דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט נתניהו

אילן ישועה בעדותו: "היה ברור שאני צריך למלא מה שניר חפץ ביקש"

מנכ"ל 'וואלה' לשעבר הוסיף: "הפכנו לטבחים שמכינים כתבות לפי הזמנה" | התובעת ליאת בן ארי אמרה בדברי הפתיחה שלה: "נתניהו סחר בכוחו השלטוני" | עם סיום נאומה, עזב נתניהו את אולם בית המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט. "השבוע ראש הממשלה צריך לחתום לנו" (צילום: ראובן קסטרו)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט. "השבוע ראש הממשלה צריך לחתום לנו" (צילום: ראובן קסטרו)
אסף צבי
דוד טברסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (שני) לבית המשפט המחוזי בירושלים לפתיחת שלב העדויות במשפטו, בו הוא מואשם בעברות שוחד, מרמה והפרת אמונים. מאות הפגינו מחוץ לבית המשפט בעד ונגד נתניהו.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

כ-150 מפגינים מחוץ לאולם בית המשפט בדרישה להתפטרות נתניהו

המפגינים, חלקם מתנועת 'קריים מיניסטר', דורשים מנתניהו להתפטר עקב המעשים המיוחסים לו בכתב האישום וכהונתו כראש ממשלה תחת כתב אישום. חלקם אחזו שלטים שקראו לחקור את מעורבותו בפרשת הצוללות, אף שנקבע כי לא היה קשור לעניין זה.

מפגינים מחוץ למשפט נתניהו (צילום: דוד טברסקי)
מפגינים מחוץ למשפט נתניהו (צילום: דוד טברסקי)

נתניהו הגיע לאולם בית המשפט

ראובן חייל, תל אביב: "יום היסטורי למדינת ישראל, נמשיך להגיע ולהפגין"

ראובן חייל, תושב תל אביב, הגיע להפגין מחוץ לאולם בית המשפט: "זה יום היסטורי למדינת ישראל, מאמץ של שנים הביא תוצאות. נמשיך להגיע ולהפגין עד שראש הממשלה שהשחית את המדינה ייכנס לכלא".

מירית אלקיים, תומכת בנתניהו: "אנחנו מגינים על רה"מ שנבחר באופן דמוקרטי"

"אומרים שאנחנו פרימיטיבים, גזענים, בורים, כי אנחנו פה מגינים על מדינה וראש ממשלה שנבחר באופן דמוקרטי", אמרה אחת המפגינות בעד נתניהו מול בית המשפט. "המשפט פסול ורודף, ובא לירוק על מיליון וחצי בוחרים".

התובעת ליאת בן ארי: "הנאשם עשה שימוש פסול בכוח השלטוני הרב שהופקד בידיו"

התובעת ליאת בן ארי בנאום הפתיחה: "זהו תיק משמעותי וחמור בתחום השחיתות השלטונית. נאשם 1 הוא ראש הממשלה, אשר לפי כתב האישום עשה שימוש פסול בכוח השלטוני הרב שהופקד בידיו כדי לדרוש ולהפיק טובות הנאה פסולות, לשם קידום ענייניו האישיים וכן רצונו לשוב ולהיבחר".

בן ארי: "נתניהו סחר בכוחו השלטוני עם אנשי עסקים המחזיקים בגופי תקשורת"

התובעת ליאת בן ארי: "כתב האישום כולל ראיות ישירות ונסיבתיות, הקלטות שיחות, הודעות ווטסאפ ומסרונים". בהתייחסות לתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו נאשם נתניהו בשוחד, אמרה בן ארי כי הוא "סחר בכוחו השלטוני עם אנשי עסקים המחזיקים בגופי תקשורת".

בן ארי: "כמיהתו של הנאשם לזכות בבחירות 2015 הביאה אותו לפנות לבעלים של כלי תקשורת כדי להשיג סיקור מוטה לטובתו"

"כמיהתו של הנאשם לזכות בבחירות 2015, והחשיבות שהוא נתן לסיקור התקשורתי על תוצאות הבחירות, הביאה אותו לפנות לאנשי עסקים מרכזיים, בעלים של כלי תקשורת, במטרה להשיג סיקור מוטה לטובתו".
"התזה בבסיס כתב האישום אינה עוסקת, כפי שמבקשים הנאשמים לטעון, בשאלות עקרוניות לגבי העצמאות והאובייקטיביות של העיתונות. אלא בשאלה אם ההיענות לדרישות נתניהו נכרכו בהיותו עובד ציבור, וביכולתו להשפיע בכוחותיו השלטוניים על עסקיהם של הנאשמים".

