דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת ה-24

הכנסת ה-24 הושבעה. ריבלין לחברי הכנסת: "העם מצפה מכם לגלות מנהיגות"

הנשיא ריבלין בנאומו: "אם לא נשכיל למצוא מודל שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה" | הנשיא לא הופיע לתמונה המסורתית של ארבעת סמלי השלטון | חברי הרשימה המשותפת לא נשבעו אמונים לכנסת | הפגנות מחוץ למשכן

  • הנשיא ריבלין בנאומו: "אם לא נשכיל למצוא מודל שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה" | הנשיא לא הופיע לתמונה המסורתית של ארבעת סמלי השלטון | חברי הרשימה המשותפת לא נשבעו אמונים לכנסת | הפגנות מחוץ למשכן
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת ה-24 יצאה הבוקר (שלישי) לדרך עם ישיבת הפתיחה והשבעת חברי הכנסת. שבועיים אחרי הבחירות הושבעו 120 חברי הכנסת, מהם 17 חדשים. נשיא המדינה ראובן ריבלין בנאומו בפתח המליאה: "אני מגיע אליכם מלשכת הנשיא, פה בירושלים, לשכה שאני יושב בה כבר שנים כמעט, שבע שנים שתגעה בקרוב לסיומן".

"לא עוד מדורת שבט של רוב מובהק החולק מערכת ערכים ואמונות הומוגנית יחסית, וסביבו קבוצות מיעוט החיות לצדו, אלא ארבעה שבטים הלומדים במערכות חינוך נפרדות וחיים על פי רוב בקהילות נפרדות, שמתקרבים זה לזה בגדלם. שבט חילוני, שבט דתי, שבט חרדי ושבט ערבי. כולם, ללא יוצא מן הכלל, בנות ובני המקום". אמר הנשיא, שמוקדם יותר הטיל את המנדט להרכבת הממשלה הבאה על בנימין נתניהו.

נשיא המדינה ראובן ריבלין פותח את הכנסת ה-24 (צילום: דוברות הכנסת)
נשיא המדינה ראובן ריבלין פותח את הכנסת ה-24 (צילום: דוברות הכנסת)

ריבלין הוסיף: "אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליוּת עכשווית שנותנת מקום לכל אחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז, אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית – חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת לא נשבעו אמונים לכנסת ואומרים: ״נשבע אני להיאבק בכיבוש, נשבע אני להיאבק באפרטהייד, נשבע אני להיאבק בכיבוש". יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, לא קיבל את שבועתם.

הנשיא ריבלין בחר שלא להגיע לצילום המסורתי של ארבעת סמלי השלטון בישראל: נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ונשיא/ת בית המשפט העליון. ככל הנראה במכוון וכאות מחאה על כך שנאלץ להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים.

כ-200 בני אדם מפגינים מחוץ למשכן בדרישה שלא לאפשר למפלגות המקדמות מדיניות נגד להט"ב ונגד שוויון מגדרי להיות חלק מהממשלה. בין הארגונים המשתתפים במחאה נמצאים האגודה למען הלהט"ב, שדולת הנשים, נעמת, איגי-ארגון הנוער הגאה, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, כולן, ויצ"ו ישראל, האגודה לזכויות האזרח, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים, עומדים ביחד, הפורום החילוני ועוד.

הפגנה מחוץ למשכן הכנסת (צילום: דוברות נעמת)
הפגנה מחוץ למשכן הכנסת (צילום: דוברות נעמת)

יו״ר נעמת, חגית פאר, במהלך ההפגנה שמתקיימת בשעה זו: ״מושבעת היום כנסת מפחידה עם גורמים קיצוניים וחשוכים; נשים חזקות וחברי קהילה גאה יש גם בציונות הדתית ובחברה הערבית – אותם גורמים קיצוניים שנכנסו לכנסת אינם מייצגים לא יהדות, לא דמוקרטיה ולא את המגזרים שהם מתיימרים לייצג״.

לראשונה מאז התפרצות מגפת הקורונה, ייפתח משכן הכנסת לאורחים. כל חבר כנסת רשאי להזמין אורח אחד, בכפוף להצגת 'תו ירוק', תעודת מתחסן או תעודת מחלים. מרבית האורחים יצפו בהשבעה ביציע הציבור שמעל המליאה. על פי הודעת הכנסת, יהיה מרווח של כיסא אחד בין אורח למשנהו. מליאת הכנסת תפעל אף היא על פי כללי התו הירוק, ויוקפד גם בה על מרחק של כיסא אחד בין נבחרי הציבור.

במסגרת מסורת חדשה שיזם ח"כ לוין, בכל טקס השבעה של כנסת חדשה יוקרא פרק תהילים מספר בעל חשיבות היסטורית. הספר הראשון שנבחר הוא ספר תנ"ך נדיר בן 130 שנה, ששרד את השואה ושימש את המשורר והמחנך יצחק יחיאל קצנלסון, שלימד בעזרתו תנ"ך בסתר במחנה הריכוז.

ההכנות להשבעת הכנסת ה-24 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ההכנות להשבעת הכנסת ה-24 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

עפ"י חוק הכנסת, בכל ישיבת פתיחה של כנסת חדשה, מקריאים יחד עם הקטעים מתוך ההכרזה על הקמת מדינת ישראל גם את מזמור קכ"ב בתהילים.

לוח הזמנים ליום פתיחת הכנסת ה-24

8:00 חברי הכנסת יכנסו למשכן, לדש בגדם יוצמד פרח חגיגי והם יצטלמו במתחם מיוחד לתמונת מזכרת עם בן/ בת זוגם. משם יופנו לעמדה לצילום תמונתם הרשמית, שתשמש לפרסומים רשמיים וללוחות הנוכחות במשכן.

15:00 טקס קבלת הנשיא. משמר הכבוד של משמר הכנסת יקבל את נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין,  ברחבת המשכן, ובנוכחות חברי הכנסת ואורחיהם. משם יפנו למבואת לשכת יו"ר הכנסת לחתימה ב'ספר הנשיאים', בו מברכים נשיאי ישראל את חברי הכנסת לכבוד השבעתם. טקס החתימה ייערך במבואת יו"ר הכנסת.  אחר כך יכנסו 120 חברי הכנסת לאולם המליאה לטקס ההשבעה.

16:00 נשיא המדינה יפתח את הישיבה, יזמין את יו"ר הכנסת להצהיר אמונים ויעביר לו את ניהול הישיבה. ח"כ לוין יקרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה יקומו בזה אחר זה ויאמרו: מתחייב/מתחייבת אני.

בתום ההשבעה יתקיים צילום מסורתי נוסף של ראשי הרשימות הנבחרות, יחד עם ארבעת סמלי השלטון: יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה ונשיאת בית המשפט העליון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!