דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יורש העצר לשעבר של ירדן טוען שהוכנס למעצר בית: "אני לא חלק ממזימה"

הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, טען בסרטון שהודלף לכלי תקשורת במערב כי נותק מהאינטרנט ונאסר עליו לתקשר עם אנשים אחרים | מוקדם יותר דווח על מעצרם של עשרות חשודים בניסיון הפיכה נגד המלך

מלך ירדן עבדאללה, ואחיו למחצה יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה, ארכיון. (צילום: AP Photo/Yousef Allan).
מלך ירדן עבדאללה, ואחיו למחצה יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה, ארכיון. (צילום: AP Photo/Yousef Allan).

הנסיך חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של מלך ירדן עבדאללה השני, פרסם הלילה (ראשון) סרטון בו אמר כי הוא נמצא במעצר בית. בסרטון, שהגיע לידי ה-BBC, האשים יורש העצר לשעבר את "מערכת השלטון" הירדנית בשחיתות ובחוסר יכולת לנהל את המדינה.


הסרטון של הנסיך הגיע אחרי דיווח בסוכנות הידיעות הירדנית על שורת מעצרים, בהם של שני בכירים לשעבר בארמון המלוכה, "מסיבות ביטחוניות". למרות הדיווח, הרשויות הירדניות הכחישו את דבר מעצרו של הנסיך חמזה.

"קיבלתי ביקור ממפקד המטה הכללי של הכוחות המזוינים של ירדן, הוא הודיע לי שאני לא מורשה לצאת, לתקשר עם אנשים או להיפגש עמם", טען הנסיך בסרטון. עוד הוסיף כי צוות האבטחה האישי שלו נלקח ממנו, כמו גם מכשיר הטלפון והגישה לאינטרנט. הוא אמר כי הקליט את הסרטון באמצעות אינטרנט לווייני. הסרטון הגיע לידי ה-BBC מעורך דינו.

חמזה אמר כי הודיעו לו שהוא נענש על השתתפות בפגישות בהן נמתחה ביקורת על המלך, אך טען כי הוא לא מואשם שהצטרף לדברי הביקורת. "אני לא חלק משום מזימה או ארגון עוין או כזה הנתמך על ידי מדינות זרות, כפי שנטען תמיד נגד מי שמתבטא בפומבי", אמר הנסיך, "יש חברים במשפחת המלוכה הזאת שעדיין אוהבים את המדינה הזאת, שאכפת להם מהעם הזה ושישימו אותם מעל הכל".

"כנראה שמדובר בפשע שמצדיק בידוד, איומים ועכשיו גם ניתוק ממשפחת המלוכה", הוסיף.

הנסיך גינה את "מערכת השלטון" בירדן, מבלי להזכיר את המלך המכהן באופן מפורש. לטענתו, המערכת החליטה "שהאינטרסים האישיים שלה, שהאינטרסים הכספיים שלה, שהשחיתות שלה יותר חשובים מהחיים, הכבוד והעתיד של 10 מיליון האנשים שחיים כאן".

חמזה הוא דמות פופולרית בירדן. הוא נתפס כצנוע ובעל אמונה דתית עמוקה ששמר על קשר עם הציבור הרחב, בדומה לאביו המנוח והאהוב המלך חוסיין. הנסיך ביקר בעבר את הממשלה, והאשים בכירים בממשל ב"ניהול כושל" אחרי שאישרו חוק מס הכנסה ב-2018.

הגנרל יוסף חונייטי, ראש הכוחות המזוינים של ירדן, הכחיש את הידיעה שחמזה הוכנס למעצר בית. עם זאת, סוכנות הידיעות הירדנית דיווחה כי לדבריו הנסיך התבקש "להפסיק לבצע מספר פעילויות ותנועות שיש מי שמשתמש בהן כדי לאיים על הביטחון והיציבות של ירדן".

חונייטי הוסיף כי החקירה בנושא עדיין נמשכת ותוצאותיה יפורסמו לציבור "בשקיפות ובבהירות". לדבריו, "אף אחד לא נמצא מעל החוק, והביטחון והיציבות של ירדן נמצאים מעל הכל".

אמש הודיעה סוכנות הידיעות של ירדן על מעצרם של שריף חסן בן זאיד, לשעבר השליח המלכותי לערב הסעודית, ואת באסם איברהים עוודאללה, ראש החצר המלכותית לשעבר. עוודאללה שירת בעבר גם בשר האוצר וכשר התכנון. סוכנות הידיעות לא סיפקה פרטים על שאר העצורים.

לפי דיווח ב'וושינגטון פוסט',  המעצרים בוצעו בעקבות חשדות לניסיון הפיכה בבית המלוכה הירדני. לטענת גורמים רשמיים בארמון ששוחחו עם העיתון מדובר ב"מזימה מורכבת ומרחיקת לכת שכוללת לפחות עוד בן מלוכה ירדני אחד, וכן מנהיגי שבטים וחברים בממסד הביטחוני של המדינה".

הנסיך חמזה, בן 41, היה יורש העצר במשך ארבע שנים לפני שהתואר הועבר לחוסיין, בנו הבכור של המלך המכהן .

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!