דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / תשלום מוגדל או יום חופשה: זכויות עובדים ביום הזיכרון ויום העצמאות

בני משפחות שכולות רשאים להיעדר מהעבודה ביום הזיכרון, ולקבל שכר מלא | יום העצמאות הוא יום חופשה ומי שעובד זכאי לתשלום של 150% משכרו

מפעילי זיקוקים ביום העצמאות (באדיבות משה מישוד)
מפעילי זיקוקים ביום העצמאות (באדיבות משה מישוד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה יצוין השבוע, ומיד אחריו ייחגג יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל. ימים אלה מעלים גם שאלות בתחום זכויות העובדים. מי זכאי להיעדר ממקום העבודה ביום הזיכרון, האם ניתן לדרוש לעבוד ביום העצמאות, וכיצד נקבע השכר ביום זה. 

יום הזיכרון

יום הזיכרון עצמו נחשב ליום עבודה בערב חג (שכן בערבו מתחיל יום העצמאות). במקומות שעובדים בהם חמישה ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות. במקומות עבודה בהם נהוגים שישה ימי עבודה בשבוע, יום העבודה יהיה של 7 שעות, וכל שעה מעבר לכך תזכה בגמול שעות  נוספות.

קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חללי מערכות ישראל או פעולות האיבה (הורים, סבים, בני זוג, ילדים, אחים ואחיות) רשאים להיעדר מעבודתם במהלך יום הזיכרון. עם זאת, הן ייחשבו כמי שעבדו ויקבלו שכר רגיל, שלא על חשבון ימי החופשה.

מעסיקים רשאים להוציא סביב יום הזיכרון את עובדיהם לחופשה כפויה מרוכזת, על חשבון ימי החופשה הצבורים להם. יום הזיכרון הוא אחד מרשימת ימי הבחירה השנתיים, שכל עובד רשאי לבחור שניים מהם בהם יוכל להיעדר מהעבודה על חשבון ימי החופשה, והמעסיק חייב לאפשר זאת.

במקרים מסיימים, בהתאם להסכמים קיבוציים או תנאי עבודה עדיפים, זכאים העובדים ליותר ימי בחירה. במידה והעובד ניצל כבר את ימי הבחירה שלרשותו ומבקש לקחת חופשה ביום הזיכרון, רשאי המעסיק לסרב, אבל הוא חייב לשקול את בקשת העובד ברצינות ולנמק את הסירוב בנימוקים סבירים.

יום העצמאות

יום העצמאות הוא יום החג היחיד בלוח השנה שאינו דתי. למרות זאת מדובר ביום חופשה, ואסור לחייב עובדים לעבוד ביום זה, למעט מקומות עבודה חיוניים המוגדרים בצו ראש הממשלה. החג מתחיל בשעה 20:00, צאת יום הזיכרון, ומסתיים בשעה 20:00 ביום שלמחרת. הזכות לתשלום דמי חג ביום העצמאות עומדת לעובדים בני כל הדתות והמגזרים בישראל.

עובדים המקבלים שכר חודשי זכאים לתשלום משכורת חודשית מלאה, גם אם לא עבדו ביום העצמאות. עובדים שעתיים או יומיים זכאים להיעדר מהעבודה ולקבל שכר רגיל בחופשת החג בתנאי שצברו לפחות 3 חודשי ותק ולא נעדרו בערב החג וביום שלאחריו, אלא אם נעדרו בהסכמת המעסיק או לא שובצו למשמרת.

בני משפחות שכולות שנעדרו מהעבודה ביום הזיכרון, עדיין זכאים לשכר בגין יום העצמאות. עובד המועסק רק בחלק מהשבוע, ויום העצמאות נופל ביום שאמור היה לעבוד בו יקבל תשלום שכר עבור החג.

בית הדין לעבודה עדיין לא פסק, באופן מחייב, לגבי חישוב שכרם של עובדים המועסקים בשכר שעתי ובשעות עבודה משתנות בחג. יש שתי פרשנויות מקובלות לקביעת מספר השעות עליהן המעסיק נדרש לשלם בחג: על פי ממוצע שעות העבודה היומיות בשלושה חודשים, או על פי הממוצע ב-12 חודשים.

עובדים שבכל זאת בוחרים לעבוד בחג, או כאלו שמחויבים לעשות זאת זכאים לתשלום שכר בגובה 150% מהשכר הרגיל שלהם וליום חופשה חלופי. על פי עמדת משרד הכלכלה, במקום יום חופשה חלופי יכולים מעסיקים לשלם 200% מהשכר הרגיל.

השאלה אם יום המנוחה מזכה גם הוא בתשלום לא הוכרעה עדיין משפטית. בית הדין קבע בעבר שעובד יומי או שעתי שנדרש לעבוד ביום העצמאות יקבל גם שכר בגין החופשה החלופית, בנוסף לתשלום של 150% ביום החג עצמו.

במידה והמעסיק בחר להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת לאורך כל יום העצמאות, יום החג לא ינוכה ממכסת ימי החופשה של העובד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!