דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

ניצן הורוביץ ל׳דבר׳: ״זה שבנט הציג תכנית כלכלית עוד לא אומר כלום. גם לנו יש תכנית כלכלית״

בראיון עם השבעת הכנסת ה-24 אומר יו״ר מרצ: ״אם מפלגות ימין יביאו גישות כלכליות קיצוניות זה לא יעבוד בקואליציה משותפת״

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, שר הבריאות ניצן הורוביץ והשר לפיתוח אזורי עיסאווי פריג' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, שר הבריאות ניצן הורוביץ והשר לפיתוח אזורי עיסאווי פריג' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

״אם מפלגות ימין יביאו גישות כלכליות קיצוניות זה לא יעבוד״, אומר ניצן הורוביץ, יו״ר מרצ ל׳דבר׳ על האפשרות להקמת קואליציה בראשות בנט ולפיד. ״יש דברים כלכליים חברתיים שאנחנו לא נסכים להם״.

מה לא תסכימו לקבל?
״למשל עוד קיצוץ בשירות הציבורי, או עוד הפרטה, או פגיעה בזכות ההתאגדות של עובדים. כל הדברים האלה הם מסוכנים ובעייתיים מאוד״.

הורוביץ מוביל את מרצ בבחירות השלישיות ברציפות בשנתיים. למרות הדיבורים על בחירות חמישיות, אמירותיו של הנשיא בדבר היעדר אפשרות להקים ממשלה והענקת המנדט לנתניהו; הוא עדיין מאמין שאפשר להקים קואליציה חלופית.

״אני חושב שיש אפשרות להרכיב ממשלה בצד שלנו. זה יחייב מהלכים אמיצים מצד כולם. זה יחייב מנגנון של הסכמות. זה לא פשוט. יש פערים מאוד גדולים. אידיאולוגים. אבל אנחנו מוכנים ללכת לזה למרות הפערים, בגלל שהמשך המצב הקיים הוא בלתי נסבל בעינינו״.

תהיו מוכנים לשבת בממשלה שמיישמת את רעיונות הימין הכלכלי?
״הרעיון הוא להקים ממשלה עם נציגי מפלגות מהשמאל, המרכז והימין. זאת הדרך היחידה כנראה להקים ממשלה חדשה ולשלוח את נתניהו לאופוזיציה ולמשפט שלו. כך יוכל להתחיל איזה תהליך של תיקון במדינה.
״ברור שבממשלה כזו יצטרכו להיות הרבה פשרות, כולם יצטרכו לגלות הרבה גמישות, ומדובר בכל הצדדים. זה כולל את כולם״.

על מה תהיו מוכנים להתפשר?
״אנחנו עוד לא מוכנים להתפשר על שום דבר. זה שבנט הציג תכנית כלכלית עוד לא אומר כלום. גם לנו יש תכנית כלכלית. הוא גם תומך בסיפוח, אז אנחנו נסכים? ברור שלא.
״אם הם יחזיקו בכל עמדות המפתח בממשלה, וזו תהיה אפילו ממשלת ימין עוד יותר מזו של עכשיו, או יעשו פה איזה מדיניות כלכלית אכזרית, לא נסכים. זה לא צ׳ק פתוח שנותנים פה למישהו. אבל אנחנו כן מבינים שצריך חיבור גם עם מפלגות מהצד השני, לא בכל מחיר״.

הכנסת הנוכחית תצטרך להחליט על עתיד החל״ת. ביוני הוא אמור להסתיים. מה עמדתכם בנושא?
״יהיה צריך להאריך את זה. אנחנו כמובן רוצים שכמה שיותר אנשים יחזרו לעבודה, אבל מדובר במאות אלפים, זה לא ריאלי שכולם יצליחו לחזור לעבודה תוך 3 חודשים, אז כדי למנוע מצב קשה ביותר יצטרכו להאריך את החל״ת.
״אבל, במקביל צריך לעשות מאמץ אמיתי לעודד תעסוקה ולהחזיר אנשים לעבודה מה שלא נעשה עכשיו בכלל.
״בכל השנה האחרונה, הממשלה נתנה את הפלסטר הזה של דמי האבטלה והחל״ת, זה היה חיוני, אבל במקביל לא נעשו שום השקעות במנופי צמיחה, לא היתה שום תכנית לאומית להחזרת מובטלים לעבודה, לא היתה שום פעילות של הרחבת המגזר הציבורי, שזה הפתרון. הסתפקו רק בתמיכות האלה, שגם זו לא משכורת מלאה. זה לא מצב בריא שאתה יכול להמשיך אותו לנצח. אבל כרגע, בנסיבות האלה, יצטרכו להאריך את זה״.

תתמכו בהארכה של זה גם אם לא תהיו בממשלה?
״אני לא יודע. זו עמדה עקרונית. קשה לי לומר. הממשלה הנוכחית מתנהלת ברמה הכלכלית בצורה נוראית, וזו עוד סיבה טובה להחליף אותה. אין שום מדיניות כלכלית. אין שום חשיבה כלכלית לטווח בינוני אפילו. זה הכול שלוף כזה מהשרוול. אין אפילו מסגרת תקציב. זה ברדק מוחלט, ואנשים לא מבינים אפילו כמה נזק זה גורם״.

תהיו מוכנים לשבת עם רע״ם? מצד אחד מפלגה שמדברת על השתלבות ומצד שני מפלגה איסאלמיסטית ונגד זכויות להט״ב?
״יש כוחות כאלה, כוחות שמרניים, בכל חברה. גם בחברה הערבית. כמו שיש בחברה היהודית. אנחנו לא מפלגה דתית, אנחנו מפלגה פתוחה, שומרת על פלורליזם, והייתי רוצה שכמה שיותר אנשים וכוחות במדינה יהיו בכיוון שלנו ובראש שלנו, אבל יש גם תנועות כאלה. זה מייצג פלח מסוים, אני מקווה שלא את הרוב״.

מה אתה אומר על איך שהתקבל רוצח החייל משה תמם כגיבור, אתמול בבאקה אל גרביה?
״אני מגנה את זה, אני חושב שזה לא ראוי. אנחנו נגד אלימות. לא צריך להלל אנשים שהורשעו במעשי רצח, חבלה וכד׳. וחבל מאוד שזה קורה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!