דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

טבע ישראלי / שיפוץ ושיוף המקור של עזניית הנגב החזירו לו את היכולת לאכול

עזניית הנגב שהגיע לבית החולים לחיות בר כמעט ללא יכולת לאכול עבר ניתוח ושיפוץ למקור וכעת הוא יכול לשוב ולהרשים את הציפורים האחרות.

עוזנית הנגב (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).
עוזנית הנגב (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).

אל בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים הגיע השבוע עזניית הנגב מהחי בר בכרמל שסובל מבעיה במקור שמנעה ממנו לאכול. העזנייה, זכר בוגר כבן 22 סבל מכך שהחלק התחתון של המקור שלו התארך מהר מידי ביחס לחלק העליון והקשה עליו לסגור את פיו ולאכול.

למעשה לא מדובר רק בטיפול אסטתי לקיצור המקור, אלא בצורך אמיתי כדי להקל עליו ולאפשר לזכר העזנייה היחיד שמתרבה בארץ להמשיך להתרבות ולאכול בקלות. לפני כמה שנים הוא קיבל מכה בבסיס החלק העליון של המקור וסבל משבר. כתוצאה מכך החל המקור לצמוח בצורה מעוותת כלפי מטה והחלק התחתון גדל מהר יותר מהחלק העליון, עד כדי כך שהוא לא היה מסוגל לסגור את המקור ומיעט לאכול. הירידה במשקל לא אחרה לבוא.

עזניית הנגב, לפני שיוף המקור (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).
עזניית הנגב, לפני שיוף המקור (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).

יגאל מילר, האחראי על גרעיני הרבייה וההשבה לטבע של הדורסים בישראל הביא את העזנייה אל בית החולים לחיות בר, שם קיבל העזנייה זריקת טשטוש והועבר לחדר הטיפולים. בעזרת מסורית קטנה (דרמל) הוסרו החלקים העקומים וקוצרו. לאחר מכן שייף ד"ר יגאל הורוביץ, מנהל בית החולים, את חלקי המקור העליון והתחתון לקבלת מראה רצוי ומעוצב, כפי שנראה מקור רגיל.

בסוף השיוף חזר המקור למראהו הטבעי והעזנייה סגר את מקורו בקלות.

עזניית הנגב, לאחר שיוף המקור (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).
עזניית הנגב, לאחר שיוף המקור (צילום: ביה"ח לחיות בר, ספארי רמת-גן).

כבר עברו כמה ימים מאז חזר לגרעין הרבייה שלו. בשלב הראשון הוא היה צריך ללמוד לאכול מחדש, כאילו קיבל שיניים חדשות איתן עליו לתרגל את האכילה. כעת הוא מרגיש הרבה יותר טוב ובקרוב תצטרף אליו נקבה צעירה (מהספארי), לכן חשוב שהעזנייה יתהדר ויהיה מרשים כדי שהיא תרצה להעמיד אתו צאצאים.

עזניות הנגב נכחדו מישראל כמקננות כבר בשנת 1989. עד קום המדינה היו באיזורינו עזניות ממרחבי הנגב הצפוני ומרכז מדבר יהודה בצפון ועד הרי אילת. עשרות זוגות של עזניות נגב מאוכלוסייה שזוהתה על ידי פרופ' היינריך מנדלסון ז"ל והוכרה בעולם כתת מין הנקרא ע"ש הנגב – תת המין היה נפוץ גם בחצי האי ערב.

בשלושים השנים האחרונות חלה ירידה דרסטית באוכלוסיית המין בכל תחום תפוצתו ונותרו ממנו בכל אפריקה והמזרח התיכון כ-5,700 פרטים בלבד! כאשר גורם ההכחדה העיקרי הוא הרעלות כנגד טורפים.

בארץ מנסים להרבותם בגרעין הרבייה הנמצא בחי בר כרמל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!