דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

איראן והמדינות השותפות לעסקת הגרעין יקיימו מגעים עם ארה"ב על חזרה להסכם

האיחוד האירופי הודיע שהשיחות לחידוש ההסכם יימשכו בפגישה בווינה בשבוע הבא | לא צפויה פגישה רשמית בין גורמים אמריקאים ואיראנים

פגישת המדינות השותפות להסכם הגרעין בבריסל (Iranian Foreign Ministry via AP)
פגישת המדינות השותפות להסכם הגרעין בבריסל (Iranian Foreign Ministry via AP)

בריסל –  איראן והמעצמות השותפות בעסקת הגרעין הודיעו היום (שישי) שהן מוכנות לכניסה מחודשת של ארה"ב להסכם.

קבוצת המדינות שהשתתפו בפגישה היום (שישי) – האיחוד האירופי, סין, צרפת, בריטניה ואיראן – "הכירו באפשרות של חזרה מלאה של ארה"ב ל-JCPOA והדגישו את נכונותן לדון בכך באופן חיובי כמאמץ משותף", אמר פקיד רם דרג שהשתתף בפגישת נציגי המדינות, כשהוא מתייחס לראשי התיבות של שם ההסכם שמשמעותו היא "תכנית פעולה מקיפה משותפת".

המשתתפים בפגישה "הדגישו את מחויבותם לשימור ה-JCPOA, ודנו בדרכים להבטיח את החזרה ליישום מלא ויעיל של ההסכם", כך לפי הצהרה שנמסרה לאחר הפגישה הווירטואלית.

המדינות מתכננות לחדש את השיחות בנוגע להסכם שנחתם ב-2015 ביום שלישי הקרוב, "במטרה לזהות באופן ברור הסרת סנקציות ואמצעים ליישום הגבלות הגרעין".

גורמים רשמיים בארה"ב לא הגיבו באופן ישיר לדברים, אבל ביום חמישי נמסר כי וושינגטון מברכת על חידוש השיחות של מדינות אירופה עם האיראנים. דובר מחלקת המדינה האמריקאי, נד פרייס, הגדיר את ההתפתחויות כ"חיוביות".

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מעסקת הגרעין ב-2018, והנשיא ג'ו ביידן אמרי שכניסה מחדש להסכם נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפויות של ממשלו. עם זאת, לממשל ביידן ולאיראן חילוקי דעות על התנאים לחזרת ארה"ב להסכם, לרבות תזמון הסרת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן.

לפי ההצהרה שנמסרה היום מהפגישה שהובלה על ידי נציגי האיחוד האירופי, מתאם העסקה "יגביר את המגעים" עם כל משתתפי ההסכם ועם ארה"ב.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף , הדגיש כי לא נקבעה כל פגישה בין גורמים רשמיים מאיראן ומארה"ב.

בציוץ בטוויטר, זריף כתב כי מטרת הפגישות הקרובות, שיתקיימו בוויינה, תהיה "לסכם באופן מהיר את הסרת הסנקציות ואת האמצעים שיופעלו בנושא הגרעין, במטרה להסיר באופן מתואם את כל הסנקציות, ולאחר מכן הפסקה מצד איראן של חידוש תכנית הגרעין", והוסיף: "שום פגישה בין ארה"ב לאיראן. אין צורך".

הטלוויזיה הממשלתית באיראן ציטטה את דברי נציג איראן בפגישה היום, שאמר כי "חזרה של ארה"ב לעסקה אינה דורשת שום משא ומתן. הנתיב לכך די ברור. ארה"ב יכולה לחזור להסכם ולהפסיק להפר את החוק באותו האופן בו פרשה מההסכם והחלה ביישום סנקציות בלתי חוקיות על איראן".

שגריר רוסיה לארגונים הבינלאומיים בויינה אמר ש"הרושם הוא שאנחנו בכיוון הנכון, אבל התקדמות לא תהיה קלה ותדרוש מאמצים רבים. עושה רושם שהגורמים המעורבים מוכנים לכך".

חזרה של ארה"ב להסכם תגרור סיבוכים בכל מקרה. איראן הפרה באופן שיטתי את ההגבלות שהוגדרו בעסקה, כגון כמות האורניות המועשר שהיא מורשית לאגור ומידת ההעשרה שלו. הצעדים האיראניים היו מחושבים, במטרה ללחוץ על השותפות האחרות להסכם – רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה – לעשות יותר במטרה לצמצם את השפעת הסנקציות האמריקאיות שנכפו מחדש על ידי ממשל טראמפ ופגעו קשות באיראן.

איראן הודיעה שלפני שהיא תשוב לעמוד בתנאי ההסכם, על ארה"ב לקיים את חלקה ולהסיר את הסנקציות.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסרה שאיראן צברה בשנתיים האחרונות חומרים גרעיניים רבים, וכן יכולות רבות, וניצלה את הזמן במטרה "לשכלל את המיומנויות שלה בתחומים האלו".

המטרה הסופית של ההסכם היא למנוע מאיראן לפתח פצצה גרעינית, דבר שהמדינה מתעקשת שאין בכוונתה לעשות. כיום, יש לאיראן די אורניות מועשר להרכבת פצצה, אבל הכמות עדיין קטנה בהרבה מזו שהחזיקה לפני חתימת ההסכם.

כחלק מההפרה המתמשכת שלה את תנאי ה-JCPOA, איראן החלה להגביל את ביקורות הסוכנות הבינאומית לאנרגיה אטומית במתקניה הגרעיניים. רק עסקה של הרגע האחרון אפשרה לאחרונה גישה חלקית של הסוכנות לחלק מהמתקנים.

תחת ההסכם הזמני, איראן לא תשתף סרטים ממערכות המעקב של מתקניה הגרעיניים עם הסוכנות, אך היא התחייבה לשמור על כל ההקלטות לתקופה של שלושה חודשים לפחות. איראן תמסור את ההקלטות לסוכנות אם הסנקציות יוסרו עד אז. איראן התחייבה להשמיד את ההקלטות אם הסנקציות לא יוסרו עד מועד זה, מה שמצמצם את חלון האפשרויות לפריצת דרך דיפלומטית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!