דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

עד היהודי האחרון, ברקוד לזיכרון

ולדה שימנובסקי היא המעצבת הזוכה בתחרות "יד ושם" לכרזה הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה. בכרזה, המזכירה ברקוד, ביקשה שימנובסקי, "להביא לידי ביטוי את הקושי בתיאור מילולי ובסיפור השואה ואתגר שימור זיכרונה לדורות הבאים"

"מעצבים זיכרון" - הכרזה הזוכה בתחרות עיצוב הכרזה הממלכתית תשפ"א (2021)
"מעצבים זיכרון" - הכרזה הזוכה בתחרות עיצוב הכרזה הממלכתית תשפ"א (2021)
אורן דגן

הכרזה שעיצבה ולדה שימנובסקי (33, ראשון לציון) היא הזוכה בתחרות "יד ושם" לכרזה הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"א. התחרות נערכה השנה תחת הכותרת "עד היהודי האחרון – שמונים שנה לתחילת ההשמדה".

במינימליזם הוויזואלי  של הכרזה, המזכירה ברקוד, ביקשה שימנובסקי, כפי שכתבו השופטים, "להביא לידי ביטוי  את הקושי בתיאור מילולי ובסיפור השואה ואתגר שימור זיכרונה לדורות הבאים".

"הכרזה", כתבו בנימוקיהם, "מעבירה את הביטוי 'עד היהודי האחרון' תהליכי דילול והשטחה כדימוי למהלכו של הזיכרון לאורך השנים". האותיות שהולכות ונמשכות כלפי מטה, הופכות לקווים צפופים המדמים כותונת פסים, גדר, יער עצים, או ברקוד, "בכך הם מעניקים ממשות ויזואלית לשאיפה להשמיד את כל העם היהודי ולדרכים השונות בהן השמדה זו נעשתה עד שהגיעה לשלבה האחרון התעשייתי… הכרזה מסמלת קריאה לעם היהודי, למצוא, לתעד, להנציח ולזכור את קורבנות השואה, כל אדם, עד הנספה האחרון".

ממדעים לעיצוב גרפי

המעצבת הזוכה, ולדה שימנובסקי, בוגרת תואר שני בביולוגיה מולקולרית מאוניברסיטת בר-אילן, שהחלה לעסוק רק בשנה האחרונה בעיצוב גרפי,  עלתה לארץ ב-1996 מאוקראינה יחד עם אמה, מרגריטה ז"ל, וגדלה בשכונה ב' באשדוד. סבה, נוסין דיין ז"ל, שרד את השואה עם  הוריו ומשפחתו המורחבת בגטו ז'מרינקה שבאוקראינה.

"השואה מסרבת להפוך להיסטוריה"

"יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום של זיכרון אישי וקולקטיבי", אמרו מארגני התחרות, שזו לה השנה ה-12, "יום של הנצחה ושל אזהרה מפני הפוטנציאל ההרסני הטמון באנושות", כדברי ההיסטוריון פרופ' ישראל גוטמן, ניצול שואה בעצמו, "השואה מסרבת להפוך להיסטוריה".

בוועדת השיפוט היו חברים: יקי מולכו, מעצב; פרופ' מרב סלומון, ראש תחום אנימציה בחוג לעיצוב תקשורת חזותית, בבצלאל; שאול פטל, מרכז ההסברה; פרופ' תמיר שפר, ראש המחלקה לתקשורת חזותית HIT חולון; פרופ' טרי שרויאר, מרצה בכירה ויצ"ו חיפה; ובעלות תפקידים שונים מ"יד ושם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!