דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בגלל הקורונה: מחסור בשבבים עלול לשבש את שרשרת הייצור העולמית

הסופה בטקסס והתחלואה בקליפורניה גרמו לירידה ניכרת בשניים ממרכזי ייצור השבבים הגדולים בעולם | מעבר למחשבים וטלפונים סלולריים, עלול המחסור לפגוע בייצור מגוון מוצרים, ממכוניות ועד למכונות כביסה

שבב (צילום: REUTERS/Andreas Gebert)
שבב (צילום: REUTERS/Andreas Gebert)
יונתן קירשנבאום

קורבן מפתיע של משבר הקורונה – סגירה זמנית של חלק מפסי הייצור של שבבי מחשב בעמק הסיליקון בקליפורניה ובטקסס מאיימים לעכב את ייצורם של מגוון גדול של מוצרים טכנולוגיים. הסופות החריגות בטקסס לפני חודשיים וסגירת המפעלים בקליפורניה בעקבות משבר הקורונה, עלולים לגרום לעיכוב בייצור של טלפונים סלולריים ומחשבים, אבל גם בייצורם של מוצרים נוספים שעושים שימוש בשבבים, החל ממכוניות וטלוויזיות, ועד לחלקי מטוסים.

במפעלים הגדולים בקליפורניה, שם מיוצרים חלק גדול מהשבבים המתקדמים, התחלואה הגבוהה שיבשה את הפעילות והפחיתה באופן ניכר את התפוקה בחודשים האחרונים. בטקסס לעומת זאת, במקביל למשבר הקורונה השיבושים מגיעים כתוצאה מהסופה החריגה שפקדה את המדינה בחודש פברואר, והביא להשבתה של חלקים נרחבים בה. אזורים רבים של המדינה נותרו מנותקים מחשמל לכמה ימים בעקבות הסופה, ופגעו במספר מפעלי ייצור שבבים שנמצאים במדינה.

מחברת סמסונג נמסר כי במקביל לירידה בהיקף הייצור של השבבים בעקבות משבר הקורונה, הביקוש למוצרים אלקטרוניים זינק בשנה האחרונה והגיע לרמת שיא. "יש חוסר איזון חמוק בין ההיצע והביקוש של שבבים בסקטור הטכנולוגיה" אמר קו דונג-ג'ין, סמנכ"ל החברה. סמסונג אפילו הודיעה כי היא שוקלת לדחות את השקת הטלפון הסלולרי האחרון שלה לשנה הבאה, בתקווה שהיצע השבבים יתאושש והייצור יוכל לעמוד בהיצע הצפוי. חברת אפל גם נפגעה כתוצאה מהמחסור בשבבים, ודחתה את השקת האייפון 12.

היעדר שבבים פוגם גם בתהליך ייצורם של מוצרים אחרים, שאינם אלקטרוניים במובהק. למשל, חלקים קריטיים במכוניות מודרניות מבוססים על מחשבים, ודורשים שבבים אלקטרוניים בשביל לפעול. הדבר נכון לגבי עוד מספר רב של מוצרים, ביניהם מקררים, מכונות כביסה, וטלוויזיות.

באוסטרליה, חברת האינטרנט הממשלתית NBN נאלצה להפסיק את חיבורם של לקוחות חדשים לרשת בחודש פברואר בעקבות מחסור במודמים שנבע מהיעדר שבבים אלקטרוניים. החברה הודיעה שהיא תחזור לקלוט לקוחות חדשים רק בחודש מאי, אחרי הפסקה של ארבעה חודשים.

מחסור חמור דווח גם מצד מספר חברות בתעשיית הרכב, שם הצניחה בביקוש בחודשים מרץ ואפריל 2020 הביאה לביטול הזמנות של שבבים. אלא שכשהביקוש חזר לעלות אחרי הסגרים הראשונים, היצע השבבים כבר היה נמוך בעקבות הפגיעה בפעילות המפעלים בארה"ב.

"אם חסר לך שבב אתה פשוט לא יכול להרכבי את הרכב, ובגלל זה הייצור מתעכב" אמר פיטר גריפין, יו"ר לשכת ייצרני המכוניות האוסטרלי לגרדיאן. "צריך לזכור שיש גם פער של זמן בין ההזמנה שאנחנו מבצעים לזמן שבו אנחנו מקבלים את המוצר, ועוד פער בין הזמן שבו אנחנו מקבלים אותו לרגע שבו הוא מוכן. זה יכול להיות עניין של מספר חודשים."

רשת בלומברג דיווחה על כך שמספר חברות, ביניהן פורד, טויוטה, ניסן, וג'נרל מוטורס עצרו חלק מפסי הייצור שלהם בעקבות המחסור בשבבים. המחסור הביא גם לחשש מפני עליית מחירים של מוצרים המתבססים על שבבים אלקטרונים כל עוד המחסור נמשך, דבר שצפוי להתארך עוד מספר חודשים אחרי החזרה לפעילות תקינה במפעלי הייצור בארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!