בן ארי: "שאול ואיריס אלוביץ' השמידו ראיות"

התובעת ליאת בן ארי: "הטענה לקיומה של מערכת יחסים נורמטיבית ולגיטימית בין הנאשמים אינה עולה בקנה אחד עם העובדה שהנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' דאגו להשמיד ראיות המעידות עליה".

בן ארי: "הפעלת הכוח השלטוני על מנת להפיק טובת הנאה אישית פוגעת בערכים המוגנים"

"הפעלת הכוח השלטוני על מנת להפיק טובת הנאה אישית היא מהמעשים הפוגעים באופן מובהק בערכים המוגנים, ומשכך המעשים מגבשים את העבירה של מרמה והפרת האמונים".

התובעת על תיק 4000: "דרישות בלתי פוסקות מצד נתניהו ובני משפחתו"

התובעת בן ארי אמרה בנאום הפתיחה שלה: "נאשם 1 (נתניהו) על פי כתב האישום ביקש להשתמש בכוחו השלטוני על מנת לקדם את מאווייו האישיים. הוא ידע מה האינטרסים של נאשמים 2 ו-3 (שאול ואיריס אלוביץ'), ידע גם מהם האינטרסים של נאשם 4 (נוני מוזס), וידע היטב מה הוא יכול לתת להם ומה הם יכולים לתת לו, וכמה זה חשוב גם לו וגם להם".
על תיק 4000 הוסיפה בן ארי: "בוואלה – נאשם 1 וכן בני משפחתו, בידיעתו, פונים בדרישות בלתי פוסקות אל נאשמים 2 ו-3 בבקשות להתערבות באופן הסיקור. נאשמים 2 ו-3, כפי שעולה מחומר הראיות שיוצג בפני בית המשפט נענו לדרישותיו ועשו כל מאמץ כדי לממש אותן".

הסנגורים רצו להשיב לדברי הפתיחה של התובעת אבל השופטת סירבה; נתניהו יצא מהאולם

צוותי ההגנה של נתניהו ושל אלוביץ' ניסו להשיב לדברי הפתיחה. עורך דינו של נתניהו, בועז בן צור, טען: "הדברים חרגו מהמסגרת שמקובלת לדברי פתיחה, שזה להציג את עיקר הראיות", אבל השופטת מנעה ממנו להגיב, בטענה שלא עלה מדברי הפתיחה משהו חדש.

 

מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, עלה לדוכן העדים

הדיון במשפט נתניהו התחדש עם תחילת עדותו של עד המפתח בתיק 4000, מנכ"ל 'וואלה' לשעבר, אילן ישועה.

את ישועה חוקרת חברת עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות ומובילת הצוות שעסק בתיק 4000. את עדותו פתח ישועה ברקע על עצמו. הוא אמר שתפקידו כמנכ"ל 'וואלה', שבו החל ב-2006, היה הראשון שלו בתקשורת. "תוכן התפקיד ב'וואלה' זה מלקבוע את החזון והאסטרטגי של החברה, דרך הניהול השוטף ועד הדירקטוריון והשוק".

מנכ"ל וואלה לשעבר העיד: "זרקתי את העורכת הראשית כי נתפסה כמתנגדת של ראש הממשלה"

אילן ישועה, העד המרכזי בתיק 4000, סיפר בעדותו על טיב היחסים עם שאול אלוביץ', שהיה בעל השליטה בבזק וב'וואלה'. "בהתחלה זה היה קשר קורקטי. התייעצתי איתו. כל עוד 'וואלה' הייתה חברה ציבורית. ברגע שהיא נמחקה מהבורסה, לקראת סוף 2012, ועם השקת אולפן החדשות, התחיל להיות עניין גובר שלו מה שקורה בתוך מערכת החדשות. הוא התחיל לבוא בבקשות לגבי אם ניתן להעלות ידיעה מסוימת, או למתן ידיעה מסוימת או להוריד אותה יותר מהר מהרץ הרגיל. הבקשות רובן ככולן נגעו לראש הממשלה ומשפחתו".

"הבקשות נגעו לנתניהו, רעייתו שרה ולפעמים הבן. היו גם בקשות להעלות בקשות נגד אנשים שונים שהיו אויבים פוליטיים של רה"מ. היה מאמץ מיוחד סביב נפתלי בנט. הרבה מאד חומרים הועברו אלינו והייתה דרישות להעלות סדרה שלמה של כתבות נגדו נגד אשתו. לא ניתן הסבר מלבד שזה מה שראש הממשלה מבקש. לא היה צריך להיות גאון גדול כדי להבין.
"שלחנו את טלי בן עובדיה זמן קצר אחרי שהעסקנו אותה, כי היא נתפסה כמתנגדת לראש הממשלה אחרי שכתבה משהו נגדו. נדרשתי להזיז אותה או לזרוק אותה".

