דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

הסיוע לניצולי השואה הורחב, אבל תקציבים שהוקצו להם לא הגיעו לשטח

דו"ח המרכז להעצמת האזרח מצביע על יישום חלקי של החלטת ממשלה בנושא שיפור הסיוע לניצולים: 21 מיליון שקלים ממשרד הרווחה לא הועברו לרשויות המקומיות, וצוות תיאום ממשלתי חדל להיפגש

צעדה למען שיפור תנאי חייהם של ניצולי השואה (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)
צעדה למען שיפור תנאי חייהם של ניצולי השואה (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)
אסף צבי

למרות שיפור ניכר במיצוי הזכויות של ניצולי שואה, חלק מהתקציבים שהוקצו להם עדיין אינם מגיעים לייעודם ורבים מהם חיים בעוני – כך עולה מדו"ח שפרסם השבוע המרכז להעצמת האזרח. מהדו"ח, הסוקר יישום החלטת ממשלה מ-2018  והחלטות קודמות, עולה כי 70% מהתקציב שיועד לרשויות המקומיות עבור סיוע לניצולי השואה לא נוצל. בנוסף מצביע הדו"ח על תיאום חלקי בין משרדי הממשלה השונים העוסקים בזכויות ניצולי השואה.

לפי נתוני הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר, בישראל חיים כיום 174,500 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה, 83% מהם בני למעלה מ-80.

החלטת הממשלה להרחבת הסיוע יושמה באופן חלקי

הדו"ח של המרכז להעצמת האזרח מתמקד בהחלטת הממשלה מס' 1663, שעוסקת ב"מיצוי זכויות, מינוי מתכלל ושיפור המענים לניצולי שואה". ההחלטה התקבלה במרץ 2018, לאחר פרסום דוח מבקר המדינה ובהמשך להחלטה מ-2012, "על מנת לשפר את התיאום בין משרדי הממשלה בנושא הטיפול בניצולי השואה, וכדי לקדם את הגעתם של המשאבים הרבים שמשקיעה הממשלה בנושא ליעדם״.

מהדו"ח עולה כי מרבית סעיפי ההחלטה יושמו: 5 מתוך 8 סעיפים ביצועיים יושמו במלואם, 1 יושם באופן חלקי ו-2 לא יושמו כלל.  למרות זאת מציינים מחברי הדו"ח כי "תכלית ההחלטה טרם הושגה". כדוגמה הם מציינים ממצא מדו"ח מבקר המדינה לפיו שיעור הנזקקים להבטחת הכנסה מתוך ניצולי השואה הזכאים למענקים עלה מ־%67 בשנת 2017, ל־%70 בשנת 2019.

צוות התיאום הבין משרדי פעל במשך שנה, והפסיק להיפגש

במרכז להעצמת האזרח מצביעים על שני חסמים מרכזיים ביישום ההחלטה. האחד הוא "אנמיה ניהולית": צוות בין משרדי שקם מכוח ההחלטה חדל להיפגש באופן קבוע לאחר כשנה מיום הקמתו, והוא אינו מדווח על אודות הטיפול הממשלתי בניצולי שואה לממשלה או לצוות השרים לעניין התגמולים וההטבות מדי שנה, ביום הניצחון על גרמניה הנאצית) 9 במאי(, כפי שהוגדר בהחלטה.

הצוות הממשלתי בראשותו של סגן שר האוצר ובהשתתפות כלל הגורמים המפורטים בהחלטה הוקם כשבועיים לאחר קבלתה במרץ 2018, ונפגש במתכונת רחבה שש פעמים עד סוף 2019. בהתאם להחלטה, הוצג בפניו מיפוי של המענים והשירותים הניתנים לניצולי שואה על ידי המשרדים השונים, וחבריו דנו בחסמים ובקשיים בתיאום בין המשרדים. בנוסף הוצג לחברי הצוות דו"ח על מצב הטיפול בניצולי השואה ברשויות המקומיות. עם זאת, על פי דוח המבקר הצוות לא המשיך להיפגש בתום שנה מהקמתו, וישנה אי וודאות לגבי המשך עבודתו.

21 מיליון שקלים לא הועברו לרשויות המקומיות

החסם השני הוא תת ביצוע תקציבי. ההחלטה קבעה כי משרד העבודה והרווחה יתקצב את הרשויות המקומיות אשר יפעלו בקרב ניצולי השואה בתחומן, אך רק 30% מתקציב זה יושם. ביולי 2018 הקצה המשרד לנושא 10 מיליון שקלים, וב-2019 הוקצו 20 מיליון שקלים. לפי הדו"ח הם הועברו רק בתחילת יוני של אותה השנה, ובעקבות זאת רשויות רבות הקפיאו את פיתוח השירותים במחצית הראשונה של השנה. כלומר, בסך הכל בשתי השנים יצאו כ-9 מיליון שקלים בלבד מתוך 30 מיליון שקלים.

