דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס: "זה הזמן ליצור מציאות אחרת עבור כל האזרחים במדינה"

בנאום בעברית הדגיש עבאס את שותפות הגורל בין האזרחים הערבים והיהודים והצורך לשפר את מצבו של הציבור הערבי | הוא לא התייחס לשאלה על מי ימליץ לנשיא שירכיב את הממשלה: "לא פסלתי איש, התפיסה שלי היתה יותר מה כן, ופחות מה לא"

מנצור עבאס (צילום: פלאש90)
מנצור עבאס (צילום: פלאש90)
יהל פרג'

"בניגוד לכל הפוליטיקאים שעסקו במסע פסילות מימין ומשמאל, אני לא פסלתי איש. התפיסה שלי היתה יותר מה כן ופחות מה לא", אמר הערב (חמישי) חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"ם, בנאום בנצרת, בהתייחסו לתוצאות הבחירות. בנאומו הוא קרא לפוליטיקה שתתמקד במשותף בין האזרחים היהודים והערבים בישראל, ובשיפור מצבה של החברה הערבית. "אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה, לבני שלושת הדתות ושני העמים".

עבאס לא התייחס לשאלה על מי ימליץ לנשיא המדינה להטיל את משימת הרכבת הממשלה, ופנה לראשי המפלגות היהודיות בבקשה לקדם נושאים הקשורים לקידום חייהם של האזרחים הערבים בישראל. "נדרשת בעת הזו מנהיגות ואחריות. מנהיגות שתוביל את הציבור למקום אחר ואחריות שתיצור אמון רב מגזרי לכיוון עשור טוב יותר. אם הכביש בוואדי ערה בעייתי הוא לא מזהה אם הנוסע עליו יהודי או ערבי. אם חסרה מיטה בבית החולים סורוקה, זה יכול לפגוע בתושב באר שבע ובתושב רהט". הוא לא הזכיר סוגיות שנויות במחלוקת כמו היחסים עם הפלסטינים, או חוק הלאום.

עבאס הוסיף: "אם יש סחיטה ופשיעה בעסקים, זה פוגע בכולם לא משנה על מי השלט. אם השכן שלי רעב, זה מסכן אותי ואת משפחתי. ואם אני לא חי בשלום בתוך המדינה לא אוכל לחתור לשלום עם שכניי."

עבאס התייחס לתשומת הלב הרבה שמקבלת מפלגתו: "תיאורים רבים ימשיכו לעלות גם אחרי נאומי זה. לשון מאזניים, ממליך המלכים. אינני מסתנוור, אינני חלק מגוש הימין או השמאל, אני מייצג את מי שנתן בי אמון בציבור הערבי. זו העת לחפש את המכנה המשותף. זה הזמן ליצור מציאות אחרת עבור כל האזרחים במדינה".

"אינני רוצה להיות בגוש הימין או בגוש השמאל. אני בגוש אחר שנועד לשרת את הציבור שבחר בי ואת בני עמי. קרב ההמלצות מבחינת רע"ם הוא אחר. אני ממליץ לכולנו לשנות את המציאות אנחנו כאן כדי להביט קדימה, ואנחנו מצפים שמשמאל ומימין יאמצו את הגישה שלנו. זה הזמן לשינוי."

בפתח דבריו אמר עבאס: "אזרחי ישראל, אני מברך אתכם באווירת חג הפסח וערב חודש הרמדאן ונושא תפילה של תקווה לחתירה בלתי מתפשרת לחיים משותפים על בסיס כבוד הדדי ושוויון אמיתי. המכנה המשותף של כולנו גדול ממה שמפריד בינינו. הקוראן הקדוש מנחה אותנו. אני מנסור עבאס, איש התנועה האסלאמית, ערבי מוסלמי גאה, אזרח מדינת ישראל שעומד בראש התנועה הפוליטית הבכירה בחברה הערבית, דוגל באומץ רב בחזון של שוויון הדדי שיתוף וסובלנות בין העמים. אני מושיט יד בשם הציבור הערבי שבחר בנו כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה המבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים".

"רע"ם חרטה על דגלה לקדש את החיים ולתעב את האלימות נגד כל אדם בשל השתייכותו הפוליטית, הלאומית או הדתית. אני עומד כאן ומבקש לומר שהגיעה העת, זה הזמן להקשבה לאחר, להתרת הנרטיב ולחיפוש המשותף. המציאות משתנה ואנחנו מסרבים להכיר בכך. מדינת ישראל משנה את פניה והיא מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכל, בוודאי שנהיה חלוקים בלא מעט נושאים, אבל אנו חייבים לתת לעצמנו ולילדנו את ההזדמנות להכיר איש את רעהו".

ממשלת ימין בתמיכת מפלגה ערבית עדיין קשה לעיכול

עבאס נאם הערב בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות, אשר הביאו אותו ואת מפלגתו להיות לשון מאזניים בהרכבת הממשלה ה-36 בישראל. יש המכנים את נאומו כהיסטורי – נאום בעברית, שמטרתו להכשיר את הלבבות, בכל חלקי החברה הישראלית, לכך שמפלגה ערבית הקשורה לפלג הדרומי של התנועה האיסלמית תביא להרכבת ממשלת ימין.

עבאס בן ה-46, בעברו רופא שיניים, עומד בראשות רע"ם מאז 2018, לאחר שנים של תפקידים שונים במפלגה ובתנועה האיסלמית. בשנה האחרונה החל להתרחק מהקו בו נקטה עד אז ובמעשים ודיבורים 'הרשימה המשותפת' – סיעה שהוקמה ב-2016 המורכבת מארבע מפלגות עם אג'נדות שונות – רע"ם, חד"ש, בל"ד ותע"ל. במקום זאת החל עבאס בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה נתניהו ועם הליכוד.

הנקודה החשובה בשיתוף הפעולה של עבאס ונתניהו היתה הופעתו של ראש הממשלה בפתיחת הוועדה למיגור האלימות בחברה הערבית בכנסת, בראשה עומד עבאס. נתניהו הבטיח טיפול שורש בבעיית האלימות והפשיעה, ועבאס זכה לביקורת נוקבת מצד שותפיו במפלגה על המהלך הזה, אך זו היתה רק ההתחלה. לאחר שמועות ותפניות, רצה בבחירות האחרונות מפלגתו בנפרד משאר החלקים ברשימה המשותפת, כשהעניין המרכזי המבדיל בינהם הוא ההצהרה של עבאס כי המטרה – קידום חייהם של הערבים בישראל – מצדיקה שיתוף פעולה פוליטי עם נתניהו והליכוד.

תמיכה של מפלגת רע"ם מבחוץ, בהימנעות או בהיעדרות בממשלת ימין, עדיין קשה לעיכול גם בקרב הציבור הערבי בישראל ובקרב חלק מהציבור היהודי. בימים לאחר הבחירות התבטא אחד מהשותפים הטבעיים של נתניהו בהרכבת ממשלת ימין, יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כי לא יוכל לתמוך בממשלה הנשענת על רע"ם, אולם בימים האחרונים אף אחד מהשותפים לא הצטרף לקו זה. להיפך, הקשר בין יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי ועבאס הפכו גלויים, ויתכן כי הקשר בין האישים הוא המסד עליו נשענת השותפות העתידית.

גם אם עבאס לא ימליץ לנשיא ביום שני הקרוב על ראש הממשלה נתניהו, הצלחת הנאום הערב תימדד באשראי הציבורי והפוליטי שיינתן לו לשאת ולתת עם הליכוד בהמשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!