שהאירוע יסייע לעצב, להאיץ ולהעמיק את המאמץ הבינלאומי לצמצום השימוש בדלקים פוסיליים, שמחריפים את משבר האקלים.

ביידן מתכוון לחדש את מפגשי הפורום של הכלכלות הגדולות בעולם בהובלת ארה"ב, שהנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה השתמשו בו, ודונאלד טראמפ נתן לו לדעוך. בנוסף הוזמנו מנהיגי המדינות שסובלות ביותר ממשבר האקלים, מדינות שתורמות לצמצומו, או מדינות שחזרו לסורן ואימצו מדיניות מזהמת.

אירוח הוועידה יממש את אחת מהבטחות הבחירות של ביידן. בממשל קבעו את מועד האירוע בסמוך להצהרתו הצפויה על יעד לקיצוץ חד בפליטות מזהמים מפחמן, גז טבעי ודלק.

הוועידה, והשאלה האם תסתכם בדיבורים בלבד או בהתקדמות מסוימת, תבחן את הבטחת ביידן להציב את שינוי האקלים במקום גבוה בסדר העדיפויות, לצד בעיות פוליטיות, כלכליות וכמובן הקורונה. היא גם תציב מבחן פומבי מאוד, שתוצאותיו יכולות להיות מביכות או מעצימות, לשאלה האם ארצות הברית יכולה עדיין להוביל תהליך קבלת החלטות גלובלי, אחרי שממשל טראמפ נסוג ממהלכים גלובליים ופגע בבריותות ארוכות שנים.

בדומה לוועידות האקלים שכינסו אובמה ובוש, רשימת המוזמנים של ביידן כוללת את הכלכלות הגדולות בעולםרוסיה וסין, שביידן ודיפלומטים מטעמו נמצאים בעימותים איתן סביב התערבות בבחירות, פגיעה בזכויות אדם, התקפות סייבר ונושאים נוספים. לא ברור כיצד שתי המדינות האלה יגיבו להזמנת ארה"ב, או האם הן מתכוונות לשתף פעולה עם ארה"ב בצמצום פליטות מזהמים בעוד הן חלוקות בסוגיות אחרות. סין היא המזהמת הגדולה בעולם במדד פליטת הגזים הפוגעים באקלים. ארה"ב היא השנייה בגודלה, ורוסיה הרביעית.

מדעני אקלים ומומחי מדיניות בירכו את יוזמת ביידן להובלת שיח בינלאומי בנושא האקלים, ובמיוחד את הפנייה לסין.

ברזיל נמצאת ברשימת המוזמנים ככלכלה גדולה, אך היא גם אחת מהמדינות שחזרו לסורן בנושא האקלים תחת הנשיא ז'איר בולסונארו, שקטע מאמצים מתמשכים לשימור האמזונס, והצטרף לנשיא טראמפ בהסרת מחויבויות בינלאומיות בנושא אקלים.

40 המוזמנים כוללים גם מנהיגי מדינות שמתמודדות עם איומים מיידיים, כמו בנגלדש ואיי מרשל השוקעות במים בעקבות עליית גובה פני הים, מדינות שמדגימות התנהגות אקלימית טובה, כמו בוטן ומדינות סקנדינביות, ומדינות באפריקה עם יערות גדולים או רזרבות נפט גדולות. פולין ומדינות נוספות שהוזמנו נראות בעיני חלק מהגורמים כפתוחות להשתחררות מהירה מאנרגיה המבוססת על פחמן.

כמועמד לנשיאות, ביידן התחייב להשקעת 2 טריליון דולרים לסייע להעברת ארה"ב לכלכלת 'אפס פליטות' עד 2050, על ידי יצירת משרות בתחום האנרגיה ירוקה והטכנולוגיה. ביידן ופקידי ממשל אחרים קידמו את הכוונות של ארה"ב בתחום האקלים בשיחות אחד על אחד עם מנהיגים זרים, ושגרירו של ביידן לנושא האקלים, ג'ון קרי, התמקד במאמצים דיפלומטיים לקידומן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!