דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נורות האזהרה לא נדלקו: קרן השקעות התמוטטה וחתכה 30 מיליארד דולרים מערכן של חברות ענק

קרן ארקגוס נאלצה למכור מניות במיליארדים עקב הפסד פתאומי, והובילה לנפילות בערכן של חברות תקשורת גדולות | הרשויות בארה"ב יחקרו כיצד בנקי ההשקעות העניקו לקרן אשראי למרות הסיכון הגבוה

ביל הוואנג, הבעלים של קרן בשם Archegos. (צילום: Emile Wamsteker/Bloomberg via Getty Images)
ביל הוואנג, הבעלים של קרן בשם Archegos. (צילום: Emile Wamsteker/Bloomberg via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

בוול סטריט לא לומדים לקח: הרשויות הרגולטוריות בארה"ב יפתחו בחקירה בעקבות קריסתה של קרן ההשקעות הפרטית ארקגוס בשבוע שעבר, שהובילה לזעזוע בשווקים והפסדים של עשרות מיליארדי דולרים. הקרן, שמתמחה בהשקעות במינוף גבוה, וכתוצאה מכך בסיכון גבוה, קרסה במהלך סוף השבוע שעבר, וגררה את נושיה, בעיקר בנקי השקעות גדולים, לבצע מכירות ענק כדי לפצות על ההפסדים.

על פי הפרסומים בארה"ב, הרגולטורים מעוניינים לבחון לא רק כיצד בנקי ההשקעות אפשרו חשיפה גבוהה כל כך לקרן השקעות בסיכון גבוה, אלא את האפשרות שמספר בנקים ניהלו אסטרטגיה משותפת של מכירת מניות בעקבות קריסת הקרן, במטרה לפצות על ההפסדים שלהם, ותוך פגיעה ביציבות השוק כולו.

הסיכונים הגבוהים התממשו, והורידו למטה את השוק כולו

ארקגוס היא קרן השקעות פרטית בבעלותו של ביל הואנג, שמציעה את שירותיה ללקוחות פרטיים עשירים. עד המשבר הזה, מעטים בשוק ההון ידעו את שמה. להואנג יש היסטוריה בעייתית בשוק ההון: קרן 'טייגר אסיה' בבעלותו רשמה הפסדים קודמים במשבר הסאב פריים ב-2008. בתחילת העשור הקודם הוא הודה בהונאה ובשימוש במידע פנים במסגרת עסקאות שביצעה הקרן, והסכים לשלם 44 מיליון דולר במסגרת הסכם גישור.

קרן ארקגוס מתמחה בהשקעה במינוף גבוה, כלומר השקעת כספי הלקוחות בתוספת הלוואת כספים נוספים מברוקרים, בעיקר בנקי השקעות גדולים. השקעת כספים באמצעות הלוואה היא פרקטיקה מקובלת בשוק ההון, אך נושאת סיכון גבוה יחסית, ולכן פעילות כזו בהיקפים גדולים וללא פיקוח עלולה להביא להפסדים גדולים ללקוחות, וליצור זעזועים בשוק כולו.

ככל הנראה, זה בדיוק מה שקרה לקרן ההשקעות ארקגוס בשבוע שעבר. שרשרת הפסדים בוול סטריט הובילה לכך שירידה בערך תיק ההשקעות של הקרן דחפה את אחד הברוקרים שלה, ככל הנראה אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט, לבצע 'מרג'ין קול', ולדרוש בטוחות נוספות כדי לגבות את ההפסדים.

מרג'ין קול הוא מצב שבו הברוקר, שמלווה ללקוח ומבצע את העסקאות בפועל, דורש ממנו בטוחות נוספות, כדי לבטח את עצמו מול הפסדים אפשריים בתיק של הלקוח. במידה שהלקוח אינו מצליח להעמיד בטוחות, הברוקר רשאי למכור את הבטוחות הקיימות כדי לפצות על ההפסדים שלו.

במקרה שאירע בסוף השבוע האחרון, הפסדים פתאומיים בתיק ההשקעות של ארקגוס גרמו לאחד הבנקים שמשמש כברוקר של קרן ההשקעות לדרוש בטוחות נוספות, וכשזו לא יכלה להעמיד אותן, הבנק ביצע מכירה של חלק מהמניות ששימשו כבטוחות, בהיקפי ענק של כ-20 מיליארד דולר. מניותיהן של מספר חברות תקשורת, ביניהם ויאקום CBS, הבעלים של MTV, צנחו בשיעורים דרמטיים בעקבות המכירה וטלטלו את וול סטריט.

המכירות הגדולות לאורך סוף השבוע לא נעצרו אצל בנקי ההשקעות. הבנקים מכרו חלק גדול מהמניות ב"בלוקים"- מכירות פתאומיות של קבוצות מניות בהיקף גדול, לעיתים קרובות בעסקאות שנעשו מחוץ לבורסה. היקפי המכירות הובילו לנפילות חדות בחלק מהמניות, והביאו גם משקיעים נוספים למכור כמה שיותר ממניותיהם, מה שהעמיק את הנפילות עוד יותר. בחלק מהמניות הגיעו הירידות עד לרמה של 41% לאורך סוף השבוע. בסך הכל נמחקו עד 33 מיליארד דולר מערך חברות בשבוע האחרון כתוצאה מהזעזוע.

שרשרת ההפסדים הגיעה גם לבנקים

הרגולטורים בארה"ב ובבריטניה הודיעו אתמול (שלישי) כי הם מתכוונים לחקור את האירועים שהובילו לנפילות הענק. ההערכה היא שעל אף הסיכון, ועל אף הפרופיל הידוע של הקרן, בנקי השקעות כמו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי היו חשופים באופן ניכר לפעילות הקרן. גולדמן זאקס מכרו מניות הקשורות לקרן ארקגוס בהיקפים של 10.5 מיליארד דולר לאורך סוף השבוע, ומורגן סטנלי מכר מניות בהיקפים של 10 מיליארד דולר, 8 מיליארד מתוכם ב"בלוקים".

על אף נסיון להימנע מכך, גם חלק מהבנקים המלווים לקרן ארקגוס סבלו מהפסדים בעקבות הקריסה. בין המפסידים הבולטים בנק קרדיט סוויס השוויצרי ונומורה, שהודיעו כי הפסידו בין 5 ל-10 מיליארד דולר בעקבות הפרשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!