מבצע מיצוי זכויות הוביל לתוספות כספיות ל-5,000 ניצולים

פעולה שביצעה הממשלה ששיפר את מצבם של ניצולי השואה הוא מבצעי מיצוי זכויות שערכו הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, והמשרד לשוויון חברתי. הרשות  פרסמה את המבצע בתקשורת, תגברה מענה לקהל, הרחיבה את תחומי השירות לניצולים, ביססה נקודות שירות חדשות בחיפה ובתל אביב ועוד. הפנייה לניצולים נעשית תחילה במכתב אישי, לאחר מכן בשיחת טלפון ולבסוף בהגעת נציג שטח של הפרויקט לכתובת הניצול. לפי דיווח של הרשות למרכז ביוני 2019, התקיימו עד כה למעלה מ-32,000
ביקורים בבתי הניצולים. 

לפי הדיווח השנתי על יישום ההחלטה שפורסם ביולי 2020, התכנית סייעה להכרה ב- 6,000 ניצולים חדשים ו-5,000 ניצולים קיבלו תוספות כספיות. עוד עולה כי מתוך הניצולים המוכרים, 18 אלף סיימו את הליך מיצוי הזכויות, 20 אלף נמצאים במהלכו ול-20 אלף ניצולים טרם נעשתה פנייה. הרשות דיווחה כי בשנת 2020 בוצעו במסגרת הפרויקט כ-68 אלף ביקורי בית, בנוסף לעשרות כנסים בכל רחבי הארץ. למעלה מ-370 אלף שיחות טופלו בשנה האחרונה במרכז המידע הלאומי של הרשות. בנוסף העבירה הרשות לזכויות ניצולי השואה למשרד לשוויון חברתי את פרטיהם של כ־ 7,000 ניצולי שואה לטובת מיצוי זכויותיהם.

אין דיווח לממשלה על הטיפול בניצולי השואה

במרכז מצביעים על סעיף נוסף שלא יושם – היעדר דיווח שנתי לממשלה בנושא הטיפול בניצולי השואה. לפי הדו"ח, בשנת 2018 לא נמסר דיווח מכיוון שכלל המשרדים נערכו ליישום ההחלטה. ממענה של הצוות הממשלתי לטיפול בניצולי שואה עולה כי ב־2019 היה הצוות ערוך לדווח לממשלה או לצוות השרים אך לא נקבע אופן הדיווח ו/או מועד מתאים. לא ידוע לנו שהנושא טופל בשנת 2020

"לצד שיפור ניכר במיצוי הזכויות של ניצולי השואה עדיין ישנם ניצולי שואה רבים החיים בעוני וכלל המאמצים והמשאבים המושקעים בנושא לא מצליחים להוציאם ממצב זה", נכתב בדו"ח.

הרשות פיתחה מענים ייעודיים בתקופת הקורונה

הקורונה הובילה את הגופים הפועלים לסיוע לניצולים לפיתוח מענים חדשים המותאמים למצב.  שיחות ומפגשים עם גורמי מקצוע בבית הניצול; וכן תכנית להתערבות חירומית ומיידית, נטולת כל בירוקרטיה, במקרים של ניצולים החווים מצוקה וחרדה; במסגרת זו העניקה הרשות למעלה מ-100 אלף שעות טיפול ליותר מ-7,000 ניצולים, וכן מעניקה שירותים בתחום הפגת הבדידות לעוד 6,000 ניצולי שואה.

בנוסף הרשות והמשרד הפעילו את פרויקט "מגן זהב", במסגרתו בוצעו שיחות למיפוי צרכים בקרב עשרות אלפי ניצולי שואה, במטרה לסייע בצרכים הפיזיים, החברתיים והנפשיים של הניצולים, כולל מתן שירותים מיידיים או חירומיים דוגמת אספקת תרופות או מצרכי מזון, סיוע בטיפול בחיות המחמד ועוד.

לפי הודעת הרשות לזכויות ניצולי השואה, בשנה האחרונה הובילו הרשות והמשרד שורה של צעדים שנועדו לסייע למספר אוכלוסיות בקרב ניצולי השואה, בכלל זה הגדלת הסיוע לאלפי ניצולי שואה הלוקים בדמנציה, הגדלת הסיוע לניצולים החולים במחלות סרטן, הרחבת ההכרה בניצולים יוצאי מחנות וגטאות, הרחבת הסיוע לניצולי שואה סיעודיים, וכן הגדלת הסיוע לניצולים עריריים או לניצולים החווים בדידות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!