דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בתקופת הקורונה, האנטישמיות עברה לרשת

מספר האירועים האנטישמיים בעולם ירד ב-2020 בשל הגבלות הקורונה, כך לפי דו"ח האנטישמיות | במקביל, לבשה שנאת היהודים צורות חדשות ומדאיגות | עורכת המחקר: "האשמת יהודים ביצירתו ובהפצתו של וירוס הקורונה הייתה המוטיב המרכזי"

קריקטורה של שער הכניסה לאושוויץ ועליו המילים "החיסון משחרר", במקום "העבודה משחררת" (קרדיט: דינה פורת)
קריקטורה של שער הכניסה לאושוויץ ועליו המילים "החיסון משחרר", במקום "העבודה משחררת" (קרדיט: דינה פורת)
יניב שרון

מספר האירועים האלימים על רקע אנטישמי בעולם ירד מ-456 (2019) ל-371 (2020), כך לפי דו"ח האנטישמיות שמפרסם היום (רביעי) מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם הקונגרס היהודי האירופי.

במקביל, חל זינוק של מעל 20% במספר הכולל של חילולי בתי הכנסת, בתי הקברות והשחתת האנדרטאות לשואה ברחבי העולם. מקומות אלה היו סגורים או לא מוגנים בשל הסגר, והפכו לטרף קל עבור בריונות אנטישמית. לפי הדו"ח, מספר האירועים מסוג זה עלה מ-130 ב-2019 ל-159 ב-2020.

במקביל, אירועי אנטישמיות אחרים דווקא נהפכו לנדירים יותר. מלבד הירידה המוזכרת באירועים האלימים, גם הפגיעות הפיזיות ירדו מ-170 ב-2019 ל-107 ב-2020, וגם הפגיעות ברכוש פרטי ירדו מ-130 ב-2019 ל-84 ב-2020.

האנטישמיות פוחתת בעולם הממשי, אבל גואה בזה הווירטואלי

אחת המגמות המדאיגות שעליהן מצביע הדו"ח הוא הפניית אצבע מאשימה כלפי היהודים (האשמים כביכול באסון שפקד את העולם), שבאה לידי ביטוי בהחמרה בהתבטאויות בוטות ואנטישמיות ברשת. בארצות הברית לבדה נרשמו 200 אירועים אנטישמיים בזום (Zoom Bombing).

תופעה נוספת שצמחה השנה היא מעבר של קבוצות אנטישמיות מהרשתות הגלויות לרשת האפלה (דארקנט). המעבר מסביר את הירידה במספר ההתבטאויות האנטישמיות ברשתות הגלויות: רבות מהן עברו לרשת שבה אין פיקוח והגבלות.

הדו"ח מסתמך על אלפי דיווחים ממוקדים שונים בעולם שהתקבלו במהלך שנת 2020 ברשת הבינלאומית שהוקמה על ידי מרכז קנטור לפני שנים אחדות, ובה כ-60 משתתפים ששולחים מידע שוטף על אנטישמיות בעולם.

קריקטורה שמשווה בין נגיף הקורונה לבין העם היהודי (קרדיט: דינה פורת)
קריקטורה שמשווה בין נגיף הקורונה לבין העם היהודי (קרדיט: דינה פורת)

"המציאות בימי הקורונה הכתיבה את אופיה ואת ממדיה של האנטישמיות בשנת 2020", אמרה פרופ' דינה פורת, עורכת המחקר וראש מרכז קנטור. "דעות קדומות, אמונות טפלות, פחדים קמאיים ותיאוריות הזויות צפו ועלו על פני השטח. האשמת יהודים וישראלים ביצירתו ובהפצתו של וירוס הקורונה, Judeovirus, הייתה המוטיב המרכזי בביטויים האנטישמיים, והיא נובעת מפחד עמוק מפני דמות היהודי והישראלי כמפיץ מחלות בעבר ובהווה".

למי צלצלו הפעמונים

בספרו "מזימה נגד אמריקה" משרטט פיליפ רות’ דיוקן בדיוני של החברה האמריקאית בתרחיש שבו המועמד הרפובליקני והאנטישמי צ’רלס לינדברג היה נבחר לנשיא. הספר עוקב אחר קורותיה של משפחה יהודית תחת מדיניותו האנטישמית של הנשיא הנבחר. הספר וסדרת הטלוויזיה שהופקה בעקבותיו עוררו את השאלה האם דבר כזה באמת יכול לקרות באמריקה.

ב-27 באוקטובר 2018 נשמעו פעמוני האזעקה בדמות מעשה הטבח בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג, פנסילבניה. כשנה לפני כן, במהלך צעדה ניאו-נאצית בשרלוטסוויל, וירג'יניה, קראו המפגינים: "לא ניתן ליהודים להחליף אותנו". ב-27 באפריל 2019 קרה אירוע ירי בבית הכנסת בפאווי בקליפורניה.

לדעת בארי וייס, כותבת הספר, "כיצד להילחם באנטישמיות", הקהילה היהודית בארצות הברית נוטה להכחיש את האנטישמיות, למרות עלייה במספר האירועים האנטישמיים בארה"ב בשנים האחרונות (עד 2019). הדבר נובע לדעתה מהרצון לשמר את הדימוי המיטיב של ארצות הברית, שהיה מבוסס במשך שנים רבות.

"תיאוריות קונספירציה נפוצות בעיתות סערה, ואנו בזמנים סוערים מאוד", אמרה וייס בראיון בתכנית "פיירינג ליין", והוסיפה שהאנטישמיות היא תיאוריית הקונספירציה האולטימטיבית, כי שימשה בכל עת לכל דבר ולכל צד במאבק.

היא טוענת שלמרות אהדתו לישראל, השפה שבה השתמש נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, העבירה מסרים אנטישמיים, כמו אמירתו ש"היהודים אוהבים את כספם ולכן לא יבחרו בדמוקרטים".

איתותים אלו, לטענתה, הכשירו את העלייה במספר התקריות האנטישמיות. אמירה זו עשויה לשמש הסבר לנתוני הליגה נגד השמצה, שלפיהם היו יותר אירועים אנטישמיים, אבל מספר מספר האנשים התומכים בדעות אנטישמיות מובהקות לא עלה.

גם השמאל האמריקאי נגוע באנטישמיות

וייס אינה חוסכת שבטה גם מהשמאל האמריקאי. לטענתה, הוא לוקה באנטישמיות מתוחכמת יותר, המסווה עצמה כהתנגדות לציונות. בשם הביקורת על מדיניותה של ישראל, מכחישים גורמים בשמאל האמריקאי את זכותה של ישראל להתקיים.

במאמרה באתר "טאבלט" כותבת וייס שהתמיכה באנטי-גזענות מכחישה את ההבדלים בין קבוצות שונות וכך מסמנת קבוצה השומרת על ייחודה כגזענית. אם כך היהודי האמריקאי התומך בשמאל נקלע בין הפטיש לסדן. השמאל האמריקאי דורש מהיהודי האמריקאי התומך בערכי השמאל לוותר על זהותו היהודית בשם המאבק בגזענות.

וייס קוראת לבני קהילתה היהודים האמריקאים להתעורר, להכיר בכך שיש אנטישמיות הן בימין והן בשמאל האמריקאי, ולהילחם בה.

לקריאת הדו"ח המלא

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!