דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / כשבעיית האבטלה תצטמצם, תתחיל הבעיה של המובטלים

מיליון ישראלים ללא תעסוקה מחייבים רשת בטחון סוציאלית למען ״הצלת הכלכלה״ | כשיישארו ״רק״ 300 אלף מובטלים, היחס אליהם ישתנה

תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משפט אחד בדו״ח בנק ישראל, שפורסם אתמול (ד׳), מסתיר אמת פשוטה. ״צעדים אלו״, נכתב בהתייחסות למודל החל״ת וההקלות במתן דמי אבטלה, ״הקלו על המובטלים, סייעו בהפחתה של הפגיעה בהכנסתם ושל אי-הוודאות בקרבם, ובכך סייעו גם לשימור הביקושים במשק״. רשתות הביטחון הסוציאלי שנפרשו במהלך השנה האחרונה, מנעו ריסוק של הכלכלה הישראלית.

התשבוחות של הבנק מגיעות על רקע משבר תעסוקתי חסר תקדים במשק, השאלה מה יקרה מעכשיו והלאה. בעוד שמיליון מובטלים מאיימים על שרידותה של הכלכלה כולה, כ-300 אלף מובטלים ״בלבד״, עלולים להפוך לקבוצה שנותרה מאחור. בעיית האבטלה תצטמצם, ותתחיל הבעיה של המובטלים.

שירות התעסוקה בירושלים. האם רשתות הביטחון ייפסקו עם ירידת האבטלה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
שירות התעסוקה בירושלים. האם רשתות הביטחון ייפסקו עם ירידת האבטלה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

על פי הערכות שירות התעסוקה שפורסמו בשבוע שעבר, אחרי החג צפוי גל של חזרה לעבודה. אפשר להניח שהדו״ח הבא של שירות התעסוקה, שיפורסם באמצע אפריל יציג כבר פחות מחצי מיליון מובטלים. לקראת הקיץ המספר הזה יירד לרמה של כ-300 אלף מובטלים, וביוני אמורות ההקלות בקבלת דמי האבטלה להסתיים.

המובטלים שימצאו את עצמם ללא תעסוקה לאחר חזרת המשק לפעילות מלאה, יכנסו למצב של ׳אבטלה עמוקה׳, ממנו כבר יותר קשה לחזור למעגל העבודה. לכאורה הם יזדקקו לאותו סיוע שהמדינה נותנת היום למובטלים, אבל אבטלה של 6% שנחשבת עדיין לגבוהה, לא מהווה את אותו איום על הביקושים במשק.

לכן, סביר שמשרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, ושאר קובעי המדיניות לא יראו חשיבות יתרה לשמור על רשת הביטחון לאותם מובטלים. אם כבר, יהיו יותר ויותר קולות שיטענו שצריך לצמצם את דמי האבטלה כדי לדחוף את המובטלים חזרה לשוק העבודה, גם בתנאי העסקה נמוכים בהרבה מאלה שהיו להם קודם.

כשמספר המובטלים יירד מתחת לרף של 300 אלף, לא יישארו הרבה סנגורים לרשתות הביטחון הנדיבות. הישראלים שיוותרו מאחור עלולים להפוך מבעיה לאומית, לבעיה פרטית. הסיוע שיינתן להם, יינתן מתוך חמלה, לא מתוך היגיון כלכלי אוניברסלי. הדבר דומה למשבר הדיור. הוא הפך לבעיה ״כלל ישראלית״ כאשר החל לכרסם במעמד הביניים.

חוקרים של מערכות ביטחון סוציאלי מתייחסים לדמי אבטלה כמנגנוני ייצוב אוטומטיים למשק, שתפקידם הראשון הוא לרכך משברים. זו גם אחת הסיבות שהסדרי ביטוח אבטלה הם לא מוצר רשות בשוק, אלא ביטוח חובה שאותו כופה המדינה על האזרחים. משבר הקורונה הוכיח שהתאוריה הזו נכונה, כשהחל״ת ודמי האבטלה הצליחו לבלום את הפגיעה במשק, ולמנוע מהמגיפה להפוך למשבר כלכלי עמוק. השאלה מה יקרה בשלב הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!