דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

1.2 מיליון מטיילים בשבוע: האתגר של עובדי רשות הטבע והגנים

הרשות העסיקה כ-550 עובדים חדשים במסגרת ההיערכות לחג | המדריכים פגשו את המטיילים בכניסה למסלולים והצליחו לצמצם את מספר החילוצים

עין בוקק (צילום: גלעד גבאי רשות הטבע והגנים)
עין בוקק (צילום: גלעד גבאי רשות הטבע והגנים)
הדס יום טוב

כ-1.2 מליון מטיילים הגיעו בשבוע האחרון לשמורות הטבע ולגנים הלאומיים. מתוכם כ-450 אלף טיילו במסלולים ובשטחים הפתוחים לכניסה ללא תשלום. לשם ההשוואה בשנת 2019 כולה הגיעו קצת פחות מ-7.5 מיליון ישראלים לשמורות ולגנים הלאומיים. פסח תשפ"א שהגיע אחרי שנה של סגרים הוציא את הישראלים לטבע והציב בפני אנשי רשות הטבע והגנים אתגר ממשי.

"באתרים בתשלום ישנו צוות קבוע והיו גם מגוון פעילויות, ובשטחים ובמסלולים הפתוחים הצבנו כ-70 עמדות הסברה, עם מאה מדריכים מיומנים שקיבלו את המטיילים וניהלו את מה שקורה בשטח" אומרת ל'דבר' מזי מגאנג'י מוסקוביץ, מנהלת ההסברה של רשות הטבע והגנים.

במסגרת ההערכות לחג העסיקה הרשות כ-500 עובדים נוספים, אליהם הצטפו כ-50 מורי דרך חדשים במסגרת פרויקט של משרד התיירות.

"המדריכים פגשו את המטיילים בכניסה, נתנו מידע על המסלולים, ווידאו שלאנשים יש מספיק מים ואת כל הציוד הנדרש למסלול וגם חילקו שקיות לאיסוף אשפה, מה שהצליח באמת להפחית את כמויות האשפה במסלולים".

בין הגנים הלאומיים בלטו במיוחד הגן הלאומי אשקלון עם כ-40 אלף מטיילים בשבוע האחרון, מצדה אליה הגיעו במהלך החג כ-27 אלף מטיילים, הגן הלאומי ירקון תל אפק עם כ-25 אלף מטיילים ושמורת הטבע עין גדי, בה ביקרו כ-23 אלף מטיילים.

מטיילים בחניון הלילה בבריכת צפירה (צילום: ג'מיל אטראש רשות הטבע והגנים)
מטיילים בחניון הלילה בבריכת צפירה (צילום: ג'מיל אטראש רשות הטבע והגנים)

לקראת חג הפסח רשות הטבע והגנים פתחה ארבעה אתרים: מגדל צדק, שער הגיא, עין חניה ותל דור, בהם נרשמה תנועה ערה של מטיילים. כ-60 אלף מטיילים בחרו ללון במהלך ימי החג וחול המועד בחיק הטבע בחניוני הלילה של הרשות.

נוכחות המדריכים והפקחים בשטח מצילה חיים

מגאנג'י מוסקוביץ אומרת כי היו מספר מקרים במהלך השבוע שאנשים הגיעו למסלול בלי להכיר אותו, והיו שהגיעו למסלולים ארוכים ללא ליטר אחד של מים ועוד, ולכן נוכחותם של המדריכים הייתה משמעותית מאוד. "ראינו שהייתה גם ירידה משמעותית בחילוצים. השבוע פקחי הרשות טיפלו בכ-22 אירועי חילוץ של מטיילים בשמורות הטבע ובגנים, לעומת 45 אירועים באותה התקופה ב-2018".

מזי מגאנג'י מוסקוביץ: "לאור ההצלחה החלטנו להאריך את השירות לכל תקופת בין הזמנים. עד ליום העצמאות" (צילום: אלבום פרטי)
מזי מגאנג'י מוסקוביץ: "לאור ההצלחה החלטנו להאריך את השירות לכל תקופת בין הזמנים. עד ליום העצמאות" (צילום: אלבום פרטי)

"נקודות המידע וההסברה נמצאות במסלולים היפים ביותר והמבוקשים ביותר בארץ, ובמסלולים שלצערנו היו בהם בעבר מספר רב של חילוצים", היא מוסיפה. "אנחנו מקווים שכללי הטיול הבטוח הצליחו להיטמע טוב יותר בזכות המדריכים, ולאור ההצלחה החלטנו להאריך את השירות לכל תקופת בין הזמנים. עד ליום העצמאות".

