דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמזון

החלה ספירת הקולות בבחירות להתאגדות עובדי אמזון באלבמה

התוצאות בבחירות שמשכו תשומת לב רבה בעולם כולו צפויות להתקבל רק עוד שבוע

נציגים מהמפלגה הדמוקרטית בקונגרס האמריקאי בהפגנת תמיכה בעובדי אמזון בבסר, אלבאמה לקראת ההצבעה על הקמת איגוד (צילום: AP Photo/Bill Barrow)
נציגים מהמפלגה הדמוקרטית בקונגרס האמריקאי בהפגנת תמיכה בעובדי אמזון בבסר, אלבאמה לקראת ההצבעה על הקמת איגוד (צילום: AP Photo/Bill Barrow)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ההצבעה על הקמת איגוד ראשון בארה"ב לעובדי מחסן באמזון הסתיימה אתמול (שני),  אך התוצאות צפויות להגיע רק בעוד כשבוע. עיני תומכי ומתנגדי העבודה המאורגנת בארה"ב ובעולם נשואות למערכת בחירות זו, שהפכה לסמל. אם עובדי אמזון יצביעו 'כן' לאיגוד יכול הניצחון להצית תגובת שרשרת במקומות עבודה נוספים של החברה, אבל תביא גם כנראה לעליית מדרגה של מלחמת החברה בהתאגדות עובדיה.

בבחירות השתתפו כ-6,000 עובדי מחסני אמזון בבסמר, אלבמה, עיר ב"דרום העמוק" שלא הייתה מעולם מעוז של המפלגה הדמוקרטית או של העבודה המאורגנת. פרט זה, לצד העובדה כי אם תצליח זו תהיה התאגדות העובדים הראשונה באמזון ארה"ב, לאחר שניסיונות קודמים כשלו, הפכו את ההצבעה לבעלת ערך ציבורי ופוליטי רב. הוועדה ליחסי עבודה לאומיים בארה"ב תתחיל היום את ספירת הקולות שתארך מספר ימים, כאשר ישנם משגיחים משני הצדדים שעוקבים אחר הספירה.

ג׳ף בזוס, הבעלים של אמזון (צילום: ג׳ון לוקר, סוכנות AP)
ג׳ף בזוס, הבעלים של אמזון (צילום: ג׳ון לוקר, סוכנות AP)

מלבד העלאה בשכר, קוראים העובדים תיגר על תרבות העבודה התובענית, ויש הטוענים המשפילה, בחברה. הם דורשים להפסיק את השעות הנוספות המוגזמות, להנהיג זמני הפסקות משמעותיים יותר ולשפר את יחס החברה לעובדים באופן כללי. עובדי המחסנים מתלוננים על עבודה של למעלה מ-10 שעות במשמרת בעמידה, עם שתי הפסקות של 30 דקות בלבד. עובד אחד בבסמר שהעיד לאחרונה בדיון בסנאט האמריקני תיאר את העבודה כ"מתישה" ואמר כי העובדים נמצאים במעקב לאורך כל היום על ביצועיהם והם עלולים להיענש או לפטר אותם בגין לקיחת זמן הפסקה נוסף.

שני תנאים נוספים נתנו רוח גבית להבשלת ההתאגדות השנה: הראשון הוא שחברת הענק כשלה בהגנה על עובדיה בקורונה, לא סיפקה מספיק ציוד מגן אישי לעובדים ולא נתנה ימי בידוד בתשלום. גם גל המחאה אחרי רצח ג'ורג פלויד השחור על ידי שוטר לבן עורר מודעות פוליטית ואקטיביזם בחברה האמריקנית בכלל ובקרב השחורים בפרט. רוב עובדי המפעל בבסמר הם ממוצא אפרו אמריקני.

עבור אמזון יש הרבה על כף המאזניים. ההתאגדות באלבמה יכולה להוביל  לתגובת שרשרת באתרי החברה בכל ארה"ב, ולעורר גל התאגדות שיוביל יותר ויותר עובדים לדרוש שיפור בתנאי עבודתם, ולהתמקח על כוחם באופן קיבוצי.  אמזון היא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה במדינה, ויש לה היסטוריה של מאבק בהתאגדויות עובדים ואכן בתקופת ההצבעה היא השתמשה בכוחה להפחיד את העובדים מהשלכות האיגוד.

הסנטור ברני סנדרס נואם במרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)(צילום: AP Photo/Kim Chandler)
הסנטור ברני סנדרס נואם במרכז אמזון באלבמה בו נערכות הבחירות על הקמת ועד עובדים. (צילום ארכיון: AP Photo/Bill Barrow, File)(צילום: AP Photo/Kim Chandler)

בדיון בסנאט, אחד העובדים העיד כי החברה תלתה שלטים נגד איגודים ברחבי המחסן בבסמר, כולל בתוך תאי השירותים, וכן מקיימת פגישות חובה לעובדים בנוגע למה האיגוד הוא רעיון רע. אמזון יצרה אתר אינטרנט לעובדים שיאמר להם שהם יצטרכו לשלם 500 דולר דמי איגוד בחודש, ולקחת כסף שיכול ללכת לארוחות ערב ולציוד לבית הספר.

מנגד, פוליטיקאים וארגונים פרוגרסיביים תומכים בהתאגדות. הסנטור ברני סנדרס ביקר השבוע בבסמר וחיזק את העובדים לפני סיום הבחירות. הנשיא ג'ו ביידן שלח סרטון, בו אמנם נמנע מתוקף תפקידו מלהביע תמיכה ישירה בהתאגדות,  אך עם דרישה ברורה לא להתערב ולהשפיע על הבחירות. אל שתיהם מצטרפים חברי קונגרס רבים ששלח ואת תמיכתם וכמובן האיגודים המקצועיים בארה"ב ובעולם.

במידה וההצבעה על האיגוד תהיה חיובית, להתאגדות באמזון יהיה אתגר נוסף והוא התמודדות עם חוק "הזכות לעבוד" שקיים באלבאמה. חוק "הזכות לעבוד" מתיר לעובדים שלא רוצים להתאגד במקום שבו יש הסכם קיבוצי לא לשלם דמי חבר לאיגוד. בכך העובדים הלא מאוגדים נהנים מההסכם הקיבוצי אך לא מעבירים דמי חבר לאיגוד שבזכותו ובגללו יש את ההסכם שהם מרוויחים ממנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!