דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מודל שירות התעסוקה: קיצור תקופת הזכאות והפחתת דמי האבטלה החל מה-1 ביולי

ההקלות הגורפות בקבלת דמי אבטלה יפוגו בסוף חודש יוני | השירות מציע לעודד חזרה לעבודה על ידי הגבלת רשת הביטחון הסוציאלית ועידוד הכשרות מקצועיות

תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשירות התעסוקה פרסם היום (שני) הצעה למודל הארכת הזכאות לדמי האבטלה. השירות המליץ להעניק דמי אבטלה מופחתים, לזמן קצר וקצוב, לכל מי שלא ישוב לעבודה עד סוף חודש יוני. על פי ההצעה, הזכאות תותנה בהוכחת חיפוש עבודה פעיל או יציאה להכשרות מקצועיות.

ההקלות בזכאות לדמי אבטלה שנקבעו בחוק צפויות לפוג בחודש יוני הקרוב. משמעות הדבר היא שללא תיקון חקיקה, כל מי שנפלט משוק העבודה בחודשי המשבר, שעדיין לא נקלט בעבודה חדשה אך אזלו לו מכסת ימי האבטלה הרגילה, ימצא עצמו נטול הכנסה.

בשירות חוששים כי הממשלה, במטרה להעמיד רשת ביטחון למי שטרם שב למעגל העבודה, תבקש להקצות לכל מובטל מכסה מלאה של ימי אבטלה, בדומה למה שהיה זכאי לו פוטר בחודש יוני בהתאם לגילו ולמצבו המשפחתי. מדיניות שכזו, לדבריהם, עשויה לעכב את השתלבות המובטלים מחדש בשוק העבודה.

"רשת הביטחון שנפרסה לפני למעלה משנה הצילה מאות אלפי דורשי עבודה, אך נוכח שיעורי ההתחסנות ופתיחת המשק הפכה לחסם משמעותי בפני חזרה לעבודה עבור דורשי עבודה רבים" אמר רמי גראור, מנכ"ל השירות. לדבריו המודל שהציע השירות הוא הדרך היחידה "לסייע בהחזרת מאות אלפי דורשי העבודה שיוותרו לאחר סוף חודש יוני הקרוב".

"יש לנו אחריות כלפיהם וכלפי החברה והכלכלה הישראלית והמודל המוצע יפעל לטובתם ברמה האישית ולטובת כלכלת ישראל" הוסיף.

קיצוץ בתקופת הזכאות והפחתה בגובה דמי האבטלה

על פי המודל שפרסם היום השירות, מובטלים שלא יחזרו לעבודה עד סוף יוני יקבלו מכסות ימי אבטלה מופחתות. באגף המחקר והמדיניות בשירות ציינו כי מחקרים רבים מראים שלדורשי עבודה יש נטייה לממש כמה שיותר מזכאותם לדמי אבטלה, ומתחילים לחפש עבודה רק כשמתקרבת תקופת הזכאות לסיומה.

"במציאות בה הוארכו דמי אבטלה באופן גורף ולתקופה ארוכה כל כך", הבהיר ד"ר אופיר פינטו סמנכ"ל המחקר בשירות, "דמי האבטלה הפכו מרשת ביטחון לחסם בפני חזרה לעבודה".

על פי ההצעה, כך עובדים בני 45 ומעלה (ללא ילדים או בני משפחה תלויים אחרים), וכן עובדים בני 44-35 עם שלושה תלויים ויותר, הזכאים במצב רגיל של פיטורין לעד 175 ימי אבטלה, יהיו זכאים החל מה-1 ביולי ל-140 ימי אבטלה בלבד.

צעירים בני 34-28 עם שלושה תלויים ויותר, ובני 44-35 עם שני תלויים, הזכאים בעיקרון ל-138 ימי אבטלה יהיו זכאים ל-110 ימים בלבד.

צעירים בני 34-28, עם עד שני תלויים, שאמורים להיות זכאים ל-100 ימי אבטלה יהיו זכאים לעד 50 ימי אבטלה בלבד. בני 28-25, עם שני תלויים, שמכסת ימי האבטלה הרגילה שלהם עומדת על פי חוק על 67, יהיו זכאים להארכה של עד 33 ימי אבטלה בלבד.

על פי המתווה המוצע, בני 25-20 להם עד שני תלויים, האמורים להיות זכאים למכסה של עד 50 ימי אבטלה, לא יהיו זכאים כלל להארכה.

לצד תקופת ההארכה המקוצרת, המליצו בשירות התעסוקה כי דמי האבטלה יופחתו לעובד בכל חודש של ההארכה ב-10%, עד למינימום של 50% מדמי האבטלה להם היה זכאי בתחילה.

עידוד חיפוש עבודה אקטיבי והכשרות מקצועיות

ההצעה כוללת גם הקשחה של המבחנים למימוש הזכאות לדמי אבטלה. שמובטלים, כאלה שנרשמו בתקופת המשבר וכאלה שיירשמו אחרי ה-1 ביולי, יידרשו להוכיח חיפוש אקטיבי של עבודה או השתתפות בקורסים, בנוסף להתייצבות בישרות התעסוקה.

משתתפים בקורסים והכשרות מקצועיות למקצועות נדרשים ייהנו, על פי המתווה המוצע, ממימון הקורס על ידי המדינה, לצד קבלת דמי קיום בגובה דמי אבטלה מלאים. בנוסף מוצע שיקבלו גם מענק ייחודי במידה ויעבדו במשך חודשיים לפחות במקצוע אותו למדו.

גם דמי האבטלה לעובדים השוהים בחל"ת יינתנו על פי המודל המוצע על ידי שירות התעסוקה באותה מתכונת מקוצרת ומופחתת. כלומר, יופעל עליהם לחץ לחפש במהלך החל"ת עבודה חדשה. לצד זאת, ממליץ שירות התעסוקה כי המענק לעובדים השבים למעגל העבודה בשכר נמוך, לא יינתן יותר ישירות לעובד, אלא דרך המעסיק.

במסגרת המלצותיו, המליץ שירות התעסוקה לקדם גם חקיקה להעמדת רשת ביטחון סוציאלית גם לפרילנסרים, לעצמאים ולעובדים במקצועות לא סטנדרטיים (כמו כלכלת החלטורה). במחלקת המחקר והמדיניות של השירות הציעו מודלים שפותחו במדינות OECD כמו בריטניה, ספרד ואיטליה, ולהתאימם למציאות הישראלית.

השירות המליץ גם לאמץ את המודל הקנדי, במסגרתו מוענקת השלמת הכנסה למשתכרים בשכר נמוך רק למי שיבחר להשתתף בקורס או בהכשרה לשיפור מיומנויות העבודה שלו. עוד מוצע, לחייב בחוק דורשי עבודה לדווח על חזרה לעבודה ולעודד אקטיבית מעסיקים להשיב לעבודה דורשי עבודה שלא שבו לעבודה עד סוף יוני 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!