דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

המובילים מאיימים להשבית את נמל אשדוד: "הנהגים הפכו בני ערובה ואין להם איך לסיים את ההובלות"

עומס העבודה בנמל ומחסור בשטחי פריקה למכולות מייצרים תור ארוך של אוניות הממתינות להיכנס לנמלים, שיבושים בפעילות של חברות ההובלה, ופוגעים ביבוא ובייצוא

נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock)
נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פקק אניות סותם את נמלי ישראל, אלפי מכולות ריקות תופסות את כל שטחי האחסון, הנמלים לא מקצים לאניות שכן נכנסות זמן מספיק להעמסת מכולות ריקות והיבוא והיצוא של ישראל משובשים. גבי בן הרוש, איגוד המובילים: "הפעילות תושבת אם נרצה או לא. אין איפה לפרוק מכולות ריקות". 

כשהתור מחוץ לנמלי ישראל מסתכם ביותר מ-40 אניות בכל רגע נתון שמחכות להיכנס לנמל כדי לפרוק ולהעמיס סחורה, קווי ספנות מסוימים כבר החליטו לדלג על כניסה לנמל בישראל, מה שיוצר קשיים לוגיסטיים רבים ליבואנים וליצואנים.

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים קורא לנהגי המשאיות להשבית את הפעילות בנמל אשדוד ביום חמישי, לאור תנאי עבודה בלתי נסבלים. בשיחה עם 'דבר' הוא אומר כי "נהג מעמיס סחורה בנמל, פורק אותה אצל הלקוח, ואין לו מה לעשות עם המכולה הריקה. הנמלים לא רוצים לקבל אותן והמסופים מלאים עד אפס מקום".

לפי נתוני רשות הנמלים שיא הפריקה בטונות בנמלי ישראל הושג ב-2018, עם 58.7 מליון טונות, לעומת 57.4 בשנת 2020. עם זאת, העומס בנמל אשדוד הגיע לשיא של כל הזמנים ב-2020 כשנפרקו בו 1.58 מיליון מכולות, כולל יממה אחת בה נפרקו יותר מ 5,000 מכולות. בחודשיים האחרונים העומס רק הולך ומתגבר.

אניות מדלגות על עגינה בישראל

במכתב לשרת התחבורה מירי רגב (הליכוד), בחתימה יורם זבה, נשיא לשכת הספנות; גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים; ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים; ועו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, נכתב: "בשבועות האחרונים אנו חווים עומס חריג בנמלי הים התיכון, כשמטענים לא מועמסים ונפרקים בפרק זמן סביר. משמעות העיכובים הינה פגיעה בקבלת סחורות, מוצרים וחומרי גלם, פגיעה במוניטין היצוא הישראלי, פגיעה בכושר הייצור ותשלומים עודפים המושתים על בעלי המטענים".

לפי בן הרוש, הבעיה מחולקת למספר צווארי בקבוק: "בנמלים אין די ידיים עובדות כדי לאייש את כל המנופים. התוצאה היא שספינה שפורקת כאן 2,000 מכולות, מעמיסה אולי אלף. חברות הספנות הזמינו אניות רק בשביל להעמיס מכולות ריקות, אבל לנמלים לא היה 'חלון' זמן מספיק עם די צוותי העמסה שמאפשר להם העמסה מלאה, אז האוניות נסעו בלי להעמיס את המכולות שתוקעות את הנמל. חברות הספנות מעדיפות להעמיס את המכולות לייצוא, והמכולות הריקות נשארות בארץ. סוכני האניות התחילו להגיד לנו שידלגו על ישראל כי המצב בנמלים כאן הוא בלתי נסבל".

גבי בן הרוש: "הפעילות תושבת אם נרצה או לא. אין איפה לפרוק מכולות ריקות" (צילום: אלבום פרטי)
גבי בן הרוש: "הפעילות תושבת אם נרצה או לא. אין איפה לפרוק מכולות ריקות" (צילום: אלבום פרטי)

השיבוש משפיע לא רק על יבוא על גם על מפעלים מייצאים. בחברת חיפה כימיקלים המייצאת דשנים ממפעל במישור רותם לעשרות מדינות בעולם, לא הצליחו לייצא סחורה לאחר שאוניה שהייתה אמורה להיכנס לנמל החליטה לוותר על ההמתנה הארוכה.

בתגובה לעומס חברת נמלי ישראל פתחה את המסוף באשדוד מחדש וכעת פותחת מסוף גם בחיפה. לדברי בן הרוש, הפתרון שהספיק לפני שנה כבר לא מספיק עכשיו. "המסוף שנפתח באשדוד התמלא תוך שבוע באלפי מכולות וגם הוא כבר סתום. בחברת נמלי ישראל אומרים לי שאין להם עוד שטחים עם אספלט לפריקה, אבל צריך לחשוב באופן יצירתי".

בן הרוש מציע מספר פתרונות. לדבריו, הנמלים עמוסים בחניוני מכוניות חדשות, שמושכרים בזול ליבואנים כדי שישמרו על הרכבים המיובאים בסטטוס של 'רכב חדש' (יציאה מהנמל מחייבת רישום של הרכב). לשיטתו אפשר להעביר אותם לחניונים אחרים, דוגמת החניונים סביב נתב"ג, שתפוסתם נמוכה מאוד כעת, ולפנות שטחים לפריקת מכולות, אותן ניתן לערום גם ב5 קומות זו על גבי זו. "אלו רציפים של הציבור, הם צריכים לשמש את המשק, לא רק את יבואני הרכב".

פתרונות נוספים הם תגבור המשמרות בנמלים עצמם, כך שאניות יוכלו להעמיס יותר מכולות בצאתן מישראל. "את אלפי המכולות שנתקעו בישראל צריך גם בתכנון של תנועת האניות בעולם. אבל זה לא שצריך עצות ממני, המדינה צריכה לתת פתרון. עוד מעט יפתחו עוד 2 נמלי מכולות בישראל בחיפה ובאשדוד. איפה ישימו את כל המכולות? הנהגים הפכו בני ערובה שנתקעים עם המכולה על המשאית ואין להם איך לסיים את ההובלות".

תגובת משרד התחבורה: "בעקבות העומס בנמלים מנכ״ל משרד התחבורה קיים ישיבה עם יושבי הראש והמנכ"לים של נמלי חיפה אשדוד וחברת נמלי ישראל. סוכמו דרכי פעולה להפחתת העומס שנוצר עקב גידול חד ביבוא סחורות לארץ לאור חשש היבואנים מעליית מחירי הסחורות בהמשך למשבר הקורונה".

תגובת נמל חיפה: "אל מול הביקוש הגבוה, אנו מנהלים את העומס באחריות ותוך ניצול מיטבי של המשאבים. במהלך החג וחול המועד הצלחנו להיענות לחלק ניכר מהביקושים. אנו מודים לכל מי שבוחר לקבל את שירותנו, ומחויבים לעשות את המיטב".

תגובת נמל אשדוד: "חברת הנמל פועלת בכל האמצעים הקיימים בידיה, בכדי לתת מענה לביקושים החריגים ולספק את השרות המיטבי לכלל לקוחותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!