דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"יום האדמה הוא יום של מחאה, אבל הפעם הוא יכול להיות גם יום של תקווה”

אירועי יום האדמה אתמול (ג') התאפיינו במיעוט השתתפות של נציגים פוליטיים, ובקריאות לפעולה אזרחית

מפגינים בצעדת יום האדמה בעארבה. (צילום: ג'מאל אוואד/פלאש90)
מפגינים בצעדת יום האדמה בעארבה. (צילום: ג'מאל אוואד/פלאש90)
יניב שרון

טקסי יום האדמה ה-45 התקיימו אתמול (שלישי), וכללו ביקור באנדרטת ההרוגים מיום האדמה הראשון וצעדה מסכנין לעראבה. האירועים בזירה הפוליטית, בהם פיצול הרשימה המשותפת, שיעור ההצבעה הנמוך והסיכוי שהמפלגות הערביות יהיו חלק מהקואליציה, השפיעו על האירועים.

הצועדים נשאו עמם דגלי פלסטין ואת תמונות ההרוגים מיום האדמה הראשון, ח'יר מוחמד יאסין מעראבה, רג'א חסין אבו-ריא, ח'דר עבד ח'לאילה וח'דיג'ה שואהנה מסכנין, מוחמד יוסף טאהא מכפר כנא וראפת זוהיירי מנור-שמס, שנורה בטייבה.

טקס זיכרון באנדרטה להרוגי יום האדמה הראשון
טקס זיכרון באנדרטה להרוגי יום האדמה הראשון

בתהלוכה צעדו אלו עם אלו חברי הרשימה המשותפת וחברי רע"ם (הרשימה הערבית המאוחדת). ח”כ אוסאמה סעדי וסמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) השתתפו בתהלוכה.

בגילוי דעת פרסמה מפלגת חד"ש לקראת האירועים נכתב:  "יום האדמה היה נקודת מפנה בתולדות הציבור הערבי הפלסטיני בישראל, משארית עם מוכה לאחר הנכבה לציבור שנאבק על זכויותיו. יום האדמה הוא מודל למאבק ציבורי,  זה חשוב אף יותר השנה".

מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל הדגיש בהודעתו כי עדיין מתנהלים מאבקים על אדמות, ביניהם המאבק להשגת הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ולמניעת הפקעת הקרקעות וכן מאבק נגד מדיניות התכנון הקיימת ולמען פתרון מצוקת הדיור בחברה הערבית.

עמותת יוזמות אברהם פרסמה הודעה לפיה: “בעת הזו, חייבים להקשיב למחאת יום האדמה ולהיענות לדרישות הציבור הערבי, זה הזמן לבטל את חוק קמיניץ, להכיר ביישובים הבדואים בנגב, ולהפסיק אחת ולתמיד את האפליה בדיור וקרקעות. יום האדמה הוא יום של מחאה, אבל הפעם הוא יכול להיות גם יום של תקווה”.

חוסר האמון של הציבור הערבי במערכת הפוליטית, שהתבטא בשיעור ההצבעה הנמוך לכנסת, ניכר גם במיעוט הנציגים הפרלמנטריים שהשתתפו בצעדה. מנגד, בקריאות שנשמעו בצעדה ניכרה עליית המודעות לחשיבות של מאבק אזרחי, כזה המתקיים בתקופה האחרונה כנגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!