דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

מנכ"ל משרד הבריאות: התקיעות באישור תקציב לחיסונים הובילה לביטול משלוח מפייזר

פרופ' חזי לוי אישר פרסום בגל"צ לפיו מאות אלפי מנות הגיעו לישראל מבלי שנחתם הסכם, ומשלוח נוסף בוטל | ישיבת הממשלה בנושא מתעכבת עקב עימות בין נתניהו לגנץ | "המנות משמשות לחיסון מחלימים"

פרופ' חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
פרופ' חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אסף צבי

משלוח עם מאות אלפי חיסוני קורונה של חברת פייזר לישראל בוטל, בעקבות אי חתימת הסכם אספקה חדש בין ישראל לחברה – כך אישר הבוקר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בראיון לגלי צה"ל. לוי אישר דיווח של גל"צ מרביעי האחרון, לפיו משלוח נוסף של חיסוני פייזר, שהיו חלק מאותו הסכם, כבר נחת בישראל בשבוע שעבר, מבלי שההסכם נחתם.

העיכוב בחתימת ההסכם נובע ממשבר פוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הבטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ. בשני האחרון הממשלה הייתה אמורה לאשר תוספת תקציב לרכש חיסונים, אך הישיבה לא כונסה בעקבות דרישת ראש הממשלה החליפי בני גנץ למנות שר משפטים קבוע, לאחר שכהונתו כממלא מקום שר המשפטים הסתיימה. מחמישי האחרון, בישראל אין שר משפטים, מצב בעייתי מבחינת תפקוד הממשלה, וגנץ דורש שהממשלה תאשר מינוי קבוע.

"המנות האלו נחתו כחלק מהסכם שהיה אמור להיחתם, ולא היתה ישיבת ממשלה", אמר פרופ' לוי לגלי צה"ל, "משההסכם לא נחתם, הפסקנו את קבלת המנות האלו. המנות האלה משמשות עכשיו כדי לחסן מחלימים, שהחלטנו לתת להם מנה אחת כמו בכל העולם, ויש כ-600 אלף כאלה, והמנות האלה משמשות כדי לחסן את מיליון האנשים (שלא התחסנו – א.צ.) שמתוכם כ-240 אלף בני 50 ומעלה". לוי הוסיף כי "משלוח המנות במסגרת ההסכם שהיה אמור להיחתם ולא נחתם הפסיק, והן יתחדשו לפי הצורך כשההסכם ייחתם".

בשבוע שעבר פורסם בגלי צה"ל כי משרד האוצר פנה ללוי בביקורת על משלוח החיסונים לישראל בטרם חתימת הסכם מסודר. לוי התייחס לכך ואמר: "המסמך של משרד האוצר מהווה מסמך עבודה עבורנו. קראנו אותו בעיון, השבנו עליו", אך סירב להתייחס לפרטים.

בתגובה לשאלה האם משרד הבריאות חותר לרכוש חיסונים ללא צורך, אמר לוי: "אנחנו דוחפים כדי שלך ולי יהיו אחרי חג הפסח הכל כך מלבב הזה עוד חגים כאלה. באירופה מדברים על אמברגו על ייצוא חיסונים, לרבות לישראל, ולכן אנחנו דוחפים על מנת שיהיו חיסונים לעם ישראל, לא לשום דבר אחר. אין לנו שום מגמה לעשות משהו מיותר או בזבזני אלא אם הוא נחוץ באופן קריטי לבריאות הציבור. אני מצטער שאני צריך לתרץ מדוע אנחנו מביאים עוד חיסונים כדי לחסן את המחלימים".

על טענה לפיה אין צורך להיערך עם כמות חיסונים שתאפשר התחסנות כל חצי שנה, לאור ממצאי פייזר שהחיסון יעיל למשך חצי שנה לפחות, אמר לוי: "אם ישתנו הדברים בשיח עם מדעני החברה, גם בפייזר, גם במודרנה גם בחברות אחרות, חזקה עלינו שאנחנו נגיב בהתאם".

לוי נשאל האם חיסונים שרכשה ישראל מחברות שאינן פייזר, כמו מודרנה ואסטרה-זנקה, ייזרקו לפח עקב הסכמי בלעדיות עם פייזר. "לא זורקים אף חיסון לפח", אמר לוי, "בהכול אנחנו נשתמש. (מתוך חיסוני) מודרנה עוד לא הגיע לארץ הבאלק הגדול, הוא יגיע יותר מאוחר, ומשום שכך הוא הדבר והוא לא הוקדם, אז חיסנו בפייזר, ואני גאה על כך כאזרח ישראלי… אנחנו נדע מה לעשות גם עם מודרנה וגם עם אסטרהזנקה. המדינה חיסנה בפייזר כי זה החיסון שהיה לנו ויהיה לנו כעת. וכשיגיע מודרנה אנחנו נשתמש גם בו, לישראלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!