המסלול הכי טוב בארץ

בנקודת ההסברה שבנחל תבור, פגשו המטיילים את איציק קורן (67) מקרית טבעון, מורה דרך ומדריך טיולים שעובד עם רשות הטבע והגנים כבר 15 שנים. "נחל תבור הוא אחד האתרים הפופולאריים בארץ, ולא סתם, זה המסלול הכי טוב בארץ", הוא מצהיר, וגם מסביר למה.

איציק קורן: "התפקיד שלי הוא להסביר לאנשים לאן הם הגיעו, כדי שירגישו בטוחים ושבאמת יהיו בטוחים" (צילום: אלבום פרטי)
איציק קורן: "התפקיד שלי הוא להסביר לאנשים לאן הם הגיעו, כדי שירגישו בטוחים ושבאמת יהיו בטוחים" (צילום: אלבום פרטי)

"קודם כל הוא הכי יפה, יש עכשיו מים זורמים ופריחה נהדרת והכל ירוק. דבר שני, הוא מאוד נוח כי הוא מעגלי והמטייל חונה את האוטו בסמוך למסלול, יוצא לטייל וחוזר ישר לאוטו. אבל בכל זאת, זה מסלול משמעותי והוא לא קלי קלות ויש גם אופציה למסלול של שמונה קילומטר, עם עלייה. בקיצור, מסלול מושלם".

"התפקיד שלי הוא להסביר לאנשים לאן הם הגיעו, כדי שירגישו בטוחים ושבאמת יהיו בטוחים", מסביר קורן. "זה ברמה שאני מראה להם עם היד כמה תלולה העלייה, ממליץ להם באיזה כיוון כדאי להם לעשות את המסלול, מכווין אותם איפה אפשר לעצור או לאכול ודואג שיצלמו את המפה. אני גם מוודא שאנשים לא נכנסים לחושך והגיעו מספיק מוקדם כדי לסיים את המסלול".

הישראלים באו בהמוניהם ורובם מטיילים נפלאים

"המון אנשים הגיעו בלי להכיר את המסלול בכלל, ולא יודעים את רמת הקושי של המסלול", טוען קורן. "כמו שאמרתי, זה לא מסלול קלי קלות, ויש בו עלייה משמעותית וקשה מאוד. נתקלתי כבר במשפחות עם ילדים שהגיעו בלי להבין למה הם נכנסים, ואפילו בזוג קשישים שנתקע, והייתי צריך להוציא רכב שטח שיאסוף אותם בעלייה".

קורן מרוצה מרוב המטיילים שמגיעים עם הציוד הדרוש ויודעים לטייל, אבל לפעמים יש אנשים שבאים בלי נעליים סגורות או בלי מספיק מים ובלי כובע. "אני ממש משתדל להבהיר לאנשים את האופי של המסלול, ורבים מהם בסוף גם באים ועובדים שוב בעמדה להגיד לי תודה. אני מרגיש שבזה עשיתי את העבודה".

שמורת עין אפק (צילום: אורי ארליך רשות הטבע והגנים)
שמורת עין אפק (צילום: אורי ארליך רשות הטבע והגנים)

בשבוע האחרון, עומס המטיילים הקיצוני, העמיס על קורן עבודה: "אני נמצא בתחנה משעה 8:00 עד שעה 16:00, ועד 13:30 רצוף אני מדבר. בלי הפסקה. אחרי 13:30 בדרך כלל יש קצת רגיעה ואני יכול לשתוק לרגע. היו ימים שלהערכתי הגיעו לאתר כ-6,000 מטיילים, שזה המון. באחד הימים המשטרה נאלצה לחסום את המעבר לקיבוץ גזית הסמוך, כי החניות היו מפוצצות ואנשים חנו בקיבוץ. זה מטורף", הוא אומר, אבל בשורה התחתונה קורן מודה שהוא מאוד אוהב את המטייל הישראלי.

"היו לי כמה מקרים של אנשים שהלכו לאיבוד, אבל המטיילים בחג האחרון היו ממושמעים יחסית. לדעתי ישראלים הם מטיילים נפלאים. הרגשתי שמקשיבים ומפנימים את ההנחיות וההמלצות והיו בעיות רק במקרים מאוד נדירים. מבחינת זבל, היו קצת מקומות שהיו מלוכלכים, אבל בהחלט נראה שיפור. רוב האנשים הביאו שקיות ואספו את הזבל שלהם או שלקחו ממני שקית ודאגו שיישאר נקי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!