דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

נגיף ללא גבולות: עלייה בתחלואה בגרמניה יצרה משבר בין הממשל הפדרלי למקומי

שבועות ספורים אחרי הקלות בהגבלות נרשם זינוק במספר הנדבקים בכל רחבי המדינה | בברלין ובמספר מדינות נוספות הכריזו על מדיניות מנוגדת לזו של הקנצלרית אנגלה מרקל

תור במרכז חיסון לקורונה בפרנקפורט, גרמניה. (צילום: AP Photo/Michael Probst)
תור במרכז חיסון לקורונה בפרנקפורט, גרמניה. (צילום: AP Photo/Michael Probst)
אוריאל לוי

'גל שלישי' של מגפת הקורונה מכה בגרמניה, שבועות ספורים אחרי שהממשלה הפדרלית ו-16 הממשלות המקומיות הקלו על המגבלות ופתחו את בתי הספר. המגפה התפשטה בכל המטרופולינים במדינה ובימים האחרונים מספר הנדבקים עומד על כ-20 אלף ביום. על כל אלה מעיב משבר פוליטי בין הממשלה הפדרלית למושלים של 16 המדינות.

מספר המתים היומי עומד כעת על כ-170 בני אדם, אך רשויות הבריאות חוששות שהעלייה במספר החולים תביע לעלייה גם במספר הקרבנות. על פי הרשויות הגורמים לעלייה בהדבקה הם המוטציה הבריטית וההקלות במגבלות. רק 4.5% מהאוכלוסייה השלימו את קבלת החיסון לקורונה מאז שהחל מבצע החיסונים בסוף השנה שעברה.

חופשת החורף של תלמידי גרמניה הוארכה בכמה שבועות בשל 'הגל השני' של המגפה, שהחל בסתיו והתעצם עם תחילת החורף. ההקלה במגבלות, שנעשתה בהדרגה, חשפה את חוסר ההסכמה בין הממשלה הפדרלית לממשלות המקומיות.

מלחמת גרסאות בין הממשל הפדרלי לממשל המקומי

המשבר הפוליטי בגרמניה התבטא בבלבול בין הגרסאות השונות למה שסוכם בפגישותיה של הקנצלרית אנגלה מרקל עם ראשי הממשלה של המדינות. כעת, בגל השלישי, ממשלת ברלין החליטה לנקוט במדיניות מנוגדת להוראות של מרקל, והקנצלרית גינתה את המדיניות של ממשלת נורדריין-וסטפאליה וטענה שהיא "מנוגדת להסכמים חתומים".

הממשלה הפדרלית דרשה ממדינות בהן מספר החולים עולה על 100 מקרים חדשים ל-100 אלף תושבים בשבוע לאמץ מיד "תקנות חירום" שעשויות לכלול סגירת חנויות, בתי ספר ואף הטלת עוצר לילי. הממשל המקומי בברלין החליט להתעלם מכך, ונימק זאת ב"מדיניות החדשה שהוא גיבש" כדי להאט את התפשטות המגפה.

ממשלת ברלין הודיעה אתמול על מדיניות עצמאית, שמטרתה לאפשר את החזרה לשגרה באמצעות בדיקות אנטיגן מהירות (עד חצי שעה לקבלת תוצאות). הכללים החדשים בברלין, שצפויים להיכנס לתוקף כבר מחר כוללים חיוב להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית בכל ביקור בעסק או חנות בתחומים לא הכרחיים (מלבד סופרמרקטים, בתי מרקחת, מכולות, סניפי דואר ועוד), שלמעשה מחליף את הצורך לקבוע תור מראש כדי לבקר בהם.

בנוסף, כל ביקור במספרה, בגלריות או במוזיאונים יחייב הצגת בדיקה עדכנית שלילית. כל תושב ברלין זכאי כיום לבדיקה מהירה חינמית פעם בשבוע בשלל חנויות ומרכזי בדיקות פרטיים שנפתחו.

שיעור התחלואה בברלין הכפיל את עצמו בשבועיים האחרונים, ועומד כעת על 143 חולים חדשים לכל 100 אלף תושבים. במקומות אחרים בגרמניה עומד הנתון על 400 חולים ל-100 אלף. המדינה מקווה כי אפריל יהווה נקודת מפנה, אחרי שמרפאות פרטיות ורופאים יורשו לחסן אוכלוסיות בסיכון ומלאי החיסונים יתמלא במיליוני מנות של חיסון פייזר, שעד כה הועברו במשורה בלבד.

התוכנית של ברלין זכתה לקבלת פנים צוננת מצד הקנצלרית מרקל, שרואה כיצד הממשלה הפדרלית לא מצליחה להשליט סדר ומאבדת מאמינותה גם בעיני הציבור וגם בעיני הממשלות המקומיות. "אני לא בטוחה שהתוכנית הזאת שמתכוונים ליישם בברלין היא הצעד הנכון", אמרה אתמול (שני) מרקל בראיון טלוויזיוני.

מדינת זאארלנד מתכוונת גם היא לנקוט צעדים עצמאיים שיאפשרו לפתוח מחדש מוזיאונים, בתי קולנוע וגם חדרי כושר בעוד כשבועיים.

מושל מדינת נורדריין-וסטפאליה, המאוכלסת ביותר בגרמניה, הכחיש אתמול את טענתה של מרקל כי הוא ביטל את מצב החירום שהוכרז במדינה נוכח העלייה בתחלואה. "מדינת נורדריין-וסטפאליה הטילה תקנות חירום בכל נפות המדינה" אמר המושל ארמין לאסצ'ט, חבר מפלגתה של מרקל.

בגרמניה אובחנו עד כה 2.8 מיליון חולי קורונה, מספר החולים הפעילים עומד על מעל  200 אלף. מניין הנפטרים מהמחלה וסיבוכיה עומד עד כה על 76,599 בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!