דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

״החרדים כבר לא לשון מאזניים, וזה פוגע בכוח המיקוח שלהם. עבאס הוא זה שמחוזר עכשיו״

העיתונאי החרדי אריה ארליך על מצבה של יהדות התורה אחרי הבחירות האחרונות: ״אין באמת מחלוקת בין ליצמן וגפני״, ״הפלונטר הפוליטי לא פוסח על החרדים״, ״הנוחות עם נתניהו מביאה לעמדת מיקוח נחותה״

יהדות התורה. ״ימליצו חד משמעית על נתניהו. אלא אם יפרוש מרצונו״ (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90)
יהדות התורה. ״ימליצו חד משמעית על נתניהו. אלא אם יפרוש מרצונו״ (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90)
אורן דגן

״במשך שנים נהנו החרדים מהעמדה של לשון המאזניים״, אומר אריה ארליך, עורך המגזין של השבועון החרדי הנפוץ ״משפחה״, ימים לפני שמתייצבים ראשי המפלגות בבית הנשיא להמליץ על המועמד שלהם לראשות הממשלה. ״במציאות הפוליטית כיום, כשמפלגות החרדיות יבואו לנשיא, ההמלצה תהיה חד משמעית נתניהו״.

נראה שהחרדים איבדו מכוחם הפוליטי, הם הולכים עם נתניהו ואין להם שותפים פוליטיים אחרים מלבדו.
״נכון. גפני מנסה בשבוע האחרון, ברמה הטקטית, להגיד שהם לא אוטומטית אצל נתניהו, אבל נוח להם עם נתניהו וזה שם אותם בעמדת מיקוח נחותה.

״בנט הוציא מנתניהו בזמנו את תיק הביטחון רק בגלל שהוא פלירטט עם גנץ. כשהיו לו רק 5 מנדטים הוא מונה להיות שר ביטחון. בגלל שהוא היה לשון מאזניים הוא הצליח לכופף את נתניהו. גם ליברמן היה בעמדה כזאת וקיבל את תיק הביטחון. לשון המאזניים זאת עמדה עם הרבה כוח מיקוח.

אריה ארליך. ״הציבור החרדי מזוהה עם ראש הממשלה״ (צילום: אלבום פרטי)
אריה ארליך. ״הציבור החרדי מזוהה עם ראש הממשלה״ (צילום: אלבום פרטי)

״במשך שנים החרדים נהנו מכך שהם היו לשון המאזניים, זה נתן הרבה יוקרה ומרחב תמרון, תסתכל היום על מנסור עבאס שהוא מאוד מחוזר. מי שיושב על הגדר נהנה מחיזורים רבים. יכול להיות שבנט יהפוך להיות עכשיו ראש ממשלה ברוטציה, רק בגלל שהוא על הגדר וכל צד רוצה לקבל אותו אליו״.

מה המטרות של המפלגות החרדיות שעדיין לא הושגו?
״הכול תקוע. הפלונטר לא פוסח על המפלגות החרדיות. אין חוק גיוס. נכון שאין גיוס מצד אחד, אבל גם אין הסדר מצד השני. אפשר לומר שהמצב לא הדרדר, אבל אין למפלגות הישגים. הבחירות מעייפות את כולם, וזה מצב מאוד שוחק״.

מתי היתה הפעם האחרונה שלחרדים היה כוח מיקוח משמעותי?
״כשציפי לבני התמודדה מול נתניהו, היא קיבלה מנדט אחד יותר ממנו, והחרדים לא היו אז בכיס של ראש הממשלה. לבני ניהלה משא ומתן עם המפלגות החרדיות והיא רשמה לליצמן פתק שכתוב עליו שהיא מוכנה לתת לו כל מה שיבקש. הסוף ידוע, הם הלכו עם נתניהו. כל פעם שלבני תקפה את נתניהו על הוויתורים שלו לחרדים, ליצמן שלף את הפתק שרשום בו שהיא מוכנה לתת להם הכול״.

יש אי הסכמה בתוך יהדות התורה לגבי ההליכה עם נתניהו, יש דיווחים על מתיחות בין ליצמן וגפני.
״גפני מנהל עכשיו טקטיקה שאומרת 'אנחנו לא בכיס של נתניהו׳, למרות שברור שבסוף הם ימליצו עליו. הוא מעוניין שנתניהו קצת יחזר אחריו. גפני גם כועס על נתניהו שדחף להצביע לסמוטריץ' וזה גרם לחרדים רבים מאוד לבחור בציונות הדתית. ליצמן לא מסכים לכיוון של גפני. אבל זאת רק טקטיקה. בסוף הם ימליצו על נתניהו. החילופים בין ליצמן לגפני בראשות הסיעה, זה רק עניין טכני של מי מוצב במקום הראשון״.

אתה רואה אפשרות שמפלגה חרדית תתמוך בממשלה שהיא לא בראשות נתניהו?
״זה יקרה רק אם נתניהו יפנה מרצונו את הכיסא. בגלל מגוון סיבות: הציבור החרדי ברובו מזוהה עם נתניהו. הדעה הרווחת במגזר היא שעושים לו עוול, רודפים אותו רדיפה משפטית, ויש הזדהות עמוקה מאוד עם נתניהו.

״סיבה נוספת היא אלקטורלית, בעיקר בש"ס אין אפשרות שלא לתמוך בנתניהו כי זה מה שהמצביעים רוצים, התמיכה של דרעי בנתניהו היא חד משמעית ללא כוכביות. אבל גם ב'יהדות התורה' המצב דומה.

״סיבה נוספת היא המרכיב המהותי, אנחנו מזוהים עם הציבור המסורתי והוא נמצא בימין. ארץ ישראל השנייה, הדתית, הימנית.

״וישנה הסיבה הפוליטית; אתה רואה את החרדים ואת ליברמן יושבים באותה מפלגה? אמנם לפיד מיתן את הרטוריקה האנטי חרדית שלו, אבל עדיין אי אפשר לשכוח את ההתחלה שלו. אז אם מי החרדים ישבו? עם מרצ? עם העבודה?

נתניהו הופך לנטל על הימין מבחינת החרדים?
״אם לא נתניהו אז הכול נפתר, יש ממשלת ימין מלא-מלא. סער מצטרף, בנט מצטרף ויש לך ממשלה של 65. אבל נתניהו הוא לא נטל על הימין, הוא המגנט של הימין, החרדים, החרד"לים, הליכודניקים. זה נכון שכשהבחירות הן על רקע אישי, וגדעון סער אומר שהוא לא יישב עם נתניהו בשום אופן, אז יש פה איזשהו מכשול.

״הימין לא מנצח אבל הוא גם לא מפסיד. נתניהו בשלטון כבר שנתיים מכוח התקיעות הזאת, למרות כל הכוחות הגדולים שמנסים להפיל אותו – בית המשפט, הפרקליטות, היועץ המשפטי, התקשורת, מפלגות השמאל, מפלגות הימין שקמו נגדו והוא עדיין בשלטון, תמיד על הקשקש״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!