דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
במבי שלג

פרידה / העיתונאית והפובליציסטית במבי שלג הלכה לעולמה בגיל 58

שלג ייסדה וערכה את עיתון "ארץ אחרת", ופעלה לאורך חייה לקידום ערכי הצדק והשוויון בחברה הישראלית ולביסוס דיאלוג בין ציבורים שונים. היא הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים. במחאת קיץ 2011 אמרה "באנו מעולמות ומגזרים שונים. אך משותפת לנו הברית הזו – לפעול לתיקון מערכות חייה של החברה הישראלית".

במבי שלג 1958-2016 (צילום: מתוך ויקיפדיה).
במבי שלג 1958-2016 (צילום: מתוך ויקיפדיה).

העיתונאית והפובליציסטית במבי שלג הלכה לעולמה היום (שני) בגיל 58.  היא הייתה המקימה והמייסדת של עיתון 'ארץ אחרת'. לאורך חייה זכתה בפרסים רבים על קידום השיח בין מגזרים שונים בחברה, והפכה לאחד הקולות הבולטים במגזר הדתי בקידום שיח כלכלי חברתי. היא גרה בירושלים עם בעלה, עיתונאי מקור ראשון יאיר שלג. לזוג נולדו שלושה ילדים.

במבי שלג נולדה בצ'ילה בשם ביאטריס ארליך, וגדלה בעיר הבירה סנטיאגו למשפחה דתית יוצאת גרמניה. משפחתה עלתה ארצה כשהייתה במבי בת 12, והתיישבה בעיר נתניה. היא התגייסה לצבא במסגרת גרעין נח"ל של תנועת בני עקיבא. עם שיחרורה מצה"ל למדה באוניברסיטה העברית ובמכון השלום הרטמן.

בתחילת שנות ה-80 הייתה פעילה ב"תנועה לעצירת הנסיגה מסיני", והייתה בין מקימי יישוב עצמונה. במהלך שנות ה-80 נכנס לעולם התקשורת, והחלה לכתוב במגוון כלי תקשורת, עיסוק אשר ילווה אותה להמשך חייה.

בשנת 1999 ייסדה את עמותת 'ארץ אחרת' והחלה בעריכת והוצאה לאור של מגזין בשם זה. מגזין זה שם לעצמו כמטרה להיות במה לשיח מעמיק על תהליכי העומק המעצבים את דמותה של החברה הישראלית. הוא הוקם על רקע הזעזוע העמוק שפקד את החברה הישראלית לאחר רצח רבין, ועל דפיו נכתבו מאמרי ניתוח ודיעה על החברה הישראלית. המגזין יצא בדפוס בין השנים 2000 ל-2012 אחת לחודשיים. כל גיליון הוקדש לנושא אחר. בין הנושאים: ציון שהכזיבה- יהודי אתיופיה בישראל; לחם עוני: ישראל בעיני העשירון התחתון;  מחיר ההפרטה: על משיחיות השקר הכלכלית; יהודים לכו לפלשתינה: על אנטישמיות ושנאה עצמית, ועוד.

היא השתתפה באופן פעיל באירועי המחאה החברתית של קיץ 2011.  בהפגנה שהתקיימה בירושלים נשאה דברים ואמרה "מדינת היהודים היא מדינה שיסודה בחלום: חלומם העתיק של היהודים לשוב לארץ אבותיהם ולכונן בה מחדש ריבונות במקום זו שחרבה לפני אלפיים שנה. אבל החלום העתיק הזה מכיל יסוד נוסף לא פחות חשוב: להקים חברה שרדיפת הצדק, האמת, השלום והחסד הם מאפייניה הבולטים".

לאחר המחאה ביקרה את השתתפותו הנמוכה של הציבור הדתי-לאומי במחאה, ואף כתבה על כך מאמר בארץ אחרת תחת השם הטעון "מותה של רוח תורה ועבודה".

במאמר שכתבה מיד לאחר המחאה ופורסם גם הוא במגזין ארץ אחרת כתבה: "המחאה מוכיחה שציבור ישראלי עצום, הבא מכל מגזרי החברה, חש שהמדינה צועדת בדרך לא נכונה והוא מבקש ליטול לידיו מחדש את ניווט ההגה. הדבר לא יקרה מהיום למחר, אך הוא בוודאי יקרה בזמן הקרוב.

אנו צפויים להתנגדות עצומה למהלך זה מצד כל אלה שעתידים להיפגע ממנו, שהם כל כוחות הקצה של החברה שלנו, המצויים בברית שאני קוראת לה "ברית המפרקים". מדובר בכל אלה שנהנים מן המצב הנוכחי ועלולים להיפגע אם חס ושלום נפסיק להם את החגיגה בדיוק כשהם הכי נהנים. משום כך חובה על כל מי שמזדהים עם תנועה עממית זו לפעול להפיכתה לכוח קבוע במערכת התרבותית, הכלכלית והפוליטית שלנו. איך עושים את זה? קחו שיעור בציונות: לִמדוּ מן הדורות הראשונים איך נכנסים למצב נפשי שבו הנכונות לשאת בעול הלאומי היא לא עונש – היא זכות; הַשקיעו רבות בלימוד העם והחברה; אל תתנשאו על שום אדם; התבוננו על החברה המעונה שלנו בעין טובה; היו ערֵבים לכלל ישראל ולכל האחרים הגרים עמנו בארץ הזאת; האמינו בכוחנו לתקן את כל שעיוותנו – בחוכמה, בפשרנות, בענווה, באומץ ובעקשנות.

מבלי משים הגענו אל השלב השני של הציונות: שלב התוכן של מדינת היהודים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!