דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

ראש אגף הכשרות מקצועית במשרד העבודה: "אנחנו מקווים שהמעסיקים יעזרו לנו, לעזור להם"

ניצן ממרוד נכנס לתפקיד בנובמבר האחרון. מבחינתו עבודה צמודה עם המעסיקים היא הדרך לייצר הכשרות רלוונטיות

ניצן ממרוד (צילום:אלבום פרטי)
ניצן ממרוד (צילום:אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה פתח השבוע בקמפיין שמעודד מעסיקים להיעזר במערך ההכשרה המקצועית. ״הוקצו לנו כ-132 מיליון שקלים בתקציב 2021״, אומר ל'דבר' ראש אגף הכשרות במשרד העבודה, ניצן ממרוד, ״ומאז שנכנסתי לתפקידי בנובמבר האחרון, פעלנו בעיקר על מנת שנוכל לשחרר ולממש כמה שיותר מהכסף הזה שהוקצה״.

בחצי שנה האחרונה מנווט ממרוד את אגף ההכשרה המקצועית, שאמור להיות מרכיב מפתח בשיקום שוק העבודה ממשבר הקורונה, במצב פוליטי מורכב. כל שינוי שהוא רוצה להוציא לפועל באגף דורש תהליכים מורכבים של אישורים משפטיים ותקציביים.

ממרוד שמבין שלא כל התכניות של האגף יצאו לפועל כפי שתוכננו, מבקש לשים דגש על שיפור והנגשת מסלולי הכשרה למעסיקים הזקוקים לעובדים מיומנים. "הפכנו את מסלול ה-On The Job Training) OJT), במסגרתו העובד עובר הכשרה במפעל בסבסוד המדינה למהיר יותר ליישום, ולפרקטי יותר עבור המעסיקים.

״פיתחנו את המסלול המכונה 'סטרטר', שמשלב הכשרה מקצועית וחונכות בעבודה. בשבוע שעבר, השקנו סוף סוף גם את 'המסלול הירוק', כך שכל גוף שרוצה בכך, מעסיקים או מוסדות הכשרה, יוכל להעלות בקשה ליצירת קורסים ספציפיים חדשים בקלות ובמהירות, כשמה שחשוב לנו זה ההתחייבות להשמת העובדים בתעסוקה".

אתה אומר שמענה זמין ומהיר הוא שם המשחק. איך עושים את זה?
"גם המון פעולות שעשינו כדי לצמצם בירוקרטיה ותהליכים מסורבלים. אם בעבר היית צריך לעבוד דרך המחוז כדי לפעול להכניס הכשרה למקום העבודה, היום המעסיק יכול להכנס ולמלא את כל הטפסים והבקשות באופן דיגיטלי. גם מינהלת המעסיקים שהוקמה בשיתוף פעולה של הזרוע עם נשיאות הארגונים העסקים וההסתדרות.

"זה תהליך מרכזי שלנו ליצור שיתופי פעולה בתחום ההכשרות עם המעסיקים כדי לזהות טוב יותר את הצרכים במשק, ולחבר בין הכשרה להשמה. זה תהליך שהתחיל עוד לפני שהגעתי בהובלת ראש זרוע העבודה מוטי אלישע. החיבור של מעסיקים לאגף להכשרה מקצועית הוא השינוי הכי גדול מבחינתנו".

כמה הכשרות כבר החלו במסלולים הללו?
"בין ינואר לאמצע פברואר היינו עדיין בסגרים, וזה הקשה מאוד על ביצוע הכשרות מקצועיות, למעט ה-OJT, שבעצם אפשר למעסיקים לגייס עובדים לתפקידים שלא דורשים הכשרה מוקדמת. במסלול הזה הכשרנו מאז תחילת השנה כבר למעלה מ-300 עובדים ובמסלול הכיתה במקום העבודה יש לנו כ-8 הכשרות ובהן כ-170 חניכים. במקביל אנחנו מפעילים כמובן גם את הקורסים במסלולים הרגילים שלנו, וגם לזה יש תכניות עבודה עד אוגוסט במרכזי ההכשרה, ההכוון ודרך שירות התעסוקה.

"גם מסלול 'הסטרטר' שלנו התחיל לעבוד, אבל בגלל שנדרשו עדיין אישורים לנוהל החדש של המסלול הירוק, עד חודש מרץ מרבית התקציבים עדיין כמעט ולא היו פעילים. בכל מקרה, במהלך התקופה הזו התחלנו להניע את התהליכים, כך שכיום במסלול 'הסטרטר' יש לנו כבר 10 קורסים שאושרו לביצוע, בהשקעה של קרוב ל-6 מיליוני שקלים. במסגרת הקורים האלה נכשיר כ-160 עובדים. כרגע יש עוד 8 קורסים בתהליכי אישור".

זה מאות בודדות של אנשים, כשיש חצי מיליון מובטלים. היקף ההכשרות הזה יכול לתת מענה רלוונטי ביחס למשבר האבטלה שאנחנו נמצאים בו?
"השאיפה שלי היא להגיע למספרים הרבה יותר גבוהים, באמצעות החיבור למעסיקים, וזו גם הסיבה בגללה פתחנו בקמפיין. היעדים שלנו שגובשו במשותף עם משרד האוצר הן לבצע הכשרות בשיתוף מעסיקים לכ-5500 עובדים בשנת 2021, זאת בנוסף לחלוקת כ-5,000 שוברי הכשרה לעובדים וביצוע כ-2,000 הכשרות מתוקצבות.

זה נשמע שאתה תולה המון בשיתוף הפעולה עם המעסיקים
"אנחנו מקווים שהמעסיקים 'יעזרו לנו' לעזור להם. מהשיחות שלי עם מעסיקים עולה שהייתה ציפייה מאוד גדולה לקראת השקת המסלול הירוק, ואני צופה שנראה צמיחה משמעותית במספר ההכשרות באמצעות הכלי החדש הזה.

"המסלול הירוק יאפשר להרחיב את היצע ההכשרות, למשל: הכשרה לטיפול באמצעות בעלי חיים, הכשרה של מטפלות סיעודיות, הכשרות שעוסקות בתחום התחבורה, בענף הבניין, המלונאות. יש לנו גם גוף ביצוע למסלול, חברת מעוף, שפרוסה ב-33 מוקדים ברחבי הארץ, וכבר התחילה להזרים אלינו בקשות של מעסיקים לקורסים חדשים".

מה עם העובדים, אתה מזה אצלם ביקוש להכשרה מקצועית?
"אחד הקשיים הגדולים שלנו בחודשים פברואר ומרץ היו איתור מועמדים להכשרות. אנשים עדיין מקבלים חל"ת ולא בהכרח קופצים על העגלה ללכת להכשרה מקצועית. כולנו אוהבים לחכות לדקה ה-90, אבל אני צופה שבחודשים אפריל עד יוני יהיה ביקוש גבוה יותר. אנשים מבינים שהחל"ת עומד להיגמר וצריך להיערך לשוב לשוק העבודה.

"הקמפיין הנוכחי באמת פונה למעסיקים, אחרי יום העצמאות נצא בקמפיין נוסף שמכוון דווקא למחפשי העבודה או למתעניינים בהכשרה. אנחנו מתכננים גם להעלות לאוויר אתר ייעודי שיהיה מוכוון כולו לפרט. כל אחד יוכל להיכנס אליו ולמצוא בו את כל המידע שצריך – איזה קורסים קיימים, איפה, איך אפשר לפנות ולהירשם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!