דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בכיר בממשל ביידן: לא נתעקש על כך שאיראן תבצע את הצעד הראשון בחזרה להסכם הגרעין

הבכיר, שדיבר באנונימיות, אמר ל'רויטרס' כי ארה"ב לא תתעקש על חזרת איראן להגבלות על תכנית הגרעין שלה כתנאי מקדים להסרת הסנקציות: "העניין הוא האם אנחנו מסכימים על הצעדים שצריכים להתבצע באופן הדדי"

מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. (צילומים: לשכת המנהיג העליון של איראן, AP Photo/Evan Vucci)
מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. (צילומים: לשכת המנהיג העליון של איראן, AP Photo/Evan Vucci)

בכיר בממשל ביידן הציג מסר גמיש ביחס לחידוש הסכם הגרעין של המעצמות ואיראן. הבכיר, שהתראיין באופן אנונימי לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר כי השאלה מי תעשה את הצעד הראשון בדרך להחזרת ההסכם מ-2015 אינה סוגיה מרכזית עבור ארה"ב. "זה לא העניין, מי הולך ראשון", אמר, "העניין הוא האם אנחנו מסכימים על הצעדים שצריכים להתבצע באופן הדדי".

ממשל ביידן ניסה ליצור מגעים עם איראן בשיחות על חזרת שני הצדדים להסכם, שעסקו בשאלה איזה סנקציות כלכליות אמריקניות ואחרות על איראן יוסרו עם חזרתה לפיקוח על תכנית הגרעין שלה באופן שיקשה עליה לפתח נשק גרעיני.

נשיא ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ, נסוג מההסכם ב-2018 והשיב את הסנקציות האמריקניות על איראן, ועודד את המדינה המוסלמית להפר בתגובה חלק מההגבלות החמורות שהוטלו עליה בהסכם, לאחר המתנה של מעל שנה.

בכירים אירופים אמרו כי ארצות הברית ואיראן כבר הסכימו להיפגש על חזרה להסכם, ומתקשרות ביניהן באופן לא ישיר דרך מדינות באירופה. לדבריהם, הנסיונות לקדם את החזרה להסכם לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני פחתו כשטהראן הקשיחה את עמדותיה לפני החזרה לשיחות.

בנאום בראשון האחרון אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שוושינגטון חייבת להקל על הסנקציות לפני שאיראן תחזיר את ההגבלות על תכנית הגרעין שלה.

הבכיר האמריקני ביקש לתקן את ההנחה, המוטעית לדבריו, שארצות הברית מתעקשת שאיראן תשיב את כל ההגבלות לפני שוושינגטון תבצע צעדים כלשהם, כדי להוכיח את המחויבות שלה. "זו בהחלט לא עמדתנו שאיראן צריכה לחזור להגבלות מלאות לפני שנעשה משהו", אמר.

"אם נסכים על צעדים הדדיים, כמו שאנחנו נעשה X והם יעשו Y, השאלה של הסדר לא תהיה הסוגיה. אני לא יודע מי יהיה הראשון. אני גם אומר שאנחנו יכולים, זה יכול להיות סימולטני", אמר הבכיר, "יש אלף אפשרויות אבל אני יכול לומר לך עכשיו, שאם השיחות ייכשלו, זה לא יהיה בגלל הסוגייה הזו".

"אנחנו נהיה פרגמטיים לגבי זה", הוא הוסיף.

בשנה שעברה, כשהיה מועמד לנשיאות, כתב ביידן במגזין Foreign Affairs: "טהראן חייבת לחזור להגבלות מחמירות. אם תעשה זאת, אחזור להסכם". הניסוח הזה, שהודהד על ידי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ופקידים אחרים מאז שביידן נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, פורש בצורה מרחיבה לפיה איראן היא זו שצריכה לבצע את הסרת ההגבלות ראשונה.

עם זאת, הבכיר האמריקני חלק על כך. "זה לא אומר מתי ארה"ב תחזור להסכם", אמר, "זו לא הצהרה על הסדר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!