דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

הבמאי ניסן כץ: ״גיליתי שלא מעט מוסלמים עזרו ליהודים בשואה״

הסרט "לעולם לא נשכח", העוסק בשואה ובחברה הערבית, ישודר הערב בשפה הערבית, אך מיועד גם לקהל יהודי | ״בתחקיר שעשיתי הבנתי שחוץ ממספר פרקים בהיסטוריה, רוב הצעירים הערבים לא יודעים הרבה״

כרזת הסרט "לעולם לא נשכח" של ניסן כץ (עיצוב: עוז ירושלמי)
כרזת הסרט "לעולם לא נשכח" של ניסן כץ (עיצוב: עוז ירושלמי)
יניב שרון

ניסן כץ, במאי הסרט ״לעולם לא נשכח״, על השואה והחברה הערבית, שישודר השנה לראשונה (רביעי וחמישי, מַכַּאן 33), מספר שמבחינתו, אחד מרגעי השיא ביצירת הסרט הוא התיעוד של מפגש בין נערות דרוזיות מדלית אל כרמל עם ניצולת שואה.

״אחרי העדות, שורדת השואה שאלה את הצעירות, 'למה זה מעניין אתכן?' הצעירות ענו לה 'כי אנחנו חיים אתכם וחייבים להכיר אתכם כדי שנצליח לחיות יחד בצורה טובה, אתם שכנים שלנו אתם חלק מאתנו'. זה ריגש אותי, ובייחוד הדיון שהתרחש לאחר מכן. ברגע שבאמת מקשיבים לסיפור ולכאב, באופן טבעי מרגישים אמפתיה״.

ניסן כץ (צילום: איאד פאדל)
ניסן כץ (צילום: איאד פאדל)

כץ, יוצר סרטים דוקומנטריים כבר 20 שנים, מספר שהוא מעולם לא יצר סרט על השואה. ״אני יוצר סרטים דוקומנטריים על סוגיות בחברה הישראלית. עשיתי סרטים על החברה הערבית, על הכדורגל בחברה הערבית, על נערים בכפרים לא מוכרים בנגב. המשפחה מהצד שלי נספתה בשואה, ועניין אותי מה יודעים בחברה הערבית על השואה״.

הוא הופתע מהפער בין הידע שלו אודות השואה לבין ידיעותיהם של בני הנוער והצעירים בחברה הערבית. ״בתחקיר הבנתי שחוץ ממספר פרקים בהיסטוריה, רוב הצעירים הערבים לא יודעים הרבה. יש סטיגמה על כך שהמוסלמים עזרו לנאצים בשואה. גיליתי שיש לא מעט מוסלמים שעזרו ליהודים בשואה. יש סיפורים באלבניה על כפרים שלמים שהחביאו יהודים וסיכנו את חייהם בשל כך. גם לערבים זה יוצר טוויסט בעלילה בין שתי הדתות״.

במהלך העבודה על הסרט, מצא כץ שלצד חוסר הידיעה יש גם אנשים שפועלים לשנות את המצב. ״יוסף חדאד שמופיע בסרט, שירת בצה״ל, שם הוא נחשף לשואה והחליט לגשר על הפער הזה. הוא לקח את זה למקום שההכרות עם השואה, בשני העמים, תעזור להבנה ביניהם.

"נזיר מג'לי מספר בסרט על מסע שיזם לאושוויץ עם אנשי דת ותרבות על מנת שהחברה הערבית תבין יותר את השואה ותבין את הכאב ואת החברה היהודית. ההבנה הזו יכולה לקרב בין שני העמים. הבנה והכרה בכאב, אמפתיה, יכולות לחבר. הסרט נועד לקהל הערבי כדי לחבר אותו רגשית לסיפור, דרך חמלה, ולא בדרך פוליטית. אני מקווה שהסרט יגיע גם לקהל שאינו דובר ערבית״.

מתוך סרטו של ניסן כץ "נזכור ולא נשכח"
מתוך סרטו של ניסן כץ "נזכור ולא נשכח"

במהלך הסרט כץ חווה גם רגעים קשים ואכזבות. ״ניסיתי לראיין מספר דמויות מהחברה הערבית. קיוויתי שהם יבינו שהשואה היא אירוע יוצא דופן, מעל ליריבות הפוליטית והיומיומית. אבל היו מספר אנשים שאמרו שהם לא מוכנים להתראיין כי פחדו מהתגובה של החברה הערבית להשתתפות שלהם בסרט שמדבר רק על הכאב היהודי״.

הסרט ישודר בערוץ מַכַּאן 33 ביום רביעי ה-7.4 בשעה 21:30 וביום חמישי ה-8.4 בשעה 18:00

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!