דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תלמידי ישראל נפגעו קשה במיוחד ממשבר הקורונה לעומת מדינות ה-OECD

על פי נתונים מהדו"ח השנתי של בנק ישראל, השיבושים בלימודים והמעבר ללמידה מקוונת עלולים להחריף את אי השוויון בטווח הארוך | הנפגעים העיקריים הם תלמידים מרקע כלכלי-חברתי חלש

בית ספר יסודי. כל תלמיד יידרש להיבדק פעמיים בשבוע בבדיקת קורונה ביתית (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
בית ספר יסודי. כל תלמיד יידרש להיבדק פעמיים בשבוע בבדיקת קורונה ביתית (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

תלמידי ישראל נפגעו ממשבר הקורונה באופן קשה במיוחד לעומת יתר מדינות ה-OECD, באופן שעלול להחריף את אי השוויון בטווח הארוך, כך עולה מנתונים שפורסמו היום (ראשון) מתוך הדו"ח השנתי של בנק ישראל. "הפגיעה של הפסקת הלימודים הפרונטליים ממוקדת בשכבות החלשות, בתלמידים שאינם מצוידים די צורכם באמצעים הדרושים לשם למידה מרחוק", נכתב בדו"ח, "אירועי עבר של הפסקת לימודים בישראל היו מתואמים עם פגיעה בהשכלה עבור השנתונים שנפגעו משיבוש הלימודים".

הדו"ח מציין כי על אף העובדה שלא נערך מחקר מקיף על השפעת שיבושי לימודים על הישגי התלמידים, וכתוצאה מכך על אי השוויון הכלכלי בטווח הארוך, ניתן לראות מתאם בין שיבושים מסוג זה להישגים בשטח. כך, על פי הנתונים שהציג בנק ישראל, שיעור הנשירה מבתי הספר ב-2008, בה נערכה שביתה בת 48 ימים, זינק לעומת שנים קודמות ואלו שבאו בעקבותיו.

עוד נכתב בדו"ח שהפגיעה בהכנסה העתידית כתוצאה מהשיבושים צפויה לפגוע באופן קשה יותר בתלמידים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות. "יעילות הלמידה מרחוק, הגורם האמור למתן את ההשפעה של הפסקת הלימודים, תלויה מאד בגישתם של התלמידים לתשתית (זמינות של מקום שקט ללמידה ומחשב המחובר לאינטרנט) ובסיוע הניתן להם בבית, שהם גבוהים יותר במשקי בית מבוססים", כתבו חוקרי הבנק.

בסקר שנערך בקרב 6,000 מורים בישראל עלה ש-75% מהמורים הרגישו כי הלמידה מרחוק פחות אפקטיבית מלמידה פרונטלית. 73% מהמורים הצהירו שהלמידה מרחוק פגעה בתלמידים מרקע כלכלי-חברתי חלש יותר.

על פי בנק ישראל, אם לא יינקטו צעדי מדיניות לצמצום פערי ההישגים שנצברו בתקופת הקורונה התלמידים עלולים לספוג פגיעה ארוכת טווח בכושר ההשתכרות, ולהגדיל את פערי המיומנויות בין ישראל ל-OECD.

"שיבושי הלימודים בעקבות הקורונה צפוי לצלק את השנתונים שנפגעו משיבוש לימודים נרחב". להערכת הבנק, "הפסד השכלה השווה בערכו לרבע עד שני שלישים של שנת לימוד צפוי להפחית את הכנסת התלמידים בעתיד ב-2%-5%".

"כדי למזער את הפגיעה", המליצו בבנק ישראל, "ראוי להחזיר את שגרת הלימודים, תוך איזון בינה להגבלות השונות, לשפר את מערך הלמידה מרחוק ולהגדיל את ההשקעה בצמצום פערים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!