איריס אלוביץ' התפרצה לעדות ישועה: "כמה אתה יכול לשקר?"

איריס אלוביץ' התפרצה לעדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה ותקפה אותו: "כמה אתה יכול לשקר? אתה משקר פשוט", בתגובה לטענת ישועה שנאסר על העורכים באתר להוסיף תגובות בכתבות שקשורות לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו מצד גורמים שרלוונטים לתוכן שבכתבה.

ישועה: "היה ברור שאני צריך למלא מה שניר חפץ ביקש"

אחרי הפסקה, המשיך מנכ"ל 'וואלה' לשעבר, אילן ישועה, בעדותו בתיק 4000, סיפר על ההתערבות לכאורה באופן הסיקור של האתר לטובת בני הזוג נתניהו, ואמר כי לניר חפץ, היועץ לשעבר של נתניהו שהפך לעד מדינה, הייתה "ציפייה ברורה" שעורכי האתר ימלאו את הבקשות ששלח להם.
"הוא היה שולח לנו כתבה ואפילו לא היה צריך לכתוב 'להוריד', הייתי מוריד. היה ברור במערכת היחסים ביני לבין ניר שאני צריך למלא מה שהוא מבקש. היינו כבר מאולפים".
הוא סיפר שבמערכת 'וואלה' קראו לאלוביץ' "הבוס" ולזאב רובינשטיין, שנחשב למתווך בין נתניהו לאלוביץ', "הרוטוויילר".

ישועה: הזוג אלוביץ' לחצו לסיקור חיובי של נתניהו בסמיכות ל"אירועים רגולטוריים"

אילן ישועה קישר בעדותו בין הלחץ שהפעילו לדבריו בני הזוג אלוביץ' לשינוי הסיקור התקשורתי בוואלה לטובת נתניהו לבין הנושאים הרגולטוריים שהיו קשורים לעסקים של אלוביץ'. "סביב הבחירות הלחץ עלינו הפך מאוד אינטנסיבי", העיד ישועה.
"מהצד השני הרגישות של הלחץ של אלוביץ' וגם בהמשך איריס. אלוביץ' אמר 'השבוע נתניהו צריך לחתום לי'. באירועים רגולטוריים לפעמים זה היה משתלב. נאמר במילים ברורות שאם יש עניינים רגולטורים 'זו תקופה רגישה במיוחד'".
מנכ"ל וואלה לשעבר הוסיף כי אף שהאתר הפך בשלב מסוים ל"אתר צייתן" כלשונו, לעתים היה קשה לו ולגורמים נוספים לדעת מראש מה ייחשב בעיני בני הזוג נתניהו סיקור שלילי.
"סף הרגישות היה בלתי ניתן לחיזוי. מה שנראה בעיניהם שלילי לא נראה בהכרח שלילי בעיני אחרים. איריס ושאול לפעמים היו אומרים שזה מטורף, אבל אין ברירה".

אילן ישועה: "הפכנו לטבחים שמכינים כתבות לפי הזמנה"

מנכ"ל 'וואלה' לשעבר, אילן ישועה, הוסיף בעדותו: "צריך לראות את טיב הבקשות ומהותן כדי להבין שגם איש כמו ינון מגל, שהיה העורך הראשי של 'וואלה', שאוהב את ראש הממשלה, עזב את המשרד שלי בטריקת דלת ואמר 'זה מטורף'. היה משבר גדול מאוד בתוך המערכת, והיו כאלה שנכנעו יותר ונכנעו פחות.
"השתמשנו בהומור שחור. למשל ביטויים ממסעדה. אם היינו צריכים להכין שלוש כתבות, אבי אלקלעי (עורך 'וואלה' לשעבר) היה אומר 'שלושה שיפודים בדרך'. אם הייתה כתבה ביקורתית אז הוא אמר 'שיפוד עם פפריקה בדרך'. המטאפורה ברורה: הפכנו לטבחים שמכינים כתבות לפי הזמנה. זה היה בצחוק כדי לא לבכות אלקלעי כינה את ביבי 'קים', כמו קים ג'ונג און מנהיג צפון קוריאה, ואת שרה 'ריי סול' (רעייתו של קים)".

