דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"מתייחסים אלינו כמו לרובוטים": רגעי ההכרעה בהתאגדות עובדי אמזון באלבמה

סנטור ברני סנדרס הגיע לעיר לקראת סגירת ההצבעה ואמר לעובדים: "אתם עושים היסטוריה" | אמזון מנסה להלחם בהתאגדות שיכולה להפוך לאבן דרך להתאגדות בענקית הקמעונאות

חבר איגוד עובדי הקמעונאות בהפגנת תמיכה בעובדי אמזון באלבמה  (צילום ארכיון: AP Photo/Jay Reeves, File)
חבר איגוד עובדי הקמעונאות בהפגנת תמיכה בעובדי אמזון באלבמה (צילום ארכיון: AP Photo/Jay Reeves, File)

לינדה ברנס הייתה נרגשת כשהתקבלה לעבודה במחסן אמזון מחוץ לברינגהם, אלבמה. העוזרת הסיעודית לשעבר תמיד נהנתה להזמין מוצרים מהחברה, ושמחה לעבוד בעבורה.

ברנס הפכה לגלגל שיניים נוסף בקו המשלוחים המהיר של החברה, ותפקידה היה לאסוף הזמנות של לקוחות ולשלוח אותם להמשך הקו לאורזים. עכשיו היא תומכת נלהבת בהתאגדות העובדים במחסן בבסמר. לדבריה, העובדים בחברה מתמודדים עם מכסות בלתי אפשריות ומגיע להם יותר כבוד.

"הם מתייחסים אלינו כמו אל רובוטים במקום כמו לאנשים", אומרת ברנס (51), שמספרת כי לא היו לה ימי חופשה לקחת לאחר שלקתה בדלקת גידים.

השבוע, עובדי אמזון ותומכי האיגוד, ביניהם סנטור ברני סנדרס, עשו מאמצים של הרגע האחרון כדי לדחוף הצבעה בעד האיגוד בבחירות המכריעות שיסתיימו השבוע. אם ההתארגנות תצליח, היא יכולה להוביל לשרשרת תגובות של ניסיונות התאגדות נוספים במתקני אמזון. אם האיגוד ידחה, מדובר בהפסד נוסף של ארגוני העובדים, המנסים להשיג ניצחון נדיר בדרום העמוק.

הסנטור ברני סנדרס נואם במרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)(צילום: AP Photo/Kim Chandler)
הסנטור ברני סנדרס נואם במרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)(צילום: AP Photo/Kim Chandler)

אמזון נלחמת באיגוד. החברה טוענת כי המחסן יצר אלפי משרות עם משכורת ממוצעת של 15.3 דולר לשעה, יותר מכפול משכר המינימום באלבמה. העובדים מקבלים גם הטבות כמו טיפול רפואי, ביטוח שיניים ועיניים וזאת בלי לשלם דמי איגוד, טוענים בחברה.

סנדרס דיבר באסיפת איגוד אתמול (שישי) בברינגהם, ואמר שניצחון של העובדים נגד ענקית הקמעונאות והטכנולוגיה המוחזקת על ידי האדם העשיר ביותר בעולם, ומנהלת מדיניות אנטי איגודים,  תהדהד בהתאגדויות בכל רחבי ארה"ב.

"מה שאתה עושים כאן הוא היסטורי, היסטורי, בגלל שבכל המדינה אנשים מרגישים עייפות ומיאוס מלהיות מנוצלים, מלא לקבל את הכבוד שמגיע להם. המסר שלכם לאנשים האלה הוא להלחם בחזרה" אמר סנדרס. "הארץ הזאת שייכת לכולנו, לא רק לקומץ מיליארדרים".

לקראת ביקורו של סדנרס, מנכ"ל הקמעונאות באמזון דייב קלרק צייץ כי הוא "למעשה מספק" לעובדיו מקום עבודה מתקדם עם שכר מינימום של 15 דולר לשעה והטבות בריאות בהן סנדרס תומך.

"אז, אם אתה רוצה לשמוע על שכר מינימום של 15 דולר לשעה ועל ביטוח בריאות, סנטור סנדרס ינאם בעיר. אבל אם אתה רוצה להרוויח לפחות 15 דולר לשעה ולקבל ביטוח בריאות טוב, אמזון מחפשת עובדים" הוא כתב.

בארנס והרוואי ווילסון, בני 41 העובדים כ'מלקטי סחורה' במחסן אמזון, אמרו שניהם כי הם תומכים באיגוד בגלל תנאי העבודה העלובים במחסן. העובדים מתמודדים עם דרישה לעבוד ללא הרף, והגודל העצם של המתקן הופך את זה לבלתי אפשרי להגיע לשירותים וחזרה בזמן ההפסקה שיש להם, הם אומרים.

מרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)
מרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)

"איך אתה יכול לעבוד בשביל מישהו שהוא טריליונור, מיליארדר, איך שלא תקרא לזה, איך אתה יכול לעבוד בשבילם כשהם לא רוצים שתלך לשירותים?" אמר בארנס.

ווילסון אמר כי הוא לא יודע איך להצביע בגלל עובדים צעירים שחוששים לאבד את ההטבות שלהם. "הרבה אנשים מפחדים להצביע כי הם חוששים לאבד את העבודה שלהם" אמר ווילסון.

העובדים מבקשים להיות מיוצגים על ידי איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו. יש להחזיר את ההצבעה עד יום שני. ההצבעה באלבמה מגיעה אחרי שניסיונות לאגד יצרני רכב בדרום כשלו.

אאמיט אשפורד, עובד אמזון במשרה חלקית, אמר כי גם אם ההצבעה תכשל, המאבק הצית משהו. "לא משנה מה יקרה בהצבעה, הפעמון צלצל וזה לא יסתיים כאן. אנחנו לא נפסיק להלחם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!