דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בגלל המחיר הגבוה: המחוזי אישר החלפת עו"ד פרטית שמונתה כאפוטרופסית לילדים בעו"ד מהסיוע המשפטי

אם לילדים ערערה על החלטת שופט בתיק משמורת למנות את עורכת הדין שתייצג את ילדיה, בעלות של אלפי שקלים בחודש | בפסק הדין התייחס השופט שאול שוחט לכך שמדובר ב"הוצאה מתמשכת שהיקפה לא ידוע", בזמן שהמדינה מעניקה את אותו השירות ללא תשלום

ניכור הורי (Shutterstock)
ניכור הורי (Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל ערעור בעניינה של אם בהליך משמורת והורה להחליף את עורכת הדין הפרטית שמונתה כאפוטרופסית המייצגת את ילדיה בבית המשפט בעורכת דין מטעם יחידת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים. בית המשפט קיבל את טענת האם כי לא ידעה את העלויות הגבוהות הכרוכות באפוטרופסית פרטית, זאת בזמן שהמדינה מציעה את אותו השירות ללא תשלום.

פסק הדין של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט שאול שוחט, התקבל בערעור שהוגש על ידי מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן על החלטה של שופט בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, ארז שני, בתיק בו טען האב לניכור הורי מצד האם. ערעור דומה הוגש כבר בעבר במקרה אחר בתיק אחר בו מינה השופט שני אפוטרופוס פרטית לדין.

במסגרת פיילוט של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, מופנים לשופט שני כל התיקים הנוגעים לטענות לניכור הורי. כחלק מהטיפול בתיקים, ממנה השופט אפוטרופוסים לדין עבור הילדים שנמצאים בליבו של הסכסוך. תפקידו של האפוטרופוס לדין לייצג את ענייניו קטין בהליכים המשפטיים על מנת לשמור על טובתו.

עו"ד אוסנת פרינץ ממרכז רקמן, שייצגה בתיק: "בית המשפט המחוזי הכיר במקצועיות ובחשיבות של שירותים ציבוריים, כדוגמת המערך לייצוג קטינים במשרד המשפטים, תחת שירותים פרטיים, המטילים נטל כספי כבד על הצדדים המתדיינים, ללא הצדקה".

"הוצאה מתמשכת שהוטלה על האם"

על פי פסק הדין של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט שאול שוחט, נאלצה המערערת לשלם לאפוטרופסית, עו"ד שירי מלכה, 1,000 שקלים לשעה, ואחרי החודש הראשון למינויה קיבלה האם בקשה לתשלום שכר טרחה של למעלה מ-12,500 שקלים.

"יצוין כי עלות שכרה של האפוטרופסית לדין הפרטית לא נודעה לצדדים במועד המינוי אלא רק לאחר מכן (כשהאפוטרופסית לדין הודיעה על הסכמתה למינוי)", כתב השופט שוחט, "העובדה כי בית המשפט חילק, ולו בשלב זה, את שכר הטרחה כך שהמבקשת תישא ב-70% מהעלות גם היא בוודאי שאינה מקלה על המבקשת שמראש התנגדה למינוי אפוטרופסית לדין פרטית בתשלום וביקשה כי יהיה מדובר במינוי מטעם הסיוע המשפטי".

השופט שוחט התייחס בפסק הדין לכך שלא הוגבלו מספר שעות העבודה של מלכה ולא הוגדרה תקופת  המינוי שלה. "כפועל יוצא מכך מדובר בהוצאה מתמשכת שהוטלה על הצדדים (ובעיקר על  המבקשת) והיקפה לא ידוע", נכתב בפסק הדין.

בעקבות הדברים האלה, ביקש השופט לשקול "העברת השרביט לידי אפוטרופוס לדין שימונה באמצעות הלשכה לסיוע משפטי במשרד המשפטים".

יחידת הסיוע המשפטי מפעילה מערך לייצוג קטינים, הכולל עורכי דין בעלי מומחיות ייחודית בנושא שעוברים הכשרה ייעודית ונמצאים תחת פיקוח וליווי של משרד המשפטים. על פי החוק, יש מקרים בהם הסיוע ניתן ללא קשר למצב כלכלי, אחד מהם הוא מינוי אפוטרופוס לדין לקטין. השופט שוחט קבע שמכיוון שקיים שירות במערך הציבורי, ומכיוון שהמערערת לא רוצה לשאת בהוצאות, יש לבצע את השינוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!