דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עם עשרות אלפי עוקבים: שני צעירים נאבקים בהתקפות על ישראל בטיק-טוק

אלירן בן יאיר (18) מפתח תקווה ועדיאל כהן (23) מרמת גן חברים בקהילה של עשרות פעילים שמגיבה לסרטונים שמופצים ברשת | בן יאיר: "אין לי בעיה שמישהו לא אוהב את ישראל, כל עוד הוא עושה את זה על בסיס עובדתי"

אלירן בן יאיר ועדיאל כהן (צילום: אלבום פרטי).
אלירן בן יאיר ועדיאל כהן (צילום: אלבום פרטי).
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

אחד הסרטונים האחרונים שהעלה אלירן בן יאיר לרשת הטיק-טוק, מגיב לסרטון פרו-פלסטיני שהועלה לרשת מספר ימים לפני כן. בסרטון המקורי נראה אדם מבקש מיהודים אקראיים שפגש בארצות הברית לקרוא בקול את המילים 'חופש לפלסטין'.

"יש לי שאלה לשאול אתכם", פונה בן יאיר לצופים בשפה האנגלית, כשברקע מאחוריו נראית תמונה מתוך הסרטון הפרו-פלסטיני, "אם אדם ששונא את ערב הסעודית היה הולך ומטריד מוסלמים רנדומליים ברחוב, או אם אדם ששונא את אזרבייג'ן היה הולך ומקלל ארמנים רנדומליים ברחוב, או אם אמריקאי לבן היה הולך ומטריד שחורים סתם ככה, זה היה לגיטימי בעיניכם?". בסרטון אחר הוא מגיב לקריקטורה שמציגה את הציונות כתוקפנית כלפי הערבים שקיבלו אותה בברכה, ומזכיר שהערבים ביצעו התקפות רבות כנגד היהודים, חלקן בעיר פתח תקווה בה הוא מתגורר.

@eliran_ben_yairלא צריך להיות גאון גדול כדי לדעת את זה… אל תאמינו לבולשיט הזה????????‍♂️ ##israel ##jewish ##ביתספרלמוסיקה ##zion ##fyp♬ צליל מקורי – Eliran Ben Yair

בן יאיר (18), המתגורר בפתח תקווה, סיים את לימודיו בתיכון בשנה שעברה. הוא החל להעלות סרטונים בטיקטוק בסגר הקורונה הראשון, לפני כשנה, וכיום יש לו כמעט 50 אלף עוקבים. לצד התגובות לסרטונים אחרים, הוא מעלה גם תכנים מקוריים בנושא ישראל והציונות. הפעילות ברשת החברתית היוותה עבורו המשך לעיסוק בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהגיע אליו כשהשתתף בתחרויות דיבייט. "כדי לזכות בפרסים למדתי את התחום, ופתאום זה עורר אצלי המון עניין", הוא מספר, "אין לי בעיה שמישהו לא אוהב את ישראל, כל עוד הוא עושה את זה על בסיס עובדתי".

 

הוא חלק מקהילה הולכת וגדולה של פעילים יהודים ברחבי העולם, שעוסקת בהפצת תכנים בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני וההיסטוריה של העם היהודי. מרחב הפעולה שלהם הוא טיק טוק, רשת חברתית לשיתוף סרטוני וידאו קצרים שהוקמה ב-2016, ומונה כיום כמיליארד משתמשים. הם מפיצים סרטוני תגובה לסרטונים אחרים וגם סרטונים העומדים בפני עצמם, שמופנים לכל מי שמתעניין בישראל, בסכסוך וביהודים. יש להם קבוצת ווטסאפ משותפת, בה הם מחליפים רעיונות לסרטונים ומסרים, והם נמצאים בקשר לא-פורמלי עם גורמים במשרד החוץ.

"עבדתי בשמירה והשתעממתי"

עדיאל כהן (23) מרמת גן חבר גם הוא בקבוצה ומעלה סרטונים לרשת, שבה יש לו 23 אלף עוקבים. "לאחרונה עשיתי 'סטיץ' (סרטון שמציג התחלה של סרטון אחר, וממשיך אותו) לסרטון של יהודייה מקליפורניה, שאומרת שהיהודים לא צריכים להיות ציוניים. הגבתי לה, כי יש הרבה מה להגיד על זה". בסרטון שהעלה כהן הוא מסביר כי באמירה שלה היא מבטלת את רצונם של יהודים מסביב לעולם, כמו יהודי ביתא ישראל, להגיע לישראל מתוך רצון במקום בטוח, ואת היותה של ישראל המולדת ההיסטורית של העם היהודי. "היכולת שלה להגיד אמירה כזו קשורה לפריבילגיה שלה כיהודייה מקליפורניה, פריבילגיה שלא בטוח שתמיד תהיה לה", מסביר כהן.

@adiel_israelJews come from JUDea???????? ##israel ##palestine ##zionist ##jewish ##ישראל ##jewtok ##passover ##pesach♬ Self Care – Yusei

גם כהן החל את פעילותו בטיק טוק לפני כשנה, במהלך הסגר. "עבדתי בשמירה בלילות על בית מלון בתל אביב, והשתעממתי", הוא מספר.

הסרטונים פותחים לכהן ולבן יאיר דיאלוגים עם משתמשי הרשת מרחבי העולם, והם מרוצים מכך. "יש הרבה בורות", מספר כהן, "לפעמים כשהם אומרים 'תחזרו לאיפה שבאתם' אני אומר להם, אני תימני משני הצדדים, תקנו לי כרטיס טיסה".

שניהם מנהלים קשרים טובים עם פלסטינים בחיים האמיתיים. "יש לי חבר מעזה שהכרנו בתוכנית בחו"ל. ישנו באותה מיטה", מספר בן יאיר. כהן מספר על שיחות עמוקות עם חברים פלסטיניים מהעבודה.

בן יאיר מקווה שיוכל להמשיך בהפקת הסרטונים גם בצבא, וכהן יתחיל ללמוד בשנת הלימודים הקרובה מדעי המדינה והיסטוריה של המזרח התיכון וקורסים של ערבית. "המטרה שלי בסוף היא לחיות עם השכנים שלי", אומר כהן, "אין עתיד בלי ישראלים ובלי פלסטינים בארץ הזאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!