דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הלילה שלאחר אסון המכינה: "ראשי המכינה הסתגרו בחדר עם עורך דין, כשאני ניגבתי לחניכים את הדמעות"

המדריכה נועם דור העידה היום (ב') במשפטם של יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב, הנאשמים בגרימת מותם של עשרה בני נוער בטיול המכינה | לדבריה, לאחר הטיול הסתגרו השניים בחדר עם עו"ד ודמויות בולטות מעולם המכינות, בהן ארז אשל ואון ריפמן

נועם דור, מדריכה לשעבר במכינת בני ציון, בבית המשפט בבאר שבע, מרץ 2021 (צילום: פלאש 90)
נועם דור, מדריכה לשעבר במכינת בני ציון, בבית המשפט בבאר שבע, מרץ 2021 (צילום: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער היום (שני) במשפטם של ראשי המכינה הקדם צבאית בני ציון, יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב, הנאשמים בגרימת מותם של עשרה בני נוער בטיול של המכינה בנחל צפית. מדריכת המכינה, נועם דור, סיפרה כי בליל האסון הסתגרו ראשי המכינה ודמויות מעולם המכינות בחדר עם עורכי דין, בעוד היא "ניגבה לחניכים את הדמעות".

בטיול שנערך באפריל 2018 נהרגו תשע נערות ונער, שהשתתפו בטיול גיבוש של תלמידי י"ב שהיו מועמדים למכינה וחניכי המכינה. הם נכנסו לנחל צפית במדבר יהודה, למרות תחזית לשטפונות שהיתה ידועה למארגני הטיול. ראש המכינה יובל כאהן, והמדריך הראשי במכינה אביב ברדיצ'ב, הואשמו באוקטובר 2019 בהמתה בקלות דעת. הדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בבאר שבע הוא השלישי בו נשמעה עדותה של המדריכה, נועם דור, שנחשדה אף היא בגרימת מותם ולא הוגש נגדה כתב אישום, מאחר שמילאה את הוראות הממונים עליה. דור נחקרה על ידי סניגורו של כאהן, עו"ד אורי קורב. קורב עימת את דור עם סתירות לכאורה בעדויותיה בחקירות המשטרה, טענה שדור הכחישה בתוקף.

אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט, מרץ 2021. (צילום: פלאש 90)
אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט, מרץ 2021. (צילום: פלאש 90)

בדיון היום שאל עו"ד קורב את המדריכה דור מדוע לא דיווחה בעדותה הראשונה במשטרה על שיחה של צוות הטיול עם הראל בן שחר, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, עמו התייעצו בקשר למזג האוויר הצפוי. דור השיבה שהראל לא היה גורם רשמי וש"לא היה לה נעים" לערב אותו בעניין, ולא היתה מודעת להתנהגות המצופה ממנה בחקירה. "בראש שלי לא הבנתי מה קורה. מבחינתי זה האסון הכי גדול וזה מה שקורה. לא הבנתי בכלל מה זה אומר, חקירה פלילית. אני חשבתי שכל אחד יגיד את החלק שלו. אני עניתי על הכול, והייתי במצב נפשי מאוד קשה באותו לילה, כך שאני לא זוכרת להגיד בדיוק מה היה שם".

בהמשך דבריה צעקה דור: "אני לא עשיתי ארבע שעות הכנה עם עורך דין בלילה הזה, אני ניגבתי לחניכים את הדמעות".

לשאלת קורב מי עבר הכנה עם עורך דין, אמרה דור שמדובר בכאהן וברדיצ'ב, וסייגה את דבריה: "זה מה שאני חושבת שקרה. לי לא נתנו להיכנס לחדר".

יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון" לשעבר. (צילום מתוך אתר המכינה)
יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון" לשעבר. (צילום מתוך אתר המכינה)

"אני הייתי עם חניכים, והם הסתגרו בחדר עם עורך דין של המכינה", אמרה דור, "מי שהיה בחדר, יודע מה היה שם. בהתחלה הייתה שיחה של כולם עם יובל ואביב ואחר כך הפסיקו. באיזה שהוא שלב הגיעו עוד גורמים פסיכולוגיים וישבו עם החניכים. הגיעו גורמים מהמכינה, והם ישבו בחדר. יפה שי-חדד, שהמכינה הוקמה לזכר הבן שלה, און ריפמן (מייסד ארגון השומר החדש וסמנכ"ל החינוך שלו – ט.כ.), שלא היה לו תפקיד אבל הוא היה בהתחלה מדריך במכינה, גיא נעמן שהיה בשנה ב', וגם ארז אשל (מבכירי עולם המכינות הקדם צבאיות – ט.כ.). אני כל פעם נכנסתי ואמרו לי לצאת, והם דיברו על דברים ביניהם. היו שם עוד אנשים". בהמשך הזכירה דור אישה בשם ליאור, שאמרה שהיא עורכת דין.

הסניגור קורב שאל את דור: "מי אמרו לך לצאת?"

דור: "לא זוכרת."

קורב: "כשאת אומרת שהתייעצו ארבע שעות עם עורך דין, את מכוונת לחדר הזה."

דור: "זה מה שנאמר לי על ידם, שהם לקחו עורכי דין טובים ושכדאי לי לקחת גם עורך דין טוב. מתנצלת שאמרתי ארבע שעות, זה היה חלק מפרץ בכי. יובל הכניס את ההורים שלי לחדר, ואמר לי בנוכחותם. ואביב גם אמר לי משהו".

במהלך הדיון התפתח עימות בין בני משפחותיהם של ההרוגים באסון לבין אמו של אביב ברדיצ'ב, רכז ההדרכה של המכינה. אחת מאמהות ההרוגים צעקה לאמו של ברדיצ'ב "תתביישי" והיא יצאה מהאולם. שוטר שנכנס לאולם הרגיע את הרוחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!