אילן ישועה: "אלוביץ' אמר ש'וואלה' זה גרם ובזק זה מאה טון"

ישועה: "אלוביץ' אמר בשבוע מסוים: 'תוריד את הידיעה הזו כי הוא צריך לחתום לי מחר על yes". לדבריו, נאמר לו לא פעם שמדובר ב"תקופה רגישה" בנוגע לעניינים הרגולטוריים של עסקי אלוביץ'. "שאול אמר לי 'לא אכפת לי מעיתונות לא מכלום, אני צריך שיחתום לי'. כשאמרתי שהחברה נהרסת הוא אמר לי שוואלה זה גרם, ובזק זה מאה טון, כדי להבהיר לי ש'וואלה' זה לא חשוב. נאמר שייגרם נזק עצום אם לא ייענה לדרישות, כי אז הוא 'לא יחתום לי, כן יחתום לי'. יכול להיות שנזרק לי מיליארדים".

עדותו של אילן ישועה הסתיימה להיום ותתחדש מחר

הישיבה נפתחה בנאום פתיחה של התובעת במשפט, עו"ד ליאת בן ארי. אחריה החלה עדותו של עד התביעה הראשון במשפט: אילן ישועה, מנכ"ל אתר 'וואלה' לשעבר, אחד מהעדים המרכזיים בפרשה המכונה 'תיק 4,000'. עדותו ארכה כארבע שעות, ותימשך מחר.

ישועה מסר למשטרה מידע והקלטות על כך שקיבל הוראות מטעם אנשי נתניהו על סיקור חיובי לו ולמשפחתו באתר וואלה, שעל פי האישום היוו שוחד מצד בעלי האתר, שאול אלוביץ', בתמורה להטבות רגולטוריות לחברת בזק שבבעלותו.

נתניהו ביקש שלא להגיע לדיון היום, אך חברי הרכב השופטים בראשות השופטת רבקה פרידמן-פלדמן חייבו אותו להתייצב לנאום התביעה בלבד.

משפט נתניהו החל רשמית במאי האחרון, אך בשנה שחלפה מאז עסקו הצדדים בהליכי קדם משפט – בקשות לתיקון כתב האישום, הצגת תשובת ההגנה ועוד. שלב העדויות הוא השלב המרכזי במשפט, שצפוי להימשך חודשים ארוכים.

אישומים בשוחד, מרמה והפרת אמונים

כתב האישום נגד נתניהו מתחלק לשלושה תיקים. בחמור שבהם, המכונה 'תיק 4,000', הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים יחד עם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', שהחזיקו בקבוצת בזק ובמסגרתה גם באתר החדשות 'וואלה'. לפי כתב האישום, נתניהו קידם במסגרת כהונתו כשר התקשורת אינטרסים שונים של קבוצת בזק, בהם היתר לאיחוד החברות בזק ויס, בתמורה לכאורה לסיקור חיובי שלו ושל בני משפחתו באתר וואלה.

בתיק המכונה 'תיק 2,000' מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים יחד עם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס. לפי כתב האישום, השניים קיימו סדרת פגישות בשנת 2014 במהלכן הציע מוזס לנתניהו שוחד בדמות סיקור חיובי בידיעות אחרונות, בתמורה לכך שנתניהו יקדם את חקיקת 'חוק ישראל היום' שיאסור על הפצת עיתונים בחינם, שהעברתו היתה פוגעת כלכלית במתחרה המרכזי של מוזס. בסופו של דבר ה'עיסקה' לא יצאה לפועל, אך עצם הפגישות והדיון בהצעה זו הוביל להאשמתו של נתניהו במרמה והפרת אמונים, ושל מוזס בשוחד.

בתיק המכונה 'תיק 1,000' מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, בעקבות מערכת היחסים שלו עם אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. לפי כתב האישום, במשך מספר שנים קיבלו נתניהו ורעייתו טובות הנאה שונות ממילצ'ן, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניה בכמויות גדולות.

למרות זאת, נתניהו פעל במסגרת תפקידיו כראש הממשלה וכשר התקשורת לקידום עניינים שונים הקשורים הקשורים למילצ'ן, ביניהן פעולה מול גורמי ממשל בארה"ב כדי שיקבל אשרת כניסה לארצות הברית, וקידום חוק להארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, ממנו נהנה מילצ'ן.

נתניהו מואשם גם כי בשנת 2014, בהיותו שר התקשורת, הנחה את מנכ"ל המשרד דאז שלמה פילבר לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה אותה בחן מילצ'ן באותה העת, תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.

בתשובתו לכתב האישום נגדו, כפר נתניהו בעברות המיוחסות לו. "כתב האישום, בחלקים עיקריים שבו, מתיימר באורח ראשוני – ובדיעבד – להפליל התנהגויות שלא היה ואין בינן ובין הדין הפלילי דבר", נכתב בתגובה, לצד טענות כי נתניהו לא נחקר על חלק מהאישומים וחלק מהחקירות בוצעו ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה, כנדרש.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!