דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפיגוע במתחם שרונה

לקחי הפיגוע בשרונה / ארדן הודיע שמתחמים ציבוריים יאובטחו - אבל מי ישלם על זה?

בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסם כי השר לבטחון פנים יוזם תכנית לאבטחת מקומות ציבוריים כלקח מהפיגוע ב'שרונה'. בהתאחדות המלונות, שאמורה ליישם פיילוט של התכנית, טוענים שהיא נגנזה בעבר עקב עלויותיה הגבוהות למלונות

מתחם שרונה לאחר הפיגוע, יוני 2016 (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90).
מתחם שרונה לאחר הפיגוע, יוני 2016 (צילום: מרים אלסטר פלאש 90).

בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסם ביום רביעי השבוע כי בעקבות הפיגוע במתחם שרונה מינה השר לביטחון פנים גלעד ארדן ועדה מקצועית לבחינת תפיסת האבטחה הקיימת בישראל. על פי הפרסום, המלצות הוועדה כוללות תגבור אבטחה במתחמים ציבוריים פתוחים והומי אדם, והפיילוט ליישומן ייערך במתחם מלונות ים המלח. בהתאחדות המלונות אמרו ל"דבר ראשון" כי אינם מכירים את המהלך ותכנית דומה נגנזה לפני כשמונה חודשים עקב עלויותיה הגבוהות לבעלי העסקים. במשרד לבטחון פנים סירבו למסור פרטים נוספים על התכנית.

על פי הפרסום ב"ידיעות אחרונות", הוועדה שהקים ארדן המליצה "לבצע שינוי חקיקתי ולחייב את הרשויות המקומיות לדרוש אישור אבטחה מהמשטרה עבור כל מתחם שיש בו עשרה בתי עסק לפחות וששטחו הכולל הוא 1,000 מ"ר לפחות". הזירה שנבחרה לשמש כפיילוט לתוכנית האבטחה הוא מתחם המלונות בים המלח בו ייושמו לראשונה הנחיות האבטחה החדשות, הכוללות "כמה מעגלי אבטחה, מערכות התרעה וטלוויזיה במעגל סגור, מחסומי אבטחה, וסיורי פטרול ממונעים של מאבטחים חמושים".

התאחדות המלונות: "האבטחה צריכה להיות באחריות הממשלה ובמימונה"

בדיקת "דבר ראשון" מעלה כי בהתאחדות המלונות, שאמורה ליישם את התכנית, לא עודכנו ביוזמה החדשה, ומוסיפים כי יוזמה נוספת נפסלה בעבר לאחר שהתברר שעלותה עבור המלונות גבוהה מידי. מנכ"ל התאחדות המלונות נועז בר ניר אמר כי התכנית המדוברת נגנזה למעשה לפני שמונה חודשים: "התכנית עלתה לדיון בהתאחדות אך בשל העלויות הגבוהות שחצי מהן היו אמורות להיות מושתות עלינו, ביטלנו אותה. אולי מדובר בתכנית חדשה, אבל אני לא מכיר".

בר ניר מעריך שכיום מעסיקים 14 המלונות באזור ים המלח כ-80 מאבטחים, ועלות התוכנית, שאמורה היתה להיות ממומנת על ידי המלונות במהלך הפיילוט, מוערכת בכמליון שקלים נוספים בשנה. "התאחדות המלונות תשמח לכל מהלך אשר יחזיר את האחריות על אבטחת המלונות, כמו כל המרחבים בארץ, לאחריות הממשלה ובמימונה". הוסיף בר ניר.

השאלות הפתוחות של הפיגוע בשרונה

לפני כחודש וחצי פורסם ב'דבר ראשון' תחקיר בדבר סימני השאלה הרבים בסוגיית אבטחת מתחם שרונה לאחר פיגוע הירי הרצחני שארע ב-8 ביוני השנה, ובו נהרגו עידו בן-ארי, מילה מישייב, ד"ר מיכאל פייגה ואילנה נבעה. התחקיר העלה כי אנשי הביטחון הקרובים ביותר לאירוע היו מאבטחי הקניון 'שרונה מרקט', שלא חתרו למגע עם המחבלים. מי שכן רדפו אחרי המחבל וירו בו היו דווקא מאבטחי מתחם רשות השידור הנמצא בסמוך, שנמצאים בכשירות מבצעית רבה יותר. ממצא נוסף היה שכחודשיים לפני האירוע הורתה משטרת תל אביב לבעלי קניון "שרונה מרקט" להחליף את חברת האבטחה בעקבות ליקויים שהתגלו, אך ההחלפה לא בוצעה.

אך הבעייה הרחבה יותר שעלתה מפרטי האירוע היא שהמתחם הפתוח כולו לא היה מאובטח, והשומרים החמושים בו היו אמונים על מתחמים סגורים בלבד ולא על השטח כמכלול. "עד היום, בישראל, אף מחבל לא נכנס למקום מאובטח. לא תחנות רכבת, קניון או בניין משרדים", אמר ל'דבר ראשון' תנ"צ (בדימוס) דובי יונג, מומחה לאבטחה ששירת בתפקידים רבים במשטרה. "גם במקרה של 'שרונה' מדברים על כך שהמחבלים רצו להיכנס לתוך השוק הסגור, ראו את עמדת הבידוק בכניסה והעדיפו להתמקם במסעדה שבחוץ".

מתחם שרונה. גרפיקה: דבר ראשון.
מתחם שרונה. גרפיקה: דבר ראשון.

אך בניגוד להצעתו של ארדן לאבטח את המרחב הציבורי באמצעות חברות פרטיות על חשבון בעלי העסקים, תנ"צ יונג הציע להגדיל את מספר השוטרים בישראל, שנמוך משמעותית ממדינות ה-OECD. "בניגוד להשקעה בחומר גלם יותר טוב או טבח מקצועי, המאבטח לא מוסיף ערך כספי לבעל העסק. הוא נכפה עליו כחלק מדרישות רישוי העסק שהמשטרה קובעת. חברות האבטחה ניגשות למכרזים ורבות על עשרות אגורות בתמחור המאבטח לשעה. מדד האיכות לא קיים בעסק הזה של שמירה. מביאים מאבטחים בשכר מינימום עם הכשרה מינימאלית… הסיכוי שמאבטחים לא מיומנים של חברות שמירה יצליחו להגיב שואף לאפס". לטענתו של יונג, המשטרה היא הגורם שיוכל לתת מענה מקצועי ואיכותי במקרה של פיגוע.

יו"ר איגוד חברות האבטחה פיני שיף אמר בתגובה לתחקיר כי "חברות האבטחה מהוות את 'הכוח השלישי' באבטחת המרחב הציבורי והגופים הנ"ל, נוסף על משטרת ישראל וצה"ל, ומצויות למעשה היכן שקצרה ידה של משטרת ישראל להימצא, מסיבות מובנות".

הפיגוע בשרונה: 2 מחבלים במתחם הומה אדם, ללא בידוק

הפיגוע הקניות והבילויים 'שרונה' בתל אביב אירע ב-8 ביוני השנה, בסביבות השעה 21:00. שני מחבלים, מוחמד וחאלד מחאמרה מהכפר יטא שבדרום הר חברון, הגיעו למתחם לבושים בחליפות ועניבות. הם התיישבו במסעדת 'מקס ברנר' והזמינו דבר מה מהמלצר. ב-21:26, עוד בטרם הגיעה אליהם ההזמנה, קמו, שלפו תתי-מקלע מאולתרים והחלו לירות מטווח קצר ביושבי המסעדה הסמוכה, 'בנדיקט'.

המחבלים ירו ונעו בין שולחנות הסועדים. הם ירו מקרוב ופגעו אנושות בעידו בן-ארי (42), ובמילה מישייב (32); מאוחר יותר נפטרו מפצעיהם. ד"ר מיכאל פייגה (58) נעמד מולם בכניסה למסעדה ונרצח בירי מטווח קצר. המחבלים החלו לירות לעבר הנמלטים, או אז התנפל עליהם חגי קליין, האיש שכונה בתקשורת 'האיש בחולצה הכחולה', תקף אותם עם כיסא שהיה בהישג ידו, הפיל את נשקו של אחד מהמחבלים ועיכב את המשך הירי. בחלון הזמן שנוצר הצליחה דבוקת האנשים, שעד לפני רגע נהנו מערב קיץ חמים בבית הקפה, להתרחק מעט. נשקו של אחד המחבלים נעצר, והוא לא הצליח להמשיך לירות. המחבל זרק את נשקו בתסכול. בסרט של מצלמת האבטחה נראה גם חגי קליין, שספג פגיעה, מתרחק לאיטו מהמחבלים שבינתיים הפכו פניהם לברוח.

סדר האירועים בפיגוע בשרונה מרקט. גרפיקה: דבר ראשון.
סדר האירועים בפיגוע בשרונה מרקט. גרפיקה: דבר ראשון.

במהלך הפיגוע נהרגה גם אילנה נבעה (40), ככל הנראה מדום-לב שנגרם מהבהלה. ישראל מנתה באותו ערב 4 הרוגים ושישה-עשר פצועים, בפיגוע שהתרחש בליבה של תל אביב. המחבלים החלו במנוסה. אחד מהם, שעדיין אחז בנשקו, זוהה על ידי מאבטחי מתחם רשות השידור אשר נמצא כמאתיים מטרים מערבה ממקום הפיגוע. המחבל חלף על פני המאבטחים של רשות השידור, ואלו דלקו אחריו, ובהפעלת כוח מדודה ירו ברגלו והשתלטו עליו. המחבל השני נטמע בקהל הנמלטים מהמקום וברצף בלתי נתפש של אירועים הוזמן על ידי שוטר, שחשב שמדובר באזרח שנקלע למצוקה, לבוא לדירתו, בעוד השוטר עצמו נוטל את אקדחו ורץ לסייע ללכוד את המחבלים. רק כאשר הגיע השוטר לזירה, הבין, בהתבסס על הלבוש הזהה של המחבל הלכוד, שהאדם שהכניס לביתו ונמצא עם אישתו וחמותו הוא מחבל רצחני. האיש שב לביתו במהירות והשתלט על המחבל. שני המחבלים נתפסו בחיים והועברו לחקירה, לאחר טיפול רפואי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!