דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

תווי מזון של משרד הפנים לא מגיעים לזכאים: "למרות ההבטחות, משפחות רבות נשארו ללא תווים בערב החג"

משפחות שקיבלו כרטיס גילו רק בקופת הסופר שאינו טעון, ונכים טולטלו בין גופים שונים לאישור בקשתם | עו"ד אוהד אמר מהקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית: "משרד הפנים לא ערוך לתכנית"

עגלה ריקה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עגלה ריקה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

זכאים לקבלת תלושי המזון של משרד הפנים, שחלוקתם החלה לפני כשלושה שבועות, מדווחים על תקלות בקבלתם והפעלתם. המשרד דחה את המועד האחרון לפנייה לבקשת התלושים מעבר ל-29 באפריל, שתאריך שנקבע עד כה.

"עשרות פניות לפני החג"

"אנחנו מזהים את הבעיות שתיארנו לעצמנו שנזהה", אומר ל'דבר' עו"ד אוהד אמר מהקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית," משרד הפנים לא ערוך לתכנית ולכן זכאים רבים לא מקבלים את הכרטיסים. על אף ההבטחות של משרד הפנים, משפחות רבות נשארו בלי הכרטיסים בערב פסח".

לדבריו, יש זכאים שגילו רק בקופה שהכרטיס הנטען, דרכו מופעלת התכנית, ריק. "אנשים הגיעו לחנות, עשו קניות לחג, וגילו בקופה שהם לא יכולים לשלם על האוכל", סיפר. בעיה נוספת שהתגלתה היא של משפחות שהפעילו את הכרטיס באמצעות המוקד הטלפוני, אך גילו שהכרטיס לא פעיל. לדברי אמר, "קיבלתי עשרות פניות לפני החג".

לטענתו, חלוקת התפקידים בין משרד הפנים לרשויות המקומיות לא מספיק ברורה. "מגיעות אלי פניות מאנשים שחיים בעוני באמורים לקבל כרטיס, הם פנו לרשות, העבירו אותם למשרד, שהעביר אותם בחזרה לרשות", סיפר, "גם אוכלוסיות שזכאיות לכרטיס, מקבלי קצבת נכות שמקבלים הנחה בארנונה, צריכות להוכיח שהן זכאיות להנחה, ולא ברור אם זה דרך המשרד או דרך הרשות".

"בשורה התחתונה אנשים לא מקבלים את מה שמגיע להם"

עובדת סוציאלית מאזור המרכז, שעובדת במרכז למיצוי זכויות שמטפל בין היתר בנושא תווי המזון, מספרת ל'דבר' על הבעיות שהתגלו בהפעלת המיזם. "העירייה בנתה פלטפורמה להגשת הבקשות. אנחנו עוזרים לכל אלה שלא יודעים להתעסק עם מחשבים", היא אומרת, "בגלל שאנחנו בשוטף גוף שנותן מידע וייעוץ, ברגע שהם קיבלו את השוברים, או לא קיבלו, הם פנו אלינו לקבל מידע".

עד פסח היה גל מאוד גדול של אנשים שביקשו את התווים, ועכשיו אנשים התחילו לקבל את הכרטיסים, או לברר אם הם זכאים, ופה נתקלו בקשיים נוספים" היא מוסיפה, "קיבלנו עשרות פניות בימים האחרונים, אנשים שקיבלו את התווים מנסים להפעיל אותם ולא מצליחים".

לדבריה, לא ניתן להשיג את מוקדי המידע שאת מספריהם פרסם המשרד.  "שבוע לפני החג, כששאלו על מימוש הכרטיסים, פניתי באופן יזום למייל של משרד הפנים כדי לקבל מידע", היא מספרת, "עד היום לא קיבלתי תשובה".  מבדיקה של המוקדים שמפעילות העמותות עולה כי מדובר בבעיה טכנית, שנמצאת בטיפול.

"אתמול היה אצלי בחור שקיבל שלושה כרטיסים שהוא ניסה להפעיל ולא הצליח", מספרת העובדת הסוציאלית, "אני ניסיתי להפעיל וגם לא הצלחתי. אנשים נורא בלחץ, אדם שכבר קיבל כרטיס, שאומר שהוא זכאי, מקליד את מספר תעודת הזהות שלו ומקבל הודעה שהפרטים לו במערכת. בשורה התחתונה אנשים לא מקבלים את מה שמגיע להם".

"אני עובדת במשרה מלאה, אני לא צריכה את זה"

בנוסף לבעיות בהם נתקלו הזכאים בהפעלת הכרטיסים הנטענים, החלו גם מקבלי הנחה בארנונה, שלטא נמצאים בחוסר ביטחון תזונתי, לקבל את תווי המזון לבתיהם.

נילי פיינגלרנט, שזכתה להנחה בארנונה ב-2019 כסטודנטית, קיבלה לביתה כרטיס נטען של משרד הפנים. "מה שהכי הזוי בעיני זה שקיבלתי את ההנחה הזאת על פי הכנסות שלי מ-2019", היא אומרת, "אני כבר לא סטודנטית אני עובדת במשרה מלאה, אני לא צריכה את זה".

"אני גם מתנדבת בארגון שמסייע למשפחות עם הצלת מזון, אני גם מכירה את המצוקה מקרוב, אז זה עוד יותר הכעיס אותי שמגיע לי כרטיס עם 300 שקלים הביתה, שאמור להטען בעוד כסף", מוסיפה פיינגלרנט, "בהתחלה חשבתי להעביר אצ הכרטיס למשפחות, אבל הבנתי שהוא על שמי ואי להעביר את זה למישהו אחר. חשוב שהכסף ילך למי שבאמת צריך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!