דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בקצב הנוכחי, רק עוד 135 שנה ייסגרו הפערים המגדריים בעולם

דו"ח של הפורום הכלכלי העולמי המנתח את הפערים המגדריים ב 156 מדינות מצא כי בשנת הקורונה גדלו הפערים המגדריים ב-0.6%. ישראל ממוקמת במקום 60 במדד, איסלנד במקום הראשון ואפגניסטן במקום האחרון

עוד 135.6 שנים לסגירת הפערים המגדריים בעולם (צילום: shutterstock)
עוד 135.6 שנים לסגירת הפערים המגדריים בעולם (צילום: shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הדרך לסגירת הפערים המגדריים בעולם תימשך 135.6 שנים, כך על פי ' דו"ח פערי המגדר בעולם' שפירסם אתמול (ד') הפורום הכלכלי העולמי.

הדו"ח ממקדם את ישראל במקום ה-60 מתוך 156 מדינות בשוויון המגדרי הכולל. את הטבלה בשוויון מגדרי מובילות איסלנד, פילנד, נורווגיה, ניו זילנד, שוודיה, וחותמות אותו סוריה, פקיסטן, עיראק, תימן ואפגניסטן.

זו היא המהדורה ה-15 של 'דו"ח פערי המגדר בעולם' ולעומת הדו"ח הקודם שהתפרסם ב 2019, טרום הקורונה, המרחק לשוויון מגדרי עלה ב -0.6 נקודות האחוז.

אי שוויון בפוליטיקה, בכלכלה, בחינוך ובבריאות

מחברי הדו"ח מחלקים את מדד השוויון המגדרי לארבעה תחומים. בפוליטיקה נרשם הפער המגדרי הגדול ביותר מבין ארבעת התחומים שנחקרו, והוא התרחב עוד יותר מאז מהדורת הדו"ח 2020  ב-2.4 נקודות אחוז. ישראל ממוקדמת במקום ה-65 בעולם מבחינת שוויון מגדרי בפוליטיקה.

ברחבי 156 המדינות שנסקרות בדו"ח, נשים מייצגות רק 26.1% מתוך כ- 35,500 מושבי פרלמנט ורק 22.6% מתוך למעלה מ -3,400 שרים ברחבי העולם. ב -81 מדינות מעולם לא עמדה בראש המדינה אישה. בקצב ההתקדמות הנוכחי, הפורום הכלכלי העולמי מעריך כי יידרשו 145.5 שנים להשגת שוויון מגדרי בפוליטיקה.

הפער המגדרי בהשתתפות כלכלית ובהזדמנויות חווה שיפור שולי מאז מהדורת הדו"ח בשנת 2020 וכתוצאה מכך מחברי הדו"ח מעריך מעריכים כי ייקח לפער הכלכלי רק 267.6 שנים נוספות עד שיסגר. גם בתחום זה ישראל נמצאת במקום ה-65.

מחברי הדו"ח מסבירים שההתקדמות האיטית בסגירת פער ההשתתפות הכלכלית וההזדמנויות היא תוצאה של שתי מגמות מנוגדות. מצד אחד, שיעור הנשים בקרב אנשי מקצוע מיומנים ממשיך לגדול, וכך גם ההתקדמות לעבר שוויון בשכר, אם כי בקצב איטי יותר. מצד שני, פערים בהכנסה הכוללים הם עדיין רק דרך לגישור ויש מחסור מתמשך של נשים בתפקידי מנהיגות, כאשר נשים מייצגות רק 27% מכלל תפקידי המנהלים.

95%  מהפער המגדרי בחינוך  כבר נסגר כאשר 37 מדינות  כבר הגיעו למצב שוויוני. ואפילו ישראל מדורגת כשוויונית באופן מלא.  עם זאת, 'הקילומטר האחרון' של סגירת הפער מתקדם לאט. המדד מעריך כי בקצב ההתקדמות הנוכחי יידרשו 14.2 שנים נוספות לסגור פער זה לחלוטין. בתחום הבריאות ישראל ממוקדמת במקום הנמוך של 121

השפעות הקורונה על הפער המגדרי ועולם העבודה

על מנת לבחון את הפערים המגדריים בהשתתפות בעולם העבודה בזמן הקורונה, נלקחו נתונים בזמן אמת מארגון העבודה הבינלאומי –  ILO , הרשת המקצועית לינקדין ו חברת מחקרי השוק איפסוס,

תחזיות מוקדמות מטעם ILO מצביעות על כך ש -5% מכלל הנשים המועסקות איבדו את מקום עבודתן, לעומת 3.9% מהגברים המועסקים. עוד מראים נתוני לינקדאין ירידה ניכרת של גיוס נשים לתפקידים בכירים. נתונים אלה מסיגים לאחור התקדמות של שנה עד שנתיים בענפים רבים. בעוד שתחומים כמו שירותי תוכנה ושירותי IT, שירותים פיננסיים, בריאות, טיפול וייצרנות, צלחו את משבר הקורונה עם פגיעה מינימאלית, פגיעה חמורה הרבה יותר נרשמה בענפים עם השתתפות גבוהה יותר של נשים, כמו הסקטור הצרכני, מלכ"רים, ותחום המדיה והתקשורת.

עבור כל נתוני הדו"ח קיימים פערים משמעותיים בין איזורים גאוגרפיים שונים ליבשות ומדינות: מערב אירופה נותרה האזור שהתקדם הכי הרבה לקראת שוויון מגדרי (77.6%), כשאזור צפון אמריקה קצת מאחוריה  (76.4%),  אמריקה הלטינית והאיים הקריביים במקום השלישי (72.1%). דרום אסיה (62.7%) והמזרח התיכון וצפון אפריקה (60.9%) נותרו האזורים עם הפערים המגדריים העמוקים ביותר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!