דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לאחר מאבק, המטהרות בבית העלמין בכרמיאל יזכו לתנאים סוציאליים

המטהרות בבית העלמין בכרמיאל עבדו בלי חופשות ודמי הבראה: ״אנחנו מקבלות קריאות בכל שעה של היום, פוגשות גם דברים קשים מאוד. ביקשנו לשפר מעט את התנאים״

חדר הטהרה בבית העלמין (צילום: Ariel Palmon / ויקימדיה)
חדר הטהרה בבית העלמין (צילום: Ariel Palmon / ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שלוש המטהרות בבית העלמין בכרמיאל עובדות כבר שנים בתנאי שכר בלתי נסבלים ובאפליה לעומת המטהרים הגברים. בעקבות מאבק שניהל מרחב כרמיאל בהסתדרות, בשבוע האחרון הן הוכרו לראשונה כמי שחוקת העבודה ברשויות המקומיות חלה עליהן, כך שתנאי העבודה שלהן ישתוו לאלה של הגברים והן יקבלו את כל הזכויות המגיעות להן.

"ביקשנו לשפר מעט את התנאים שלנו, כי אנחנו עובדות מאוד קשה" סיפרה לדבר אחת המטהרות, שביקשה לשמור על עילום שם. "הגעתי לעסוק בטהרה אחרי שאימי עליה השלום נפטרה. נכנסתי לחדר הטהרה ומאוד התרגשתי. רציתי לקחת גם כן חלק במצווה, ומאז אני עובדת בזה כבר מספר שנים".

העבודה קשה, פיזית ורגשית, וכוללת את הרמת גופת הנפטרת, רחיצת כל איבר מאבריה בנפרד ואחרי כן יציקת 9 קבין מים על כולה. התהליך כולו נעשה בחרדת קודש תוך תפילות והקפדה קלה כמחודה בשמירה על כבוד הנפטרת. "אנחנו מקבלות קריאות בכל שעה של היום. בלילה, במוצאי שבת, בערב חג. עוצרות הכל ומגיעות. כל הזמן בהיכון. פוגשות גם דברים קשים – נשים שנפטרו אחרי ניתוח ומגיעות עם התפרים, נפגעות מתאונות דרכים, קורבנות רצח. אלה דברים קשים שנשארים איתך".

"זו עבודה שאני עושה בשמחה, כי אני יודעת שאני עושה ככה חסד עם הנפטרים" היא מספרת, אך מוסיפה שאת העיסוק שלה כמטהרת היא שומרת בסוד, אפילו ממשפחתה הקרובה. "זו מצווה שאנחנו שומרות קרוב אל ליבנו".

העובדות פנו להסתדרות מרחב כרמיאל באמצעות בת שבע פחימה, יושבת ראש ועד העובדים של המועצה הדתית בכרמיאל והועד הארצי של הבלניות. את פניהן קיבלה מזכירת האיגוד המקצועי מזל הקש שומרון. "יושבות מולי נשים חרדיות מבוגרות, בסוף גיל השישים, שעושות עבודת קודש. הן מספרות לי על העבודה הקשה שהן עושות ובסופו של דבר מראות לי את תלוש השכר. לא האמנתי למראה עיני" סיפרה הקש שומרון לדבר.

"התלוש כולל סעיף אחד של 120 שקלים 'פר גופה' שהן שוטפות. אפילו זכויות קוגנטיות שמגיעות להן, כמו חופשות, דמי הבראה ומחלה, דמי חגים – הן לא קיבלו. על זמנים שנדרשו לחכות בבית העלמין להגעת הגופה, לפעמים שעות – לא קיבלו שכר. שלא לדבר על זכויות שאמורות להגיע להן כעובדות מועצה דתית כמו קרן הבראה".

"פניתי למועצה הדתית ודרשתי שיחילו עליהן את הוראות חוקת העבודה. הבהרתי שזה נושא שאנחנו מוכנים גם להיאבק עליו ולהגיע לבית דין במידת הצורך. לשמחתי ראש המועצה הדתית גילה נכונות לקדם זאת, ובמהלך השנה החולפת ניהלנו הידברות כשבדצמבר האחרון יצא מכרז ונעשה ההליך הפרוצדורלי לקלוט את העובדות באופן מסודר".

כתוצאה מקליטתן, נקבע לעובדות היקף משרה קבוע של 25% שיקנה להן ביטחון תעסוקתי, והן עתידות לקבל תוספות שכר ותנאי עבודה בהתאם לזכויות העובדים במגזר הציבורי. מעתה הן יתוגמלו על שעות כוננות חודשיות, יקבלו תוספת שכר בגין עבודה בסביבה רטובה, שכר בסיס ותוספת שיקלית בגין כל רחיצה שיבצעו.

"זו אמנם קבוצת עובדות קטנה, אך כזו שעושה עבודת קודש, ואני גאה מאוד בהישג הראשוני החשוב הזה שהצלחנו להביא" אמר לדבר יו"ר מרחב כרמיאל בהסתדרות יואב קליין. "אני מברך את העובדות ומחזק את ידיה של מזל הקש שומרון שלוותה את המהלך התקדימי הזה שאני מקווה שיאומץ במקומות נוספים בישראל. אני מודה גם לשאול פרץ יו"ר המועצה הדתית על שיתוף הפעולה".

"הצלחנו ליצור פה תקדים משמעותי ביותר, כי רבות מהמטהרות ברחבי הארץ מועסקות בתנאי ניצול, ולעיתים אפילו בהתנדבות" אמרה לדבר בת שבע פחימה, והודתה  אף היא ליו"ר המועצה הדתית כרמיאל ולאנשי מרחב כרמיאל בהסתדרות. "אלה עובדות שבעבר יכלו שלא לקבל משכורת בכלל במשך שבועיים או שלוש אם לא היו רחיצות. עכשיו תהיה להם הכנסה קבוע, הן יקבלו שכר. זה מרגש ואני מקווה שמקומות נוספים ילכו בעקבותנו. זה חשוב לדעת שלעובדות חרדיות יש כתובת ויש למי לפנות בהסתדרות. זה ציבור שבעבר לא היו מתייחסים